AutoRai

Dieselkracht in Saab 9-3 Cabriolet

(1/5/2006)
De 9-3 Cabriolet is vanaf nu verkrijgbaar met een krachtige en zuinige turbodiesel, de 1.9 TiD met 150 pk (110 kW). Hiermee voegt Saab een nieuwe dimensie toe aan het open rijden.
De nieuwe versie van de Saab cabriolet voor alle seizoenen beschikt over alle voordelen van de TiD-dieselmotor, zoals kracht bij lage toerentallen, een bijzonder laag brandstofverbruik en een geringe CO -uitstoot. Het succes van de Saab 9-3 Sport Sedan 1.9TiD heeft de reputatie van deze dieselmotor alleen maar versterkt.

De 9-3 Cabriolet wordt voorzien van de sterkste krachtbron. De 16-kleppen viercilindermotor die 150 pk (110 kW) levert bij 4.000 toeren per minuut, heeft een gietijzeren blok, een lichtmetalen cilinderkop met twee bovenliggende nokkenassen en hydraulische klepstoters. Het inlaatspruitstuk is van gewichtsbesparend lichtmetaal.

De common-railtechniek handhaaft een constante hoge injectiedruk van
1.600 bar. De injectoren doseren de dieselbrandstof in twee tot vijf aparte fasen, met niet meer dan 150 milliseconden daartussen. Dit zorgt niet alleen voor mooie verbruikcijfers, veel vermogen en lage emissies, het strijkt ook vibraties glad. Het elektronische gaspedaal en de snel reagerende turbo met variabele schoepen (VNT) zorgen ervoor dat de motor bij elk toerental goed oppakt.

Deze sportieve en energieke motor is de actieve individualist op het lijf geschreven. Veelbetekenend is het overvloedige koppel van 320 Nm, waarvan 90 procent beschikbaar is tussen 1.750 en 3.250 toeren per minuut â alleen het topmodel 9-3 Aero met 2.8 V6 Turbo heeft meer draaimoment te bieden. Het resultaat is een indrukwekkende tussenacceleratie (van 80 naar 120 km/uur in 11,0 seconden in de vijfde versnelling) en een verfijnd karakter dat geen moment doet denken aan de dieselmotoren van vroeger. Daarbij ligt het gemiddelde verbruik op 6,3 l/100 km (7,4 l/100 km voor de automaat), 25 procent gunstiger dan bij de 1.8t benzinemotor met 150 pk (110 kW).

De 9-3 Cabriolet 1.9 TiD is naar keuze leverbaar in het uitrustingsniveau Linear of Vector of in de speciale â20 Years Editionâ. Allen beschikken standaard over een handgeschakelde close-ratio zesbak. Als optie is een zestrapsautomaat van Aisin AW leverbaar die ook sequentieel te bedienen is via de keuzehendel op de transmissietunnel of via de optionele toetsen op het stuur.

Samen met het chassis dat voorzien is van Saabs unieke ReAxs-achterwielophanging met meesturende wielen zorgen beide transmissies voor extra rijplezier.

Partikelfilter
De 1.9 TiD is voorzien van het modernste partikelfilter dat momenteel op de markt verkrijgbaar is. Dit filter is onderhoudsvrij en zelfreinigend. In de behuizing van het partikelfilter is ook een katalysator opgenomen die nog aanwezige sporen van onverbrande koolwaterstoffen omzet. De uitlaatgassen passeren eerst deze katalysator, voordat ze door het roetfilter gaan. De keramische kern bevat microscopisch kleine kanalen die de roetdeeltjes tegenhouden. De roetdeeltjes worden periodiek weggebrand door een kortdurende fase van mengselverrijking. Het filter bereikt dan de hiervoor benodigde temperatuur van 600 graden Celsius. Voor de bestuurder blijft dit proces ongemerkt.

Motortuning met fabrieksgarantie
Voor nog meer vermogen uit de nieuwe 1.9 TiD biedt Saab de mogelijkheid om de motor te tunen. Hierbij blijft de fabrieksgarantie volledig behouden. De tuningskit die Saab samen met het Zwitserse bedrijf Hirsch heeft ontwikkeld zorgt voor 25 pk meer vermogen (175 pk) en een 50 Nm hoger koppel (370 Nm).

De Saab 9-3 Cabriolet 1.9 TiD wordt deze week op de Autosalon van Brussel geïntroduceerd en maakt onderdeel uit van het modellenoffensief dat Saab vorig jaar met de nieuwe Saab 9-3 Sport Estate, de nieuwe Saab 9-5 en de volledig nieuwe Saab 9-7X heeft ingezet.

Eind maart staat de Saab 9-3 Cabriolet 1.9 TiD bij de Nederlandse Saab-dealers met een vanafprijs van ⬠48.590 voor de Saab 9-3 Cabriolet 1.9 TiD Linear.