KPMG
Mondiale automobielsector richt pijlen op Chinese consument
4 januari 2006
De mondiale automobielbranche verwacht de komende jaren een forse
toename van de investeringen in China, maar denkt dat vooral andere
Aziatische producenten zullen profiteren van de kansen die deze
groeiende markt biedt.
Hoewel de sector de lage productiekosten nog altijd als een
belangrijke reden ziet om in China te investeren, richten steeds meer
autoproducenten hun aandacht op de Chinese consument die met de
groeiende economie in hun ogen steeds draagkrachtiger wordt. De
bedrijven verwachten dat vooral Zuid-Koreaanse en Japanse merken van
de groeiende markt zullen profiteren, gevolgd door Chinese bedrijven
zelf. Noord-Amerikaanse en Europese bedrijven zullen in veel mindere
mate hun voordeel doen met de groeiende markt in China. Dit blijkt uit
jaarlijks onderzoek van KPMG naar de toekomst van de mondiale
autobranche.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat ruim 80% van de
autoproducenten verwacht dat de investeringen in China de komende vijf
jaar zullen toenemen. Voor de helft van de bedrijven vormt de Chinese
consument de belangrijkste reden. Zon 30% van de ondernemingen ziet de
export vanuit China als de aanleiding voor de investeringen. Twijfels
zijn er bij de bedrijven wel over de dreigende overcapaciteit in
China. Ruim 60% van de bedrijven verwacht een productieoverschot aan
autos als gevolg van de groeiende belangstelling voor de Chinese
consument.
De onderzochte bedrijven zien de toekomst voor de Noord-Amerikaanse
merken steeds pessimistischer in. Bijna 60% van de bedrijven verwacht
dat deze merken de komende vijf jaar verder terrein gaan verliezen.
Volgens de bedrijven vormen het gebrek aan efficiency en
slagvaardigheid de belangrijkste obstakels en brengen vooral de hoge
productiekosten de Amerikaanse sector in gevaar. Ten aanzien van de
Europese sector zijn de verwachtingen iets positiever. Ruim 30% van de
bedrijven verwacht dat het marktaandeel van de Europese sector de
komende vijf jaar zal toenemen.
Volgens Johan Faber, segmentleider Automotive bij KPMG, doen de
Europese bedrijven er goed aan te leren van de fouten die de
Amerikaanse merken in het verleden hebben gemaakt. Faber: De teruggang
van het aandeel van de Amerikaanse merken komt vooral doordat
Amerikaanse producenten zich jarenlang primair hebben geconcentreerd
op de Verenigde Staten en Canada, zonder oog te hebben voor andere
exportmarkten. Op enig moment verlegde de Amerikaanse consument zijn
aandacht naar buitenlandse merken, de nationale trots achter zich
latend. Daarnaast hebben de Amerikanen zich teveel toegelegd op het
type auto: de lucratieve terreinwagen. Door de hoge olieprijs werden
de bedrijven daar geraakt waar het ook het meeste pijn deed. De
verkoop van deze SUVs stortte dan ook in en daarmee de winstgevendheid
van de Amerikaanse producenten.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.