Porsche Cayenne met nog meer Turbo-power
(1/5/2006)
Porsche komt binnenkort met een nieuw model die na de Carrera GT het
op één na krachtigste (voor de openbare weg toegelaten) model van
Porsche is. Vanaf april 2006 is de Porsche Cayenne Turbo S tegen een
basisprijs van 167.950 euro, incl. BTW en BPM via de vijf officiële
Nederlandse Porsche dealerbedrijven leverbaar.
Twee verder ontwikkelde interkoelers met hoger rendement, een 0,2 bar
hogere turbodruk en een overeenkomstig aangepast motormanagement
verschaffen de 8-cilinder biturbomotor met een cilinderinhoud van 4,5
liter een aanzienlijke vermogenstoename. Met 383 kW (521 pk) bij 5.500
toeren bedraagt het maximum vermogen van de nieuwe Porsche Cayenne
Turbo S maar liefst 52 kW (71 pk) meer dan dat van de Cayenne Turbo.
De invloed van de modificaties op de koppelontwikkeling is al even
indrukwekkend: het maximum koppel van 720 Nm is bij de S-motor tussen
2.750 en 3.750 tpm beschikbaar. Daarmee levert het nieuwe model exact
100 Nm meer koppel dan de Cayenne Turbo.
Nogmaals verbeterde prestaties
De verder verbeterde prestaties reflecteren de toename van vermogen en
koppel. De Cayenne Turbo S accelereert in 5,2 seconden van 0 naar 100
km/h en bereikt een topsnelheid van 270 km/h. Ook inhalen gaat
absoluut soeverein: om in de vijfde versnelling van 80 naar 120 km/h
te versnellen heeft het nieuwe topmodel van de Cayenne slechts 5,4
seconden nodig.
Vierwielaandrijving voor optimale krachtoverbrenging
Met de permanente vierwielaandrijving biedt de Cayenne optimale
eigenschappen om het zeer grote koppel van de nieuwe turbomotor veilig
en slipvrij op de weg te brengen. De aandrijfkrachtverdeling wordt
geregeld door het Porsche Traction Management (PTM), die in de
standaard modus 62 procent van de kracht naar de achterwielen en 38
procent naar de voorwielen stuurt. Het systeem is echter in staat om
via sensoren te herkennen wanneer een andere krachtverdeling
rijdynamische voordelen biedt; deze wordt dan direct ingesteld.
Daarmee wordt ook bij kritieke rijomstandigheden, zoals verandering
van rijstrook bij hoge snelheid of bij rijden op gladde ondergrond,
voor een zeer grote actieve veiligheid gezorgd. Tegelijkertijd
garandeert dit systeem de uitstekende tractie-eigenschappen van elk
Cayenne-model in zwaar terrein. Zo kunnen indien nodig ook het
centrale sperdifferentieel (langssper), alsmede het optionele
sperdifferentieel van de achteras worden ingeschakeld.
Onderstel standaard met geregelde niveauregeling en actief
dempersysteem
Het robuuste en toch zeer gevoelig reagerende onderstel van de Cayenne
Turbo S omvat alle regelsystemen die voor de toepassing in een
terreinwaardig 'high performance'-model zinvol zijn.
Het veersysteem bestaat uit een instelbare luchtvering met
geïntegreerde niveauregeling, die onder andere bij hoge snelheden
voor een tweetraps verlaging van het onderstel (ten opzichte van het
normale niveau) zorgt. Voor de demping is met het Porsche Active
Suspension Management (PASM) een systeem aanwezig, dat de
dempingskracht continu regelt, en de overhel- en inveerbewegingen van
de auto reduceert.
Gemodificeerd remsysteem
Het remsysteem is aangepast aan de hogere prestaties van de Cayenne
Turbo S. Daartoe kozen de ontwikkelingsingenieurs van Porsche zowel
voor grotere remschijven als voor een andere type remschijf. De
remschijven vóór namen in diameter toe van 350 naar 380 mm; achter
ging de maat van 330 naar 358 millimeter. Verder gebruikt de Cayenne
Turbo Sijn. Het veersteyn terreinwaardige nele achterassper worden
inbe=rein. erdeling rj een verder ontwikkeld type remschijf, die door
een geoptimaliseerde geleiding van de koellucht zoân tien procent meer
warmte kan afvoeren.
Standaard met 20-inch velgen
Het nieuwe remsysteem vereist de toepassing van ten minste 19-inch
grote velgen. Deze velgmaat is vooral bestemd voor de toepassing van
winterbanden en kan naar wens, tegen meerprijs, bij de Porsche-dealer
worden besteld. Standaard is de Cayenne Turbo S uitgerust met 20-inch
velgen. De lichtgewicht lichtmetalen velgen zijn gecombineerd met
banden in de maat 275/40. Deze zijn speciaal voor de Cayenne
ontwikkeld en zijn gehomologeerd voor snelheden tot 300 km/h. Een
bandenspanningscontrolesysteem is eveneens standaard.
Exclusieve uitrusting
Alleen de type-aanduiding âCayenne Turbo S' op achterklap,
dorpellijsten en middenconsole laat in eerste instantie zien dat het
hier om het nieuwe topmodel van de Cayenne-serie gaat. Verder past de
uitrusting van de Cayenne Turbo S bij zijn exclusieve klasse, waarbij
eigenlijk alleen nog zeer persoonlijke wensen oningevuld blijven. De
meeste oppervlakken zijn met leder bekleed, de voorstoelen zijn
elektrisch verstelbaar en alle zitplaatsen hebben stoelverwarming.
Verder omvat de standaarduitrusting een automatische airconditioning,
het Porsche Communication Management (PCM) en het
Bose-Surround-Sound-System. Bi-Xenon-koplampen met bochtverlichting
zorgen voor een perfecte verlichting van de rijbaan. De ParkAssistent
informeert de bestuurder over hindernissen vóór en achter de auto.
AutoRai