Socialistische Partij

Gestrande passagiers nog steeds met kluitje in het riet gestuurd

04-01-2006 * Sinds bijna een jaar hebben passagiers die klagen over vertraging, overboeking of annulering van door hen geboekte vluchten recht op een fatsoenlijke compensatie. Maar nog steeds worden verreweg de meeste van hen met een bosje bloemen afgescheept. SP-Europarlementariër Erik Meijer vraagt de Europese Commissie haar eigen regels serieus te nemen en dus toe te passen.

Meijer: "Alleen boze passagiers die er uitzonderlijk veel tijd en energie in steken hebben de mogelijkheid om uiteindelijk een grotere compensatie te ontvangen. Passagiers worden er namelijk door de betrokken luchtvaartmaatschappijen normaal gesproken niet op gewezen dat zij sinds februari van vorig jaar recht hebben op een financiële compensatie waarvan de hoogte is vastgesteld door de Europese Unie. In de praktijk betekent dat dus, dat voor de gebruikers ten opzichte van de oude situatie helemaal niets is veranderd. Ze worden nog steeds met een kluitje, of in dit geval een bosje bloemen, het riet in gestuurd."

Erik Meijer wil van de Europese Commissie weten of dit een typisch Nederlands probleem is, of dat het in de meeste lidstaten voorkomt. "In dat laatste geval moeten we blijkbaar concluderen dat de Europese regelgeving met betrekking tot compensatie voor gestrande passagiers niet afdwingbaar lijkt te zijn. Dat soort regels zijn overbodig. Ik wil dan ook van de Commissie weten wat zij er aan gaat doen deze compensatieregeling alsnog in praktijk te brengen," aldus Meijer. Zie ook:
* Dossier luchtvaart