KPMG


Mondiale automobielsector richt pijlen op Chinese consument

4 januari 2006

De mondiale automobielbranche verwacht de komende jaren een forse toename van de investeringen in China, maar denkt dat vooral andere Aziatische producenten zullen profiteren van de kansen die deze groeiende markt biedt.

Hoewel de sector de lage productiekosten nog altijd als een belangrijke reden ziet om in China te investeren, richten steeds meer autoproducenten hun aandacht op de Chinese consument die met de groeiende economie in hun ogen steeds draagkrachtiger wordt. De bedrijven verwachten dat vooral Zuid-Koreaanse en Japanse merken van de groeiende markt zullen profiteren, gevolgd door Chinese bedrijven zelf. Noord-Amerikaanse en Europese bedrijven zullen in veel mindere mate hun voordeel doen met de groeiende markt in China. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van KPMG naar de toekomst van de mondiale autobranche.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat ruim 80% van de autoproducenten verwacht dat de investeringen in China de komende vijf jaar zullen toenemen. Voor de helft van de bedrijven vormt de Chinese consument de belangrijkste reden. Zon 30% van de ondernemingen ziet de export vanuit China als de aanleiding voor de investeringen. Twijfels zijn er bij de bedrijven wel over de dreigende overcapaciteit in China. Ruim 60% van de bedrijven verwacht een productieoverschot aan autos als gevolg van de groeiende belangstelling voor de Chinese consument.

De onderzochte bedrijven zien de toekomst voor de Noord-Amerikaanse merken steeds pessimistischer in. Bijna 60% van de bedrijven verwacht dat deze merken de komende vijf jaar verder terrein gaan verliezen. Volgens de bedrijven vormen het gebrek aan efficiency en slagvaardigheid de belangrijkste obstakels en brengen vooral de hoge productiekosten de Amerikaanse sector in gevaar. Ten aanzien van de Europese sector zijn de verwachtingen iets positiever. Ruim 30% van de bedrijven verwacht dat het marktaandeel van de Europese sector de komende vijf jaar zal toenemen.

Volgens Johan Faber, segmentleider Automotive bij KPMG, doen de Europese bedrijven er goed aan te leren van de fouten die de Amerikaanse merken in het verleden hebben gemaakt. Faber: De teruggang van het aandeel van de Amerikaanse merken komt vooral doordat Amerikaanse producenten zich jarenlang primair hebben geconcentreerd op de Verenigde Staten en Canada, zonder oog te hebben voor andere exportmarkten. Op enig moment verlegde de Amerikaanse consument zijn aandacht naar buitenlandse merken, de nationale trots achter zich latend. Daarnaast hebben de Amerikanen zich teveel toegelegd op het type auto: de lucratieve terreinwagen. Door de hoge olieprijs werden de bedrijven daar geraakt waar het ook het meeste pijn deed. De verkoop van deze SUVs stortte dan ook in en daarmee de winstgevendheid van de Amerikaanse producenten.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.