Time : 12:31:32 PM
Date : Wednesday, January 04, 2006
Sender Name: Delhaize Group

'Leef zoals je wil' strategie Delhaize Group voor 2006

Nieuwe prijsmethodologie resulteert in meer dan 1.000 prijsverlagingen

Delhaize België stelt de verschillende wensen van de consumenten centraal in haar 'Leef zoals je wil' strategie voor 2006 en versterkt haar prijspositionering met meer dan 1.000 prijsverminderingen vanaf 2 januari 2006. Met een ruim assortiment wil Delhaize de consument de keuze laten tussen de verschillende soorten producten en dit steeds tegen een concurrentiële prijs. Deze strategie gaat gepaard met een grootschalige campagne waarbij de verschillende media, waaronder televisie en kranten, worden ingeschakeld.

Wat wil de consument?

Delhaize wil zo efficiënt mogelijk inspelen op de verschillende wensen van de consument. Daarom focust ze in de strategie van 2006 op vijf complementaire pijlers onder de slogan 'Leef zoals je wil'.

Ten eerste biedt Delhaize haar klanten een ruim maar overzichtelijk assortiment aan, dat kan oplopen tot 18.000 producten in de Delhaize-supermarkten. Ten tweede streeft Delhaize ernaar dat de klant gemakkelijk vindt wat hij zoekt en dat de schappen steeds aangevuld zijn. Uiteraard wil de klant een juiste prijs betalen voor hetgeen hij koopt. Delhaize volgt daarom nauwgezet de prijzen van al haar producten op. Bovendien wil Delhaize haar klanten een goed gevoel bezorgen in de winkel. Dit probeert ze te bereiken door een winkel dichtbij elke klant te hebben die verzorgd is en een aangename winkelomgeving biedt. Tot slot focust Delhaize in haar strategie ook op gezondheid. De klant heeft de keuze uit een uitgebreid assortiment gezonde producten en er wordt zeer streng gewaakt over de voedselveiligheid.

In essentie draait alles rond kwaliteit. Kwaliteit leveren is een engagement van de onderneming ten opzichte van de klant voor wat de volledige winkelervaring betreft. Onze klanten moeten tevreden zijn over de winkel, het productaanbod, de prijs, het personeel en de dienstverlening.


1.000 prijsverlagingen als gevolg van nieuwe prijsberekening

Delhaize zet haar 'juiste prijs'-strategie verder door voor haar klanten enkel de beste kwaliteit te selecteren en aan de beste prijs aan te bieden het hele jaar door. Delhaize heeft het beste voedingsaanbod dat op de Belgische markt te vinden is, zowel op het vlak van productkwaliteit als assortiment en dienstverlening. Delhaize garandeert bovendien dezelfde prijs in al haar Delhaize-supermarkten in België.

Achter het bepalen van de prijzen gaat een nauwgezet systeem schuil dat een correcte prijspositionering garandeert. Wekelijks worden de prijzen van meer dan 170 winkels van onze concurrenten genoteerd, hetgeen jaarlijks neerkomt op meer dan 14 miljoen prijsnoteringen. Een computersysteem vergelijkt deze prijzen met die in onze winkels. Als eerste criterium geldt dat producten enkel worden vergeleken indien ze een vergelijkbaar niveau van kwaliteit hebben. Ten tweede worden de prijzen vergeleken met de prijzen bij onze belangrijkste concurrenten. Indien nodig, wordt de prijs van het product naar beneden bijgesteld.

"Het nieuwe systeem van prijsberekeningen leidt ertoe dat we zo'n
1.000 producten in prijs verlagen vanaf 2 januari", aldus Arthur Goethals, Chief Executive Officer Delhaize Central & Western Europe. "Elke week opnieuw berekenen we onze prijzen op basis van de prijsnoteringen bij de concurrentie. We zullen onze prijzen in de toekomst dus ook blijven aanpassen waar nodig zodat we de klant elke dag opnieuw een juiste prijs aanbieden."

Maandelijkse prijsindex als strategisch werkmiddel

Elke maand stelt Delhaize een prijsindex op waarin het prijsniveau van Delhaize en haar grootste concurrenten wordt vergeleken, zowel globaal als op categorieniveau. Deze prijsindex wordt als strategisch werkmiddel gebruikt door het management.

Leef zoals je wil

Delhaize lanceert een grootschalige campagne om haar nieuwe strategie in de kijker te plaatsen. De verschillende media, waaronder de geschreven pers en televisie, worden ingeschakeld om de filosofie van Delhaize naar de consumenten toe te communiceren. Verder zullen de winkels, het klantenmagazine De Leeuw en de website worden ingeschakeld om de campagne te ondersteunen.

De slagzin in deze campagne is 'Leef zoals je wil' want bij Delhaize vindt elke consument zijn gading. Of men nu op zoek is naar exclusieve of basisproducten, naar verse producten of vers bereide maaltijden, naar nationale merken of huismerken, men vindt alles terug in het ruime assortiment van Delhaize. De ene dag heeft men nu eenmaal zin in iets anders dan de andere dag. Zo heeft de klant bij Delhaize de keuze en is hij steeds zeker van de kwaliteit.

Prijzen voor elk budget

Dat Delhaize een assortiment op maat van de klant heeft, vertaalt zich ook in een aanbod voor elk budget. Naast de producten van nationale merken, biedt Delhaize ook huismerken aan. Het Delhaize-merk biedt meer dan 6.000 producten aan die minstens 10% goedkoper zijn dan de nationale merken maar minimum dezelfde kwaliteit bieden. Het merk 365 heeft meer dan 330 producten met hetzelfde prijs- en kwaliteitsniveau als bij de hard discounters en biedt daarmee producten aan tegen bodemprijzen. De verse producten worden elke dag opnieuw tegen de beste marktprijs aangeboden. De klant kan dus kiezen welk budget hij aan zijn aankopen wil spenderen. Bovendien beloont Delhaize haar trouwe klanten met een bijkomende korting van 0,5% wanneer men de plus-kaart gebruikt. De korting wordt toegekend in de vorm van aankoopbonnen van 5 euro.

Over Delhaize België

Eind september 2005 bestond het netwerk van Delhaize België uit 800 winkels, waarvan 772 in België, 26 in het Groothertogdom Luxemburg en
2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, Delhaize City, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2004 een omzetcijfer van 3,9 miljard euro. In 2004 had Delhaize een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in
acht landen op drie continenten. Eind september 2005 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.629 winkels en stelde de groep 138.000 mensen te werk.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie:
Catherine Alexandre
Senior VP Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 83 16
kverbeke@delhaize.be