AutoRai

Porsche Cayenne met nog meer Turbo-power

(1/5/2006)
Porsche komt binnenkort met een nieuw model die na de Carrera GT het op één na krachtigste (voor de openbare weg toegelaten) model van Porsche is. Vanaf april 2006 is de Porsche Cayenne Turbo S tegen een basisprijs van 167.950 euro, incl. BTW en BPM via de vijf officiële Nederlandse Porsche dealerbedrijven leverbaar.
Twee verder ontwikkelde interkoelers met hoger rendement, een 0,2 bar hogere turbodruk en een overeenkomstig aangepast motormanagement verschaffen de 8-cilinder biturbomotor met een cilinderinhoud van 4,5 liter een aanzienlijke vermogenstoename. Met 383 kW (521 pk) bij 5.500 toeren bedraagt het maximum vermogen van de nieuwe Porsche Cayenne Turbo S maar liefst 52 kW (71 pk) meer dan dat van de Cayenne Turbo. De invloed van de modificaties op de koppelontwikkeling is al even indrukwekkend: het maximum koppel van 720 Nm is bij de S-motor tussen 2.750 en 3.750 tpm beschikbaar. Daarmee levert het nieuwe model exact 100 Nm meer koppel dan de Cayenne Turbo.

Nogmaals verbeterde prestaties
De verder verbeterde prestaties reflecteren de toename van vermogen en koppel. De Cayenne Turbo S accelereert in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 270 km/h. Ook inhalen gaat absoluut soeverein: om in de vijfde versnelling van 80 naar 120 km/h te versnellen heeft het nieuwe topmodel van de Cayenne slechts 5,4 seconden nodig.

Vierwielaandrijving voor optimale krachtoverbrenging Met de permanente vierwielaandrijving biedt de Cayenne optimale eigenschappen om het zeer grote koppel van de nieuwe turbomotor veilig en slipvrij op de weg te brengen. De aandrijfkrachtverdeling wordt geregeld door het Porsche Traction Management (PTM), die in de standaard modus 62 procent van de kracht naar de achterwielen en 38 procent naar de voorwielen stuurt. Het systeem is echter in staat om via sensoren te herkennen wanneer een andere krachtverdeling rijdynamische voordelen biedt; deze wordt dan direct ingesteld. Daarmee wordt ook bij kritieke rijomstandigheden, zoals verandering van rijstrook bij hoge snelheid of bij rijden op gladde ondergrond, voor een zeer grote actieve veiligheid gezorgd. Tegelijkertijd garandeert dit systeem de uitstekende tractie-eigenschappen van elk Cayenne-model in zwaar terrein. Zo kunnen indien nodig ook het centrale sperdifferentieel (langssper), alsmede het optionele sperdifferentieel van de achteras worden ingeschakeld.

Onderstel standaard met geregelde niveauregeling en actief dempersysteem
Het robuuste en toch zeer gevoelig reagerende onderstel van de Cayenne Turbo S omvat alle regelsystemen die voor de toepassing in een terreinwaardig 'high performance'-model zinvol zijn.

Het veersysteem bestaat uit een instelbare luchtvering met geïntegreerde niveauregeling, die onder andere bij hoge snelheden voor een tweetraps verlaging van het onderstel (ten opzichte van het normale niveau) zorgt. Voor de demping is met het Porsche Active Suspension Management (PASM) een systeem aanwezig, dat de dempingskracht continu regelt, en de overhel- en inveerbewegingen van de auto reduceert.

Gemodificeerd remsysteem

Het remsysteem is aangepast aan de hogere prestaties van de Cayenne Turbo S. Daartoe kozen de ontwikkelingsingenieurs van Porsche zowel voor grotere remschijven als voor een andere type remschijf. De remschijven vóór namen in diameter toe van 350 naar 380 mm; achter ging de maat van 330 naar 358 millimeter. Verder gebruikt de Cayenne Turbo Sijn. Het veersteyn terreinwaardige nele achterassper worden inbe=rein. erdeling rj een verder ontwikkeld type remschijf, die door een geoptimaliseerde geleiding van de koellucht zoân tien procent meer warmte kan afvoeren.

Standaard met 20-inch velgen
Het nieuwe remsysteem vereist de toepassing van ten minste 19-inch grote velgen. Deze velgmaat is vooral bestemd voor de toepassing van winterbanden en kan naar wens, tegen meerprijs, bij de Porsche-dealer worden besteld. Standaard is de Cayenne Turbo S uitgerust met 20-inch velgen. De lichtgewicht lichtmetalen velgen zijn gecombineerd met banden in de maat 275/40. Deze zijn speciaal voor de Cayenne ontwikkeld en zijn gehomologeerd voor snelheden tot 300 km/h. Een bandenspanningscontrolesysteem is eveneens standaard.

Exclusieve uitrusting
Alleen de type-aanduiding âCayenne Turbo S' op achterklap, dorpellijsten en middenconsole laat in eerste instantie zien dat het hier om het nieuwe topmodel van de Cayenne-serie gaat. Verder past de uitrusting van de Cayenne Turbo S bij zijn exclusieve klasse, waarbij eigenlijk alleen nog zeer persoonlijke wensen oningevuld blijven. De meeste oppervlakken zijn met leder bekleed, de voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en alle zitplaatsen hebben stoelverwarming. Verder omvat de standaarduitrusting een automatische airconditioning, het Porsche Communication Management (PCM) en het Bose-Surround-Sound-System. Bi-Xenon-koplampen met bochtverlichting zorgen voor een perfecte verlichting van de rijbaan. De ParkAssistent informeert de bestuurder over hindernissen vóór en achter de auto.