AutoRai

Twee wereldprimeurs voor Mazda op NAIAS 2006 in Detroit

(1/4/2006)
Mazda onthult tijdens de North American International Auto Show 2006 in Detroit de definitieve productieversie van de Mazda CX-7 crossover sport utility vehicle (SUV). Vanaf vandaag is het nieuwe model ook te zien op de Greater Los Angeles Auto Show.
De CX-7 staat in het voorjaar in de Amerikaanse showroom en is de eerste van drie geheel nieuwe Mazdaâs die speciaal voor de Noordamerikaanse markt werden ontwikkeld. Begin 2007 wordt de CX-7 op de Europese markt verwacht.

Tijdens deze editie van de North American International Auto Show heeft Mazda nog een Wereldprimeur, de Kabura, een concept car die de traditionele normen voor de compacte sportcoupé overstijgt en vol zit met innovatieve ideeën, die men wellicht in nieuwe productiemodellen terug zal zien. Meer informatie over deze auto wordt bekendgemaakt op de persconferentie van Mazda op 8 januari om 17.05 uur in Detroit.

âVoor de toekomstige ontwikkeling van Mazda blijft de Noordamerikaanse markt een belangrijke rol spelen,â zegt Jim OâSullivan, bestuursvoorzitter en CEO van MNAO, Mazda North American Operations. âDankzij autoâs als de CX-7, speciaal ontwikkeld en gebouwd voor de Noordamerikaanse markt, zal Mazda zich ontwikkelen tot een belangrijke en invloedrijke autofabrikant. Deze auto heeft alles wat we van een Mazda-SUV mogen verwachten: sterk, geweldige vormgeving en afwerking en met fantastische rijeigenschappen. Mazda op zân best.â

Mazda CX-7: stijlvolle crossover tussen SUV en sportauto

Met de CX-7 wijkt Mazda sterk af van de meer traditionele SUVâs van de concurrentie. De CX-7, ontwikkeld op basis van een bestaand Mazda-platform, beschikt net als de andere Mazda-modellen over een sportwagen-DNA. Shunsuke Kawasaki, manager van het CX-7-programma, heeft alle vertrouwen in het concept: âDeze SUV staat duidelijk voor Zoom-Zoom. De CX-7 is een fraai samenspel van de rijkwaliteiten van een sportauto en de praktische bruikbaarheid van een SUV. Deze crossover combineert op onnavolgbare wijze prestaties en vormgeving, ziet er aantrekkelijk uit, heeft geweldige rijeigenschappen en biedt veel gebruiksgemak.â De CX-7 is geknipt voor avontuurlijke mensen die op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen en ontdekkingen.

Vormgeving: onderscheidend en smaakvol

Hoofdontwerper Iwao Koizumi, ook verantwoordelijk voor de succesvolle Mazda6 en de RX-01 concept car uit 1995, noemt het ontwerpthema rond de CX-7 âadvanced frontierâ. Met de CX-7 begeeft Mazda zich met Zoom-Zoom ook buiten de gebaande paden.

Koizumi: âVoor de CX-7 zocht ik naar dynamische prestaties, dynamische carrosserielijnen en een nadrukkelijke persoonlijkheid om dit tot een uniek concept te kunnen samensmeden. En Mazda heeft voldoende ervaring met sportwagens om een onderscheidende crossover SUV te kunnen maken.â

De voorruit van de CX-7 is geplaatst onder een hoek van 66^o, vlakker dan die van de meeste andere SUVâs en zelfs vlakker dan die van bepaalde sportwagens. Krachtige lijnen lopen via de A-stijlen langs de randen van de motorkap naar de neus. De vijfhoekige grille en de prominente voorschermen zijn een duidelijke indicatie van de Mazda-identiteit.

De zijkant vertoont een agressief ogende heuplijn, een gebogen dak en nadrukkelijk aanwezige spatschermranden. De toelopende cabine rust stevig op het breedgeschouderde onderstel. Het achteraanzicht wordt gedomineerd door de ronde achterlichten en de grote, dubbele uitlaten die het sportieve Zoom-Zoom karakter benadrukken.

Het koetswerk is in perfecte visuele balans met de aërodynamica van de auto. De vorm van de CX-7 is aërodynamisch efficiënt en heeft de laagste weerstandscoëfficiënt in zijn klasse. Geribbelde bodemplaten dragen bij aan deze geweldige aërodynamische eigenschappen.

De aërodynamica gaat perfect samen met het hoge afwerkingsniveau. De naden tussen carrosseriedelen zijn vlak en smal. De ruitenwisserarmen en het paneel waarin ze verzonken liggen, werden op elkaar afgestemd en zorgen voor minimaal windgeruis. Oog voor detail maken deze auto tot wat hij is.

Sportief en hoogwaardig interieur

Bij het ontwerpen van het interieur werd gestreefd naar een geavanceerde en sportieve uitstraling. Het instrumentenpaneel kent een unieke tweedelige constructie, waarbij een lange overkapping zich over de hele breedte van het interieur uitstrekt terwijl een kleinere âluifelâ de metergroep afschermt. Het hoogwaardig afgewerkte interieur is voorzien van een metergroep met drie instrumenten, een console waarin zich de schakelpook bevindt, een driespaaks stuurwiel en stevig gevormde kuipstoelen voor de bestuurder en passagier.

Koizumi benadrukt dat aan alle aspecten van het interieur evenveel aandacht is geschonken, met inbegrip van de bagageruimte. De bekleding is tweekleurig, en het tweekleurige motief dat vanaf de voorportieren helemaal tot aan de bagageruimte doorloopt, sluit wat betreft vormgeving perfect aan bij de oplopende heuplijn.

Het interieur straalt een hoog afwerkingsniveau uit. Zo zijn bij modelversies met leren interieur de interieurpanelen, het stuurwiel en de pookknop bekleed met topkwaliteit leer voor een luxe uitstraling. De bedieningstoetsen van de ventilatie, de knop van het dashboardkastje en de armsteunen in de portieren zijn luxe uitgevoerd. De structuur van de zachte bekleding werd speciaal ontwikkeld op kleurechtheid en minimale weerkaatsing. Vanaf de eerste blik op het interieur wordt Mazdaâs spreekwoordelijke aandacht voor detail duidelijk.

Zoom-Zoom krijgt de ruimte

De innovatieve MX-Crossport, voor het eerste getoond tijdens de Detroit Auto Show 2005, vormde voor de hoofdontwerper het uitgangspunt bij de totstandkoming van de Mazda CX-7, die plaats biedt aan vijf volwassenen en 846 liter bagage.

De achterbank biedt niet alleen ruim plaats aan drie passagiers, maar is ook in ongelijke delen neerklapbaar, waarmee de bagageruimte tot 1659 liter kan worden vergroot.

Om de verwachtingen voor praktische bruikbaarheid te overtreffen kreeg de Mazda CX-7 een vlakke laadvloer, die aanzienlijk langer is dan die van de concurrenten en die is voorzien van een rand om het naar voren schuiven van bagage te voorkomen. Met de achterzittingen in gebruik biedt de bagageruimte nog altijd plaats aan drie flinke golftassen. Voor meer gebruiksgemak bevinden de vergrendelingen van de rugleuningen van de achterzittingen zich in de zijkanten van de bagageruimte. De omkeerbare hoedenplank is aan één kant voorzien van een kunststof oppervlak zodat er ook vuile voorwerpen vervoerd kunnen worden zonder de bekleding te besmeuren.

De vormgeving en grootte van het dashboardkastje, de middenconsole en de opbergvakken in de portieren is het resultaat van uitgebreid onderzoek naar de wensen van jonge mensen op gebied van praktische bruikbaarheid. Zo is de afsluitbare middenconsole groot genoeg voor een laptop en zijn er vakjes aangebracht voor muntstukken en zonnebrillen. De vakken in de voorportieren zijn geschikt voor flesjes frisdrank. In de twee bekerhouders in de middenconsole kunnen grotere flessen een plaatsje vinden, zonder de schakelpook in de weg te zitten. De map in de rugleuningen van de voorstoelen is ideaal voor kaarten en andere documenten.

Vermogen en milieu in balans: 2.3 liter DISI turbomotor

Het hart van elke Mazda wordt gevormd door een pittige motor. Onder de motorkap van de CX-7 bevindt zich een versie van de direct ingespoten 2.3 liter viercilinder benzinemotor met turbocompressor en tussenkoeler, dezelfde als in de Mazda6 MPS. Mazdaâs 2.3 DISI (Direct Injection Spark Ignition) turbomotor levert in elk toerengebied uitstekende prestaties, kent lage emissies en is zeer zuinig. In de CX-7 levert de motor 244 pk bij 5.000 t/min.

Het cilinderblok en de cilinderkop zijn van aluminium, en de bewegende delen â krukas en drijfstangen - zijn gemaakt voor een lange levensduur. Balansassen maken korte metten met geluid en trillingen. Een grote air-to-air tussenkoeler en directe brandstofinspuiting koelen het inwendige van de cilinders. In het inlaatspruitstuk gaat de brandstof van vloeistof over in damp, wat zorgt voor een aanzienlijke temperatuurverlaging. De lage inlaattemperatuur maakt toepassing van een hoge compressieverhouding mogelijk (9.5:1), waardoor deze motor in vergelijking met conventionele turbomotoren meer trekkracht levert bij lagere toerentallen.

Het grootste verschil met de motor in de Mazda6 MPS is de nieuwe turbocompressor. Het aangepaste oppervlak van de inlaatpoort van de turbine zorgt voor betere gaspedaalrespons bij lage toerentallen en minder laaddrukvertraging. Zelfs als de bestuurder het gaspedaal maar lichtjes aanraakt, doet de acceleratie vermoeden dat er een motor met een veel grotere inhoud onder de motorkap ligt; de 2.3 liter motor levert bijna het vermogen van een motor die twee keer zo groot is, maar kent een veel lager gewicht, een lager verbruik, minder uitstoot en lagere gebruikskosten.

De 2.3 liter DISI turbomotor bereikt zijn maximumkoppel van 349 Nm al bij 2.500 t/min. De motor is zo afgesteld dat de maximale trekkracht al voelbaar wordt bij 2.000 t/min en op dat niveau blijft tot 5.000 t/min.

De lage uitstoot wordt bereikt door de katalysator direct aan de turbocompressor te koppelen, zodat de katalysator sneller op bedrijfstemperatuur komt en meteen effectief wordt. De Mazda CX-7 voldoet aan de strenge federale Bin 5 emissienormen en aan de LEV-II emissienormen, die in de staat Californië van kracht zijn.

Aandrijving

Geavanceerde transmissie- en aandrijfcomponenten brengen het motorvermogen op het wegdek over. De handgeschakelde Sport AT zesversnellingsbak biedt assertieve chauffeurs volledige en handbediende controle over het motorvermogen. Schakelen gaat soepel, geheel in lijn met het sportieve karakter van de Mazda CX-7.

De CX-7 biedt keuze uit twee transmissies: voorwielaandrijving of Active Torque-Split All-Wheel Drive, Mazdaâs actieve vierwielaandrijving. De laatste van deze twee maakt gebruik van een computergestuurde koppeling, die met het achterdifferentieel is geïntegreerd en ervoor zorgt dat er in bepaalde gevallen motorvermogen op de achterwielen overgebracht wordt. Sensoren registreren signalen afkomstig van motor, wielsnelheid, de werking van het anti-blokkeerremsysteem (ABS) en de dynamische stabiliteitsregeling (DSC), waarmee de CX-7 standaard is uitgerust. Daardoor is een uitstekende wegligging onder alle omstandigheden gegarandeerd, of de weg nu schoon, droog, nat of glibberig is.

Slim chassis met sportauto-DNA

Een lichte en stijve zelfdragende carrosserie vormt de basis voor het comfort en de wendbaarheid van de Mazda CX-7. De structuur werd met behulp van computeranalyse geoptimaliseerd waardoor een carrosserie ontstond die hoge torsiestijfheid en buigkracht koppelt aan een laag gewicht.

De voorin geplaatste motor hangt in een subframe, dat met zes rubberen isolerende steunen aan de body is bevestigd. De voorwielophanging is van het McPherson type en een snelheidsafhankelijk, bekrachtigd tandheugelsysteem stuurt de voorwielen. De multilink achterwielophanging bestaat aan elke zijde uit een in lengterichting geplaatste wieldraagarm en twee dwarsgeplaatste draagarmen. Om verlies aan bagageruimte zo veel mogelijk te beperken, bevindt de achterste schroefveer zich tussen de onderste dwarsgeplaatste draagarm en de dwarsstang die het onderstel met de carrosserie verbindt. De schokdemper zit tussen de wielnaaf en de carrosserie, voor maximale bewegingsdemping en minimale wrijving. Schroefveren en stabilisatorstangen vormen integrale onderdelen van beide ophangsystemen. De stijlvolle aluminium wielen zijn standaard voorzien van P235/60R18 all-season banden.

De Mazda CX-7 beschikt over geventileerde remschijven rondom, een anti-blokkeerremsysteem (ABS), tractiecontrole (TCS) en dynamische stabiliteitsregeling (DSC). Dit systeem werkt in samenhang met de actieve vierwielaandrijving en voorkomt doorslippen op gladde ondergronden.

Ingebouwde veiligheid

De sterke zelfdragende carrosserie van de Mazda CX-7 is geconstrueerd met behulp van het Mazda Advanced Impact Energy Distribution and Absorption System, een constructiewijze die de botsingsenergie verdeelt en absorbeert. Dit resulteert in een hoge mate van passieve veiligheid om inzittenden onder alle situaties tegen de gevolgen van een aanrijding te beschermen, zowel bij frontale en halffrontale aanrijdingen als aanrijdingen van opzij. Het chassis is opgebouwd uit grote en rechte secties, die vaak zijn vervaardigd van staal met een hoge treksterkte. De subframeverbindingen helpen botsingsenergie te absorberen. Om vervorming van de middenstijl bij een aanrijding van opzij te reduceren, is het zijpaneel geperst uit een voorgevormde plaat.

De brandstoftank is omgeven met sterke chassisbalken, die de tank tegen een aanrijding van achteren beschermen. De CX-7 is standaard voorzien van zes airbags: bestuurder en passagier hebben elk een voorairbag en een zijairbag en achterin bevindt zich aan weerszijden een gordijnairbag. Bij een eventuele koprol van de auto zorgt een speciale sensor ervoor dat de zijairbags in een vroeg stadium worden geactiveerd en zes seconden opgeblazen blijven om letsel te voorkomen. De voorstoelen beschikken over gordelspanners en spankracht-begrenzers voor het meest maximale effect.

Entertainment

De Mazda CX-7 beschikt over uitgebreide entertainmentmogelijkheden. Standaard is de CX-7 voorzien van een geluidsinstallatie met AM, FM en een CD-speler. Als optie is een Sirius satellietradio leverbaar. Voor nog meer gebruiksgemak en veiligheid zijn een DVD-navigatiesysteem met touch screen en stemaanwijzingen en een achteruitrijcamera als optie leverbaar. In aanvulling daarop kunnen klanten kiezen voor een premium Bose^(TM) geluidsinstallatie, die in vele gevallen meer te bieden heeft dan de installatie thuis: de installatie bestaat uit negen luidsprekers, een versterker van 240 watt, een wisselaar voor zes CDâs en een Centerpoint(TM) surroundsysteem voor vijfkanaals digitaal geluid.

De CX-7 beschikt ook over een geavanceerd systeem voor toegang en starten zonder sleutel. Zelfs als de op een bankpas lijkende kaart in de zak of tas van de bestuurder zit, kunnen de portieren worden ontgrendeld en kan de motor worden gestart of uitgezet. Ook kunnen de ruiten van de voorportieren van buitenaf bediend worden, evenals het optionele schuifdak.

Drie versies: variatie genoeg

De Mazda CX-7 is leverbaar in drie interieurversies. Enkele standaard-voorzieningen zijn: handbediende airconditioning, elektrisch bediende ruiten en portiergrepen, intrekbare sleutel, cruise control en zes airbags. Daarnaast is elke CX-7 voorzien van een anti-blokkeerremsysteem (ABS), dynamische stabiliteitsregeling en tractiecontrole (TCS).

De Touring-versie beschikt over lederen bekleding (stoelen, stuurwiel en pookknop), een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, verwarmde voorstoelen en een oprolbaar bagage-afdekscherm. De nog luxere Grand Touring is uitgerust met lederen bekleding met een speciaal motief, HID-koplampen, mistlampen, buitenspiegels in carrosseriekleur, verchroomde portiergrepen en automatische klimaatregeling.

De Mazda CX-7 verschijnt in het voorjaar van 2006 op de Noordamerikaanse markt als model 2007. Begin 2007 wordt de auto verwacht op de Europese markten.