Dieselkracht in Saab 9-3 Cabriolet
(1/5/2006)
De 9-3 Cabriolet is vanaf nu verkrijgbaar met een krachtige en zuinige
turbodiesel, de 1.9 TiD met 150 pk (110 kW). Hiermee voegt Saab een
nieuwe dimensie toe aan het open rijden.
De nieuwe versie van de Saab cabriolet voor alle seizoenen beschikt
over alle voordelen van de TiD-dieselmotor, zoals kracht bij lage
toerentallen, een bijzonder laag brandstofverbruik en een geringe
CO -uitstoot. Het succes van de Saab 9-3 Sport Sedan 1.9TiD heeft de
reputatie van deze dieselmotor alleen maar versterkt.
De 9-3 Cabriolet wordt voorzien van de sterkste krachtbron. De
16-kleppen viercilindermotor die 150 pk (110 kW) levert bij 4.000
toeren per minuut, heeft een gietijzeren blok, een lichtmetalen
cilinderkop met twee bovenliggende nokkenassen en hydraulische
klepstoters. Het inlaatspruitstuk is van gewichtsbesparend
lichtmetaal.
De common-railtechniek handhaaft een constante hoge injectiedruk van
1.600 bar. De injectoren doseren de dieselbrandstof in twee tot vijf
aparte fasen, met niet meer dan 150 milliseconden daartussen. Dit
zorgt niet alleen voor mooie verbruikcijfers, veel vermogen en lage
emissies, het strijkt ook vibraties glad. Het elektronische gaspedaal
en de snel reagerende turbo met variabele schoepen (VNT) zorgen ervoor
dat de motor bij elk toerental goed oppakt.
Deze sportieve en energieke motor is de actieve individualist op het
lijf geschreven. Veelbetekenend is het overvloedige koppel van 320 Nm,
waarvan 90 procent beschikbaar is tussen 1.750 en 3.250 toeren per
minuut â alleen het topmodel 9-3 Aero met 2.8 V6 Turbo heeft meer
draaimoment te bieden. Het resultaat is een indrukwekkende
tussenacceleratie (van 80 naar 120 km/uur in 11,0 seconden in de
vijfde versnelling) en een verfijnd karakter dat geen moment doet
denken aan de dieselmotoren van vroeger. Daarbij ligt het gemiddelde
verbruik op 6,3 l/100 km (7,4 l/100 km voor de automaat), 25 procent
gunstiger dan bij de 1.8t benzinemotor met 150 pk (110 kW).
De 9-3 Cabriolet 1.9 TiD is naar keuze leverbaar in het
uitrustingsniveau Linear of Vector of in de speciale â20 Years
Editionâ. Allen beschikken standaard over een handgeschakelde
close-ratio zesbak. Als optie is een zestrapsautomaat van Aisin AW
leverbaar die ook sequentieel te bedienen is via de keuzehendel op de
transmissietunnel of via de optionele toetsen op het stuur.
Samen met het chassis dat voorzien is van Saabs unieke
ReAxs-achterwielophanging met meesturende wielen zorgen beide
transmissies voor extra rijplezier.
Partikelfilter
De 1.9 TiD is voorzien van het modernste partikelfilter dat momenteel
op de markt verkrijgbaar is. Dit filter is onderhoudsvrij en
zelfreinigend. In de behuizing van het partikelfilter is ook een
katalysator opgenomen die nog aanwezige sporen van onverbrande
koolwaterstoffen omzet. De uitlaatgassen passeren eerst deze
katalysator, voordat ze door het roetfilter gaan. De keramische kern
bevat microscopisch kleine kanalen die de roetdeeltjes tegenhouden. De
roetdeeltjes worden periodiek weggebrand door een kortdurende fase van
mengselverrijking. Het filter bereikt dan de hiervoor benodigde
temperatuur van 600 graden Celsius. Voor de bestuurder blijft dit
proces ongemerkt.
Motortuning met fabrieksgarantie
Voor nog meer vermogen uit de nieuwe 1.9 TiD biedt Saab de
mogelijkheid om de motor te tunen. Hierbij blijft de fabrieksgarantie
volledig behouden. De tuningskit die Saab samen met het Zwitserse
bedrijf Hirsch heeft ontwikkeld zorgt voor 25 pk meer vermogen (175
pk) en een 50 Nm hoger koppel (370 Nm).
De Saab 9-3 Cabriolet 1.9 TiD wordt deze week op de Autosalon van
Brussel geïntroduceerd en maakt onderdeel uit van het
modellenoffensief dat Saab vorig jaar met de nieuwe Saab 9-3 Sport
Estate, de nieuwe Saab 9-5 en de volledig nieuwe Saab 9-7X heeft
ingezet.
Eind maart staat de Saab 9-3 Cabriolet 1.9 TiD bij de Nederlandse
Saab-dealers met een vanafprijs van ⬠48.590 voor de Saab 9-3
Cabriolet 1.9 TiD Linear.
AutoRai