Vereniging FME-CWM

Deze informatie is het laatst gewijzigd op: 04 jan 2006


Commercieel onderhandelen

Onderhandelen is een spel van geven en nemen. De kunst is te ontdekken waar de grenzen van uw onderhandelingspartner liggen, zonder die van u al te duidelijk aan te geven. Tijdens de workshop Commercieel onderhandelen leert u hoe u dat aanpakt. Na deze workshop heeft u nooit meer het gevoel dat u niet het onderste uit de kan heeft gehaald.

Doel
Aan het einde van deze enerverende praktijkworkshop kunt u, door gebruik te maken van uw persoonlijke, sociale en communicatieve vaardigheden, het voor alle partijen meest optimale, en passend binnen uw organisatieconcept, onderhandelingsresultaat behalen.

Bedoeld voor
Iedereen die klantverantwoordelijk is, onder andere: Bedrijfsleider
Afdelingshoofd
Hoofd commerciële zaken
Accountmanager
Projectleider
Het niveau van de workshop is MBO+ / HBO.

Programma
Definitie en onderhandelingsmodel
Onderscheiden van de verschillende fasen tijdens het onderhandelen Reageren op gedrag van anderen
Harvard methode
Het toepassen van de verschillende onderhandelingstechnieken Creëren van "win-win situaties"
Analyseren van uw eigen onderhandelingsstijl
Zaken en emoties leren scheiden
Spel van de positieve manipulatie
Het bewaren van een constructieve sfeer tijdens de onderhandelingen Het gedegen voorbereiden van de onderhandelingen

Werkwijze
In eerste instantie wordt u een overzicht aangeboden van een aantal theorieën die u leert projecteren op uw eigen werksituatie. Er wordt intensief gewerkt met cases en simulaties om uw onderhandelingsvaardigheden verder te optimaliseren. Het omgaan met spanning en onderhandelingsdruk wordt getraind tijdens de cases waarbij u onder tijdsdruk snel beslissingen moet nemen en resultaten moet boeken. Veel aandacht krijgen ook uw persoonlijke sterke punten die u leert gebruiken tijdens onderhandelingen.

Docent
De workshop wordt verzorgd door P. Th. Brugman MBA. De vooropleiding van Peter Brugman is MTS Werktuigbouw, Pedagogische Academie en MBA bedrijfskunde (Universiteit Twente). Na de Pedagogische Academie deed hij 9 jaar ervaring op in de technische automatisering. Hij is gestart in de verkoop en geëindigd als adjunct-directeur. Daarna heeft hij 2 jaar gewerkt als algemeen bedrijfsleider van een machinefabriek met een uitgebreide servicedienst. Momenteel is hij 8 jaar actief als trainer- consultant op het gebied van bedrijfskunde, marketing en sales, met als specialisatie technische bedrijven.

Aanmelden
Via het aanmeldingsformulier kunt u zich opgeven voor deze workshop. De inschrijving zal plaatsvinden op volgorde van aanmelding en dient te geschieden voor 2 februari 2006. In verband met het interactieve karakter van de workshop is het aantal plaatsen beperkt tot 15. Bij verhindering kan de plaats van de deelnemer(s) worden ingenomen door een collega. Na aanmelding is annulering niet meer mogelijk.

Kosten
Per deelnemer bedragen de kosten 289,-. Dit bedrag is exclusief BTW en inclusief documentatiemap en maaltijd.

Locatie en tijdstip
De workshop wordt gehouden op 15 februari 2006 in het kantoor van de Stichting Members Benefits aan de Boerhaavelaan 40 te Zoetermeer. De workshop start om 13.30 uur en wordt om circa 20.30 uur afgesloten.

Wijziging
Stichting Members Benefits behoudt zich het recht voor indien de omstandigheden hiertoe aanleiding geven het programma te wijzigen en bij onvoldoende aanmelding een workshop te annuleren.

In Company
Deze workshop kan, bij voldoende belangstelling, ook binnen uw onderneming worden gehouden. Voor nadere informatie en prijsopgave verzoeken wij u een e-mail te sturen naar info@membersbenefits.nl.

Stichting Members' Benefits, Claudia Willems, 079 - 353 12 05, cwi@fme.nl