inkomsten

Ingezonden persbericht


Slechte klantgegevens kosten bedrijfsleven jaarlijks 6 procent inkomsten

Amsterdam, 3 januari 2005 - Slecht beheer van klantgegevens kost organisaties per jaar zes procent aan inkomsten. In de Benelux is dit cijfer met 6,6 procent aan inkomstenverlies nog hoger dan gemiddeld. Deze schatting blijkt uit wereldwijd onderzoek naar datakwaliteit van Experian-dochter QAS. Ook zegt 75 procent van de bedrijven geld te verliezen door gemiste zakelijke kansen, omdat zij niet in staat zijn klant- en prospectdata snel en effectief te profileren. Dit komt vooral door problemen met de datakwaliteit. In de Benelux is dit cijfer met 80 procent hoger dan gemiddelde.

In de publieke sector is wereldwijd 60 procent van de organisaties van mening dat onnauwkeurige gegevens hen geld kosten in termen van verspilde middelen en verlies van productiviteit. Eén op de tien van deze organisaties meent dat op deze manier meer dan 5 procent van hun jaarbudget verloren gaat. Hoofdoorzaken zijn dubbele gegevens en onjuist geadresseerde post.

In het internationale onderzoek, dat namens QAS werd uitgevoerd door Dynamic Markets, zijn de financiële gevolgen van slecht gegevensmanagement onderzocht. De bevindingen van de eerste fase, die afgelopen juli werden bekendgemaakt, onthulden een endemisch gebrek aan best practice in het beheer van klantgegevens. De huidige bevindingen onderzoeken de impact hiervan op de inkomsten en winstgevendheid binnen organisaties in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Europa en Zuidoost Azië, en binnen uiteenlopende sectoren zoals financiële dienstverlening, retail, telecom, nutsbedrijven, recreatie en de publieke sector .

Tabel 1: Globaal overzicht van de financiële impact van onnauwkeurige data

SectorPotentieel verlies aan inkomsten door verspilde middelen en verlies van productiviteit % JaPotentieel verlies aan inkomsten door gemiste zakelijke kansen

% Ja
Financiële dienstverlening73%71%
Recreatie, toerisme, reizen56%65%
Retail75%80%
Telecom79%75%
Nutsbedrijven76%85%
Publieke sector66%-

"Het effect van slecht beheerde data op internationale bedrijven reikt verder dan de financiële gevolgen door het missen van zakelijke kansen", aldus Harry Meikle, Group Managing Director van QAS. "Een slechte datakwaliteit is van invloed op hoe de consument aankijkt tegen het merk van een organisatie, en is van invloed op het correct naleven van de wet. Bedrijven moeten van het begin af aan een bedrijfsbrede cultuur van data integriteit kweken, zodat iedereen de waarde van klantgegevens erkent en het belang ervan inziet om de integriteit ervan te handhaven."

Plannen om te investeren in data integriteit:
Het onderzoek van QAS benadrukt dat de vooruitzichten voor de komende twaalf maanden voor investeringen in een beter gegevensbeheer redelijk positief zijn. In vergelijking met hun zakelijke pendanten (gemiddeld 60%), zijn organisaties in de publieke sector minder investeringsgericht (25%) . QAS veronderstelt dat dit voortkomt uit het feit dat het merendeel van organisaties in de publieke sector goed opgezette databasemiddelen en speciaal personeel hebben, en dat deze sector zich primair richt op de ervaring van de burger en niet op financiële winst.

Tabel 2: Organisaties die wereldwijd van plan zijn te investeren versus het percentage met 'data champions'

SectorVan plan te investeren in beter datamanagement?Speciale databasemanager Financiële dienstverlening59%35%
Recreatie, toerisme, reizen61%42%
Retail60%33%
Telecom64%39%
Nutsbedrijven25%62%
Publieke sector59%26%

"Het onderzoek toont aan dat, op mondiale schaal, meer dan 50% van de organisaties voornemens zijn de komende twaalf maanden te investeren in betere datamanagement practices", voegt Harry Meikle toe. "Van de bedrijven die winst maken is driekwart van plan te investeren, terwijl meer dan eenderde van de bedrijven die kostendekkend zijn of verlies lijden ook van plan is te investeren. Dit toont aan dat wereldwijd bedrijven zich committeren aan het verbeteren van de standaarden op het gebied van data-integriteit binnen hun organisatie."

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in 2005. Het doel ervan was het vaststellen van de mate van nauwkeurigheid van klantgegevens binnen organisaties. Ook wilde QAS nagaan tot in hoeverre bedrijven waarde hechten aan nauwkeurige klantgegevens. QAS gaf Dynamic Markets opdracht om 550 respondenten te interviewen binnen grote publieke en private organisaties in tien landen: Australië, België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Singapore, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De respondenten zijn werkzaam in de financiële sector, het verzekeringswezen, detailhandel, telecom, nutsvoorzieningen, vrijetijdsbesteding, toerisme, reiswereld en publieke sector.

Over QAS, an Experian company
QAS is opgericht in 1990 en heeft kantoren in Europa, Azië, Australië en de Verenigde Staten. Sinds oktober 2004 is QAS onderdeel van Experian Marketing Services en gaat verder als QAS, an Experian company. Het hoofdkantoor is gevestigd in Londen en sinds 2000 is QAS actief in Nederland. QuickAddress producten bieden uitkomst op het gebied van accuraat adresmanagement. De software is eenvoudig te integreren in talrijke applicaties, maar ook te gebruiken in een 'stand-alone' omgeving. Tot de QAS global business partners behoren onder andere PeopleSoft, Oracle, SAP en Siebel Systems Inc. Wereldwijd maken ca. 9.000 organisaties gebruik van QuickAddress producten. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld: ING - Service Centre Claims, Philips Consumer Electronics, Orange, Fujitsu Siemens, Konica Minolta, Aegon Nederland, De Efteling en KNVB ClubSupport.

QuickAddress producten zijn verkrijgbaar met datasets voor de landen Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, de Verenigde Staten, Canada, Australië, Singapore en Ierland. QAS verwerft samenwerkingsverbanden met officiële postinstanties om zodoende accurate postadressen te kunnen garanderen. De omzet van QAS bedroeg in 2004 £ 49 miljoen. De visie, dat technisch superieure en vernieuwende softwareoplossingen een voorwaarde zijn voor blijvend succes en continuïteit, heeft ertoe geleid dat de organisatie enorm is gegroeid in de afgelopen jaren. Meer informatie is te vinden op de website www.qas.nl

Over Experian Marketing Services
Sinds 1980 is Experian Marketing service de meest succesvolle direct marketing services provider. Experian's producten en diensten stellen blue-chip ondernemingen in staat om nieuwe klanten te werven, datakwaliteit te verbeteren en klantwaarde te verhogen. Het hoofdkantoor van Experian Marketing Services staat in Nottingham , daarnaast heeft Experian internationale kantoren in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland en Ierland.

Voor meer informatie

Sandra van der Zalm
QAS Nederland
Marketing Executive
Tel: 020 - 504 00 40