Time : 12:31:32 PM
Date : Wednesday, January 04, 2006
Sender Name: Delhaize Group
'Leef zoals je wil' strategie Delhaize Group voor 2006
Nieuwe prijsmethodologie resulteert in meer dan 1.000
prijsverlagingen
Delhaize België stelt de verschillende wensen van de consumenten
centraal in haar 'Leef zoals je wil' strategie voor 2006 en versterkt
haar prijspositionering met meer dan 1.000 prijsverminderingen vanaf
2 januari 2006. Met een ruim assortiment wil Delhaize de consument de
keuze laten tussen de verschillende soorten producten en dit steeds
tegen een concurrentiële prijs. Deze strategie gaat gepaard met een
grootschalige campagne waarbij de verschillende media, waaronder
televisie en kranten, worden ingeschakeld.
Wat wil de consument?
Delhaize wil zo efficiënt mogelijk inspelen op de verschillende
wensen van de consument. Daarom focust ze in de strategie van 2006 op
vijf complementaire pijlers onder de slogan 'Leef zoals je wil'.
Ten eerste biedt Delhaize haar klanten een ruim maar overzichtelijk
assortiment aan, dat kan oplopen tot 18.000 producten in de
Delhaize-supermarkten. Ten tweede streeft Delhaize ernaar dat de
klant gemakkelijk vindt wat hij zoekt en dat de schappen steeds
aangevuld zijn. Uiteraard wil de klant een juiste prijs betalen voor
hetgeen hij koopt. Delhaize volgt daarom nauwgezet de prijzen van al
haar producten op. Bovendien wil Delhaize haar klanten een goed
gevoel bezorgen in de winkel. Dit probeert ze te bereiken door een
winkel dichtbij elke klant te hebben die verzorgd is en een aangename
winkelomgeving biedt. Tot slot focust Delhaize in haar strategie ook
op gezondheid. De klant heeft de keuze uit een uitgebreid assortiment
gezonde producten en er wordt zeer streng gewaakt over de
voedselveiligheid.
In essentie draait alles rond kwaliteit. Kwaliteit leveren is een
engagement van de onderneming ten opzichte van de klant voor wat de
volledige winkelervaring betreft. Onze klanten moeten tevreden zijn
over de winkel, het productaanbod, de prijs, het personeel en de
dienstverlening.
1.000 prijsverlagingen als gevolg van nieuwe prijsberekening
Delhaize zet haar 'juiste prijs'-strategie verder door voor haar
klanten enkel de beste kwaliteit te selecteren en aan de beste prijs
aan te bieden het hele jaar door. Delhaize heeft het beste
voedingsaanbod dat op de Belgische markt te vinden is, zowel op het
vlak van productkwaliteit als assortiment en dienstverlening.
Delhaize garandeert bovendien dezelfde prijs in al haar
Delhaize-supermarkten in België.
Achter het bepalen van de prijzen gaat een nauwgezet systeem schuil
dat een correcte prijspositionering garandeert. Wekelijks worden de
prijzen van meer dan 170 winkels van onze concurrenten genoteerd,
hetgeen jaarlijks neerkomt op meer dan 14 miljoen prijsnoteringen.
Een computersysteem vergelijkt deze prijzen met die in onze winkels.
Als eerste criterium geldt dat producten enkel worden vergeleken
indien ze een vergelijkbaar niveau van kwaliteit hebben. Ten tweede
worden de prijzen vergeleken met de prijzen bij onze belangrijkste
concurrenten. Indien nodig, wordt de prijs van het product naar
beneden bijgesteld.
"Het nieuwe systeem van prijsberekeningen leidt ertoe dat we zo'n
1.000 producten in prijs verlagen vanaf 2 januari", aldus Arthur
Goethals, Chief Executive Officer Delhaize Central & Western Europe.
"Elke week opnieuw berekenen we onze prijzen op basis van de
prijsnoteringen bij de concurrentie. We zullen onze prijzen in de
toekomst dus ook blijven aanpassen waar nodig zodat we de klant elke
dag opnieuw een juiste prijs aanbieden."
Maandelijkse prijsindex als strategisch werkmiddel
Elke maand stelt Delhaize een prijsindex op waarin het prijsniveau
van Delhaize en haar grootste concurrenten wordt vergeleken, zowel
globaal als op categorieniveau. Deze prijsindex wordt als strategisch
werkmiddel gebruikt door het management.
Leef zoals je wil
Delhaize lanceert een grootschalige campagne om haar nieuwe strategie
in de kijker te plaatsen. De verschillende media, waaronder de
geschreven pers en televisie, worden ingeschakeld om de filosofie van
Delhaize naar de consumenten toe te communiceren. Verder zullen de
winkels, het klantenmagazine De Leeuw en de website worden
ingeschakeld om de campagne te ondersteunen.
De slagzin in deze campagne is 'Leef zoals je wil' want bij Delhaize
vindt elke consument zijn gading. Of men nu op zoek is naar
exclusieve of basisproducten, naar verse producten of vers bereide
maaltijden, naar nationale merken of huismerken, men vindt alles
terug in het ruime assortiment van Delhaize. De ene dag heeft men nu
eenmaal zin in iets anders dan de andere dag. Zo heeft de klant bij
Delhaize de keuze en is hij steeds zeker van de kwaliteit.
Prijzen voor elk budget
Dat Delhaize een assortiment op maat van de klant heeft, vertaalt
zich ook in een aanbod voor elk budget. Naast de producten van
nationale merken, biedt Delhaize ook huismerken aan. Het
Delhaize-merk biedt meer dan 6.000 producten aan die minstens 10%
goedkoper zijn dan de nationale merken maar minimum dezelfde
kwaliteit bieden. Het merk 365 heeft meer dan 330 producten met
hetzelfde prijs- en kwaliteitsniveau als bij de hard discounters en
biedt daarmee producten aan tegen bodemprijzen. De verse producten
worden elke dag opnieuw tegen de beste marktprijs aangeboden. De
klant kan dus kiezen welk budget hij aan zijn aankopen wil spenderen.
Bovendien beloont Delhaize haar trouwe klanten met een bijkomende
korting van 0,5% wanneer men de plus-kaart gebruikt. De korting wordt
toegekend in de vorm van aankoopbonnen van 5 euro.
Over Delhaize België
Eind september 2005 bestond het netwerk van Delhaize België uit 800
winkels, waarvan 772 in België, 26 in het Groothertogdom Luxemburg en
2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende
winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, Delhaize City,
Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di en Tom&Co) realiseerde Delhaize België
in 2004 een omzetcijfer van 3,9 miljard euro. In 2004 had Delhaize
een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming telt 16.000
medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die
actief is in
acht landen op drie continenten. Eind september 2005 bestond het
verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.629 winkels en stelde de
groep 138.000 mensen te werk.
* Bron: AC Nielsen
Persinformatie:
Catherine Alexandre
Senior VP Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
calexandre@delhaize.be
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 83 16
kverbeke@delhaize.be