Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Een jaar lang Buys en Ballot in radioprogramma Vroege Vogels 03 januari 2006 - Het KNMI heeft de reis van twee luchtdeeltjes Buys en Ballot een jaar lang berekend voor het VARA radioprogramma Vroege Vogels, dat een jaar lang in het teken stond van weer en klimaat. KNMI-er Peter Siegmund blikte terug op de reis van Buys en Ballot. De (berekende) reis van luchtdeeltje Buys in 2005. De kleur van de lijnen geeft de hoogte van het deeltje aan.
De (berekende) reis van luchtdeeltje Buys in 2005. De kleur van de lijnen geeft de hoogte van het deeltje aan.
In het kader van het Internationale Jaar van de Natuurkunde 2005, heeft het KNMI een jaar lang de banen door de atmosfeer berekend van twee virtuele luchtdeeltjes, genaamd Buys en Ballot.Buys en Ballot werden gelanceerd op zondag 2 januari 2005 boven de studio van VARAâs Vroege Vogels, het radioprogramma dat gedurende het hele jaar aandacht heeft besteed aan de wereldwijde reis van de luchtdeeltjes. Buys werd losgelaten op 2 km en Ballot op 5 km hoogte. Het einde van de reis een jaar later was voor het programma aanleiding om, op zondag 1 januari 2006, de reis nog eens uitgebreid op in het programma door te nemen. De banen van de luchtdeeltjes gedurende het jaar 2005 zijn te zien in de twee figuren. De kleur van de lijnen geeft de hoogte aan waarop de deeltjes zich bevinden. Aan het einde van het jaar is Buys aangekomen ten westen van Afrika, nabij het kruispunt van de evenaar met de nul-meridiaan, Ballot bevindt zich boven de Noord Atlantische Oceaan, ten westen van de Sahara.

De luchtdeeltjes hebben elk meer dan 360.000 km afgelegd, wat neerkomt op een gemiddelde snelheid van ruim 40 km per uur. De weersomstandigheden onderweg vertoonden, uiteraard, grote variaties. De laagste temperatuur, â74 ºC, werd ondervonden door Buys. Dit gebeurde op 29 maart in de tropen, boven de Amazone, op een hoogte van 15 km. Dit koudste punt was ook het hoogste punt van de reis. De hoogste temperatuur, 28 ºC, werd ook in de tropen ondervonden, in Soedan, op 800 meter boven het aardoppervlak.

Van het ene naar het andere halfrond
Uit de figuren blijkt dat Buys naar het zuidelijk halfrond is overgestoken, maar Ballot niet. Dat minstens een van de twee deeltjes zou oversteken viel ook te verwachten, op basis van wat bekend is over de uitwisseling van lucht tussen de twee halfronden. De hoeveelheid lucht die jaarlijks wordt uitgewisseld volgt onder meer uit het verschil in de concentratie van kooldioxide tussen de twee halfronden. Op het noordelijk halfrond, waar de meeste fossiele brandstoffen worden verbruikt en dus de meeste kooldioxide wordt uitgestoten, loopt de concentratie ongeveer anderhalf jaar voor op die in het zuidelijk halfrond. Hieruit volgt dat jaarlijks ongeveer 2/3 deel van de lucht van het ene naar het andere halfrond stroomt. Hieruit volgt weer, dat de kans dat minstens één van de twee deeltjes naar het andere halfrond gaat gelijk is aan 8/9, een grote kans dus.

De stratosfeer niet bezocht
In de onderste laag van de atmosfeer, de troposfeer, neemt de temperatuur af met de hoogte. Direct boven de tropsfeer ligt de stratosfeer, waarin de temperatuur met de hoogte toeneemt. De grens tussen de troposfeer en de stratosfeer wordt de tropopauze genoemd. Deze ligt in de tropen op ongeveer 16 km en buiten de tropen op ongeveer 10 km hoogte. Het transport van lucht van de troposfeer naar de stratosfeer gebeurt alleen in de tropen. De hoogte van de tropopauze in de tropen is door beide deeltjes gedurende het hele jaar door niet gehaald. Buys en Ballot zijn dus niet naar de stratosfeer gegaan. Dat viel ook te verwachten, want jaarlijks gaat maar ongeveer tien procent van de lucht van de troposfeer naar de stratosfeer.

Buys en Ballot zetten hun reis voort in 2006, maar hun baan zal verder niet meer berekend worden. Wie de banen van luchtdeeltjes toch wil berekenen, kan terecht op de speciale site voor luisteraars van Vroege Vogels (zie Bereken de reis van Buys en Ballot onder Verder lezen). Deze site geeft toegang tot hetzelfde model als werd toegepast voor de wereldwijde reis van Buys en Ballot.
De (berekende) reis van luchtdeeltje Ballot in 2005. De kleur van de lijnen geeft de hoogte van het deeltje aan.
Eerste uitgave: 03-01-06