Ingezonden persbericht
Slechte klantgegevens kosten bedrijfsleven jaarlijks 6 procent inkomsten
Amsterdam, 3 januari 2005 - Slecht beheer van klantgegevens kost
organisaties per jaar zes procent aan inkomsten. In de Benelux is dit
cijfer met 6,6 procent aan inkomstenverlies nog hoger dan gemiddeld. Deze
schatting blijkt uit wereldwijd onderzoek naar datakwaliteit van
Experian-dochter QAS. Ook zegt 75 procent van de bedrijven geld te
verliezen door gemiste zakelijke kansen, omdat zij niet in staat zijn
klant- en prospectdata snel en effectief te profileren. Dit komt vooral
door problemen met de datakwaliteit. In de Benelux is dit cijfer met 80
procent hoger dan gemiddelde.
In de publieke sector is wereldwijd 60 procent van de organisaties van
mening dat onnauwkeurige gegevens hen geld kosten in termen van verspilde
middelen en verlies van productiviteit. Eén op de tien van deze
organisaties meent dat op deze manier meer dan 5 procent van hun jaarbudget
verloren gaat. Hoofdoorzaken zijn dubbele gegevens en onjuist geadresseerde
post.
In het internationale onderzoek, dat namens QAS werd uitgevoerd door
Dynamic Markets, zijn de financiële gevolgen van slecht gegevensmanagement
onderzocht. De bevindingen van de eerste fase, die afgelopen juli werden
bekendgemaakt, onthulden een endemisch gebrek aan best practice in het
beheer van klantgegevens. De huidige bevindingen onderzoeken de impact
hiervan op de inkomsten en winstgevendheid binnen organisaties in het
Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Europa en Zuidoost Azië, en
binnen uiteenlopende sectoren zoals financiële dienstverlening, retail,
telecom, nutsbedrijven, recreatie en de publieke sector .
Tabel 1: Globaal overzicht van de financiële impact van onnauwkeurige data
SectorPotentieel verlies aan inkomsten door verspilde middelen en verlies
van productiviteit
% JaPotentieel verlies aan inkomsten door gemiste zakelijke kansen
% Ja
Financiële dienstverlening73%71%
Recreatie, toerisme, reizen56%65%
Retail75%80%
Telecom79%75%
Nutsbedrijven76%85%
Publieke sector66%-
"Het effect van slecht beheerde data op internationale bedrijven reikt
verder dan de financiële gevolgen door het missen van zakelijke kansen",
aldus Harry Meikle, Group Managing Director van QAS. "Een slechte
datakwaliteit is van invloed op hoe de consument aankijkt tegen het merk
van een organisatie, en is van invloed op het correct naleven van de wet.
Bedrijven moeten van het begin af aan een bedrijfsbrede cultuur van data
integriteit kweken, zodat iedereen de waarde van klantgegevens erkent en
het belang ervan inziet om de integriteit ervan te handhaven."
Plannen om te investeren in data integriteit:
Het onderzoek van QAS benadrukt dat de vooruitzichten voor de komende
twaalf maanden voor investeringen in een beter gegevensbeheer redelijk
positief zijn. In vergelijking met hun zakelijke pendanten (gemiddeld 60%),
zijn organisaties in de publieke sector minder investeringsgericht (25%)
. QAS veronderstelt dat dit voortkomt uit het feit dat het
merendeel van organisaties in de publieke sector goed opgezette
databasemiddelen en speciaal personeel hebben, en dat deze sector zich
primair richt op de ervaring van de burger en niet op financiële winst.
Tabel 2: Organisaties die wereldwijd van plan zijn te investeren versus het
percentage met 'data champions'
SectorVan plan te investeren in beter datamanagement?Speciale
databasemanager
Financiële dienstverlening59%35%
Recreatie, toerisme, reizen61%42%
Retail60%33%
Telecom64%39%
Nutsbedrijven25%62%
Publieke sector59%26%
"Het onderzoek toont aan dat, op mondiale schaal, meer dan 50% van de
organisaties voornemens zijn de komende twaalf maanden te investeren in
betere datamanagement practices", voegt Harry Meikle toe. "Van de bedrijven
die winst maken is driekwart van plan te investeren, terwijl meer dan
eenderde van de bedrijven die kostendekkend zijn of verlies lijden ook van
plan is te investeren. Dit toont aan dat wereldwijd bedrijven zich
committeren aan het verbeteren van de standaarden op het gebied van
data-integriteit binnen hun organisatie."
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in 2005. Het doel ervan was het vaststellen van
de mate van nauwkeurigheid van klantgegevens binnen organisaties. Ook wilde
QAS nagaan tot in hoeverre bedrijven waarde hechten aan nauwkeurige
klantgegevens. QAS gaf Dynamic Markets opdracht om 550 respondenten te
interviewen binnen grote publieke en private organisaties in tien landen:
Australië, België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Singapore,
Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De respondenten
zijn werkzaam in de financiële sector, het verzekeringswezen, detailhandel,
telecom, nutsvoorzieningen, vrijetijdsbesteding, toerisme, reiswereld en
publieke sector.
Over QAS, an Experian company
QAS is opgericht in 1990 en heeft kantoren in Europa, Azië, Australië en de
Verenigde Staten. Sinds oktober 2004 is QAS onderdeel van Experian
Marketing Services en gaat verder als QAS, an Experian company. Het
hoofdkantoor is gevestigd in Londen en sinds 2000 is QAS actief in
Nederland. QuickAddress producten bieden uitkomst op het gebied van
accuraat adresmanagement. De software is eenvoudig te integreren in
talrijke applicaties, maar ook te gebruiken in een 'stand-alone' omgeving.
Tot de QAS global business partners behoren onder andere PeopleSoft,
Oracle, SAP en Siebel Systems Inc. Wereldwijd maken ca. 9.000 organisaties
gebruik van QuickAddress producten. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld: ING
- Service Centre Claims, Philips Consumer Electronics, Orange, Fujitsu
Siemens, Konica Minolta, Aegon Nederland, De Efteling en KNVB ClubSupport.
QuickAddress producten zijn verkrijgbaar met datasets voor de landen
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk,
Spanje, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, de Verenigde Staten,
Canada, Australië, Singapore en Ierland. QAS verwerft
samenwerkingsverbanden met officiële postinstanties om zodoende accurate
postadressen te kunnen garanderen. De omzet van QAS bedroeg in 2004 £ 49
miljoen. De visie, dat technisch superieure en vernieuwende
softwareoplossingen een voorwaarde zijn voor blijvend succes en
continuïteit, heeft ertoe geleid dat de organisatie enorm is gegroeid in de
afgelopen jaren. Meer informatie is te vinden op de website www.qas.nl
Over Experian Marketing Services
Sinds 1980 is Experian Marketing service de meest succesvolle direct
marketing services provider. Experian's producten en diensten stellen
blue-chip ondernemingen in staat om nieuwe klanten te werven, datakwaliteit
te verbeteren en klantwaarde te verhogen. Het hoofdkantoor van Experian
Marketing Services staat in Nottingham , daarnaast heeft Experian
internationale kantoren in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland
en Ierland.
Voor meer informatie
Sandra van der Zalm
QAS Nederland
Marketing Executive
Tel: 020 - 504 00 40
inkomsten