Twee wereldprimeurs voor Mazda op NAIAS 2006 in Detroit
(1/4/2006)
Mazda onthult tijdens de North American International Auto Show 2006
in Detroit de definitieve productieversie van de Mazda CX-7 crossover
sport utility vehicle (SUV). Vanaf vandaag is het nieuwe model ook te
zien op de Greater Los Angeles Auto Show.
De CX-7 staat in het voorjaar in de Amerikaanse showroom en is de
eerste van drie geheel nieuwe Mazdaâs die speciaal voor de
Noordamerikaanse markt werden ontwikkeld. Begin 2007 wordt de CX-7 op
de Europese markt verwacht.
Tijdens deze editie van de North American International Auto Show
heeft Mazda nog een Wereldprimeur, de Kabura, een concept car die de
traditionele normen voor de compacte sportcoupé overstijgt en vol zit
met innovatieve ideeën, die men wellicht in nieuwe productiemodellen
terug zal zien. Meer informatie over deze auto wordt bekendgemaakt op
de persconferentie van Mazda op 8 januari om 17.05 uur in Detroit.
âVoor de toekomstige ontwikkeling van Mazda blijft de Noordamerikaanse
markt een belangrijke rol spelen,â zegt Jim OâSullivan,
bestuursvoorzitter en CEO van MNAO, Mazda North American Operations.
âDankzij autoâs als de CX-7, speciaal ontwikkeld en gebouwd voor de
Noordamerikaanse markt, zal Mazda zich ontwikkelen tot een belangrijke
en invloedrijke autofabrikant. Deze auto heeft alles wat we van een
Mazda-SUV mogen verwachten: sterk, geweldige vormgeving en afwerking
en met fantastische rijeigenschappen. Mazda op zân best.â
Mazda CX-7: stijlvolle crossover tussen SUV en sportauto
Met de CX-7 wijkt Mazda sterk af van de meer traditionele SUVâs van de
concurrentie. De CX-7, ontwikkeld op basis van een bestaand
Mazda-platform, beschikt net als de andere Mazda-modellen over een
sportwagen-DNA. Shunsuke Kawasaki, manager van het CX-7-programma,
heeft alle vertrouwen in het concept: âDeze SUV staat duidelijk voor
Zoom-Zoom. De CX-7 is een fraai samenspel van de rijkwaliteiten van
een sportauto en de praktische bruikbaarheid van een SUV. Deze
crossover combineert op onnavolgbare wijze prestaties en vormgeving,
ziet er aantrekkelijk uit, heeft geweldige rijeigenschappen en biedt
veel gebruiksgemak.â De CX-7 is geknipt voor avontuurlijke mensen die
op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen en ontdekkingen.
Vormgeving: onderscheidend en smaakvol
Hoofdontwerper Iwao Koizumi, ook verantwoordelijk voor de succesvolle
Mazda6 en de RX-01 concept car uit 1995, noemt het ontwerpthema rond
de CX-7 âadvanced frontierâ. Met de CX-7 begeeft Mazda zich met
Zoom-Zoom ook buiten de gebaande paden.
Koizumi: âVoor de CX-7 zocht ik naar dynamische prestaties, dynamische
carrosserielijnen en een nadrukkelijke persoonlijkheid om dit tot een
uniek concept te kunnen samensmeden. En Mazda heeft voldoende
ervaring met sportwagens om een onderscheidende crossover SUV te
kunnen maken.â
De voorruit van de CX-7 is geplaatst onder een hoek van 66^o, vlakker
dan die van de meeste andere SUVâs en zelfs vlakker dan die van
bepaalde sportwagens. Krachtige lijnen lopen via de A-stijlen langs de
randen van de motorkap naar de neus. De vijfhoekige grille en de
prominente voorschermen zijn een duidelijke indicatie van de
Mazda-identiteit.
De zijkant vertoont een agressief ogende heuplijn, een gebogen dak en
nadrukkelijk aanwezige spatschermranden. De toelopende cabine rust
stevig op het breedgeschouderde onderstel. Het achteraanzicht wordt
gedomineerd door de ronde achterlichten en de grote, dubbele uitlaten
die het sportieve Zoom-Zoom karakter benadrukken.
Het koetswerk is in perfecte visuele balans met de aërodynamica van
de auto. De vorm van de CX-7 is aërodynamisch efficiënt en heeft de
laagste weerstandscoëfficiënt in zijn klasse. Geribbelde bodemplaten
dragen bij aan deze geweldige aërodynamische eigenschappen.
De aërodynamica gaat perfect samen met het hoge afwerkingsniveau. De
naden tussen carrosseriedelen zijn vlak en smal. De ruitenwisserarmen
en het paneel waarin ze verzonken liggen, werden op elkaar afgestemd
en zorgen voor minimaal windgeruis. Oog voor detail maken deze auto
tot wat hij is.
Sportief en hoogwaardig interieur
Bij het ontwerpen van het interieur werd gestreefd naar een
geavanceerde en sportieve uitstraling. Het instrumentenpaneel kent een
unieke tweedelige constructie, waarbij een lange overkapping zich over
de hele breedte van het interieur uitstrekt terwijl een kleinere
âluifelâ de metergroep afschermt. Het hoogwaardig afgewerkte interieur
is voorzien van een metergroep met drie instrumenten, een console
waarin zich de schakelpook bevindt, een driespaaks stuurwiel en stevig
gevormde kuipstoelen voor de bestuurder en passagier.
Koizumi benadrukt dat aan alle aspecten van het interieur evenveel
aandacht is geschonken, met inbegrip van de bagageruimte. De bekleding
is tweekleurig, en het tweekleurige motief dat vanaf de voorportieren
helemaal tot aan de bagageruimte doorloopt, sluit wat betreft
vormgeving perfect aan bij de oplopende heuplijn.
Het interieur straalt een hoog afwerkingsniveau uit. Zo zijn bij
modelversies met leren interieur de interieurpanelen, het stuurwiel en
de pookknop bekleed met topkwaliteit leer voor een luxe uitstraling.
De bedieningstoetsen van de ventilatie, de knop van het
dashboardkastje en de armsteunen in de portieren zijn luxe uitgevoerd.
De structuur van de zachte bekleding werd speciaal ontwikkeld op
kleurechtheid en minimale weerkaatsing. Vanaf de eerste blik op het
interieur wordt Mazdaâs spreekwoordelijke aandacht voor detail
duidelijk.
Zoom-Zoom krijgt de ruimte
De innovatieve MX-Crossport, voor het eerste getoond tijdens de
Detroit Auto Show 2005, vormde voor de hoofdontwerper het uitgangspunt
bij de totstandkoming van de Mazda CX-7, die plaats biedt aan vijf
volwassenen en 846 liter bagage.
De achterbank biedt niet alleen ruim plaats aan drie passagiers, maar
is ook in ongelijke delen neerklapbaar, waarmee de bagageruimte tot
1659 liter kan worden vergroot.
Om de verwachtingen voor praktische bruikbaarheid te overtreffen kreeg
de Mazda CX-7 een vlakke laadvloer, die aanzienlijk langer is dan die
van de concurrenten en die is voorzien van een rand om het naar voren
schuiven van bagage te voorkomen. Met de achterzittingen in gebruik
biedt de bagageruimte nog altijd plaats aan drie flinke golftassen.
Voor meer gebruiksgemak bevinden de vergrendelingen van de
rugleuningen van de achterzittingen zich in de zijkanten van de
bagageruimte. De omkeerbare hoedenplank is aan één kant voorzien van
een kunststof oppervlak zodat er ook vuile voorwerpen vervoerd kunnen
worden zonder de bekleding te besmeuren.
De vormgeving en grootte van het dashboardkastje, de middenconsole en
de opbergvakken in de portieren is het resultaat van uitgebreid
onderzoek naar de wensen van jonge mensen op gebied van praktische
bruikbaarheid. Zo is de afsluitbare middenconsole groot genoeg voor
een laptop en zijn er vakjes aangebracht voor muntstukken en
zonnebrillen. De vakken in de voorportieren zijn geschikt voor flesjes
frisdrank. In de twee bekerhouders in de middenconsole kunnen grotere
flessen een plaatsje vinden, zonder de schakelpook in de weg te
zitten. De map in de rugleuningen van de voorstoelen is ideaal voor
kaarten en andere documenten.
Vermogen en milieu in balans: 2.3 liter DISI turbomotor
Het hart van elke Mazda wordt gevormd door een pittige motor. Onder de
motorkap van de CX-7 bevindt zich een versie van de direct ingespoten
2.3 liter viercilinder benzinemotor met turbocompressor en
tussenkoeler, dezelfde als in de Mazda6 MPS. Mazdaâs 2.3 DISI (Direct
Injection Spark Ignition) turbomotor levert in elk toerengebied
uitstekende prestaties, kent lage emissies en is zeer zuinig. In de
CX-7 levert de motor 244 pk bij 5.000 t/min.
Het cilinderblok en de cilinderkop zijn van aluminium, en de bewegende
delen â krukas en drijfstangen - zijn gemaakt voor een lange
levensduur. Balansassen maken korte metten met geluid en trillingen.
Een grote air-to-air tussenkoeler en directe brandstofinspuiting
koelen het inwendige van de cilinders. In het inlaatspruitstuk gaat de
brandstof van vloeistof over in damp, wat zorgt voor een aanzienlijke
temperatuurverlaging. De lage inlaattemperatuur maakt toepassing van
een hoge compressieverhouding mogelijk (9.5:1), waardoor deze motor in
vergelijking met conventionele turbomotoren meer trekkracht levert bij
lagere toerentallen.
Het grootste verschil met de motor in de Mazda6 MPS is de nieuwe
turbocompressor. Het aangepaste oppervlak van de inlaatpoort van de
turbine zorgt voor betere gaspedaalrespons bij lage toerentallen en
minder laaddrukvertraging. Zelfs als de bestuurder het gaspedaal maar
lichtjes aanraakt, doet de acceleratie vermoeden dat er een motor met
een veel grotere inhoud onder de motorkap ligt; de 2.3 liter motor
levert bijna het vermogen van een motor die twee keer zo groot is,
maar kent een veel lager gewicht, een lager verbruik, minder uitstoot
en lagere gebruikskosten.
De 2.3 liter DISI turbomotor bereikt zijn maximumkoppel van 349 Nm al
bij 2.500 t/min. De motor is zo afgesteld dat de maximale trekkracht
al voelbaar wordt bij 2.000 t/min en op dat niveau blijft tot 5.000
t/min.
De lage uitstoot wordt bereikt door de katalysator direct aan de
turbocompressor te koppelen, zodat de katalysator sneller op
bedrijfstemperatuur komt en meteen effectief wordt. De Mazda CX-7
voldoet aan de strenge federale Bin 5 emissienormen en aan de LEV-II
emissienormen, die in de staat Californië van kracht zijn.
Aandrijving
Geavanceerde transmissie- en aandrijfcomponenten brengen het
motorvermogen op het wegdek over. De handgeschakelde Sport AT
zesversnellingsbak biedt assertieve chauffeurs volledige en
handbediende controle over het motorvermogen. Schakelen gaat soepel,
geheel in lijn met het sportieve karakter van de
Mazda CX-7.
De CX-7 biedt keuze uit twee transmissies: voorwielaandrijving of
Active Torque-Split All-Wheel Drive, Mazdaâs actieve
vierwielaandrijving. De laatste van deze twee maakt gebruik van een
computergestuurde koppeling, die met het achterdifferentieel is
geïntegreerd en ervoor zorgt dat er in bepaalde gevallen
motorvermogen op de achterwielen overgebracht wordt. Sensoren
registreren signalen afkomstig van motor, wielsnelheid, de werking van
het anti-blokkeerremsysteem (ABS) en de dynamische
stabiliteitsregeling (DSC), waarmee de CX-7 standaard is uitgerust.
Daardoor is een uitstekende wegligging onder alle omstandigheden
gegarandeerd, of de weg nu schoon, droog, nat of glibberig is.
Slim chassis met sportauto-DNA
Een lichte en stijve zelfdragende carrosserie vormt de basis voor het
comfort en de wendbaarheid van de Mazda CX-7. De structuur werd met
behulp van computeranalyse geoptimaliseerd waardoor een carrosserie
ontstond die hoge torsiestijfheid en buigkracht koppelt aan een laag
gewicht.
De voorin geplaatste motor hangt in een subframe, dat met zes rubberen
isolerende steunen aan de body is bevestigd. De voorwielophanging is
van het McPherson type en een snelheidsafhankelijk, bekrachtigd
tandheugelsysteem stuurt de voorwielen. De multilink
achterwielophanging bestaat aan elke zijde uit een in lengterichting
geplaatste wieldraagarm en twee dwarsgeplaatste draagarmen. Om verlies
aan bagageruimte zo veel mogelijk te beperken, bevindt de achterste
schroefveer zich tussen de onderste dwarsgeplaatste draagarm en de
dwarsstang die het onderstel met de carrosserie verbindt. De
schokdemper zit tussen de wielnaaf en de carrosserie, voor maximale
bewegingsdemping en minimale wrijving. Schroefveren en
stabilisatorstangen vormen integrale onderdelen van beide
ophangsystemen. De stijlvolle aluminium wielen zijn standaard voorzien
van P235/60R18 all-season banden.
De Mazda CX-7 beschikt over geventileerde remschijven rondom, een
anti-blokkeerremsysteem (ABS), tractiecontrole (TCS) en dynamische
stabiliteitsregeling (DSC). Dit systeem werkt in samenhang met de
actieve vierwielaandrijving en voorkomt doorslippen op gladde
ondergronden.
Ingebouwde veiligheid
De sterke zelfdragende carrosserie van de Mazda CX-7 is geconstrueerd
met behulp van het Mazda Advanced Impact Energy Distribution and
Absorption System, een constructiewijze die de botsingsenergie
verdeelt en absorbeert. Dit resulteert in een hoge mate van passieve
veiligheid om inzittenden onder alle situaties tegen de gevolgen van
een aanrijding te beschermen, zowel bij frontale en halffrontale
aanrijdingen als aanrijdingen van opzij. Het chassis is opgebouwd uit
grote en rechte secties, die vaak zijn vervaardigd van staal met een
hoge treksterkte. De subframeverbindingen helpen botsingsenergie te
absorberen. Om vervorming van de middenstijl bij een aanrijding van
opzij te reduceren, is het zijpaneel geperst uit een voorgevormde
plaat.
De brandstoftank is omgeven met sterke chassisbalken, die de tank
tegen een aanrijding van achteren beschermen. De CX-7 is standaard
voorzien van zes airbags: bestuurder en passagier hebben elk een
voorairbag en een zijairbag en achterin bevindt zich aan weerszijden
een gordijnairbag. Bij een eventuele koprol van de auto zorgt een
speciale sensor ervoor dat de zijairbags in een vroeg stadium worden
geactiveerd en zes seconden opgeblazen blijven om letsel te voorkomen.
De voorstoelen beschikken over gordelspanners en spankracht-begrenzers
voor het meest maximale effect.
Entertainment
De Mazda CX-7 beschikt over uitgebreide entertainmentmogelijkheden.
Standaard is de CX-7 voorzien van een geluidsinstallatie met AM, FM en
een CD-speler. Als optie is een Sirius satellietradio leverbaar. Voor
nog meer gebruiksgemak en veiligheid zijn een DVD-navigatiesysteem met
touch screen en stemaanwijzingen en een achteruitrijcamera als optie
leverbaar. In aanvulling daarop kunnen klanten kiezen voor een premium
Bose^(TM) geluidsinstallatie, die in vele gevallen meer te bieden heeft
dan de installatie thuis: de installatie bestaat uit negen
luidsprekers, een versterker van 240 watt, een wisselaar voor zes CDâs
en een Centerpoint(TM) surroundsysteem voor vijfkanaals digitaal
geluid.
De CX-7 beschikt ook over een geavanceerd systeem voor toegang en
starten zonder sleutel. Zelfs als de op een bankpas lijkende kaart in
de zak of tas van de bestuurder zit, kunnen de portieren worden
ontgrendeld en kan de motor worden gestart of uitgezet. Ook kunnen de
ruiten van de voorportieren van buitenaf bediend worden, evenals het
optionele schuifdak.
Drie versies: variatie genoeg
De Mazda CX-7 is leverbaar in drie interieurversies. Enkele
standaard-voorzieningen zijn: handbediende airconditioning, elektrisch
bediende ruiten en portiergrepen, intrekbare sleutel, cruise control
en zes airbags. Daarnaast is elke CX-7 voorzien van een
anti-blokkeerremsysteem (ABS), dynamische stabiliteitsregeling en
tractiecontrole (TCS).
De Touring-versie beschikt over lederen bekleding (stoelen, stuurwiel
en pookknop), een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, verwarmde
voorstoelen en een oprolbaar bagage-afdekscherm. De nog luxere Grand
Touring is uitgerust met lederen bekleding met een speciaal motief,
HID-koplampen, mistlampen, buitenspiegels in carrosseriekleur,
verchroomde portiergrepen en automatische klimaatregeling.
De Mazda CX-7 verschijnt in het voorjaar van 2006 op de
Noordamerikaanse markt als model 2007. Begin 2007 wordt de auto
verwacht op de Europese markten.
AutoRai