Bedrijven: private aanbieders betrekken bij het mbo levert winst op
05 januari 2006 - De overheid moet stimuleren dat scholen voor
middelbaar beroepsonderwijs nauwer samenwerken met bedrijven en
particuliere opleidingsinstituten. Uit onderzoek blijkt dat als het
initiatief tot samenwerking komt van de bedrijven de ontwikkelingen in
de beroepspraktijk sneller worden vertaald naar het onderwijs.
Doelmatigheid en kwaliteit van het MBO nemen toe.
Het onderzoek 'Ander Onderwijs' van de werkgeversorganisaties VNO-NCW,
FME-CWM, NVZ en belangenorganisatie van private opleidingsinstituten
PAEPON, is vandaag aangeboden aan staatssecretaris Rutte van
onderwijs.
Zij pleiten voor een meer 'open bestel', waarin onderwijs ook
plaatsvindt op de werkvloer, met voor de organisaties als consequentie
dat die bedrijven (en andere particuliere onderwijsinstituten)
aanspraak kunnen maken op overheidsgeld. In totaal zijn 16 projecten
onderzocht, waarin sprake is van 'niet vrijblijvende publiek-private
samenwerking'. Het gaat om bedrijfsscholen, stagetrajecten, ingehuurde
externe docenten en complete outsorcing.
In deze projecten buiten de traditionele schoolomgeving is sprake van
een betere aansluiting op de praktijk, een betere afstemming tussen
vraag en aanbod, een hogere uitstroom mét diploma, grotere
kennisuitwisseling tussen docenten en betrokkenen uit bedrijven en
beter gebruik van onderwijsvoorzieningen en faciliteiten in bedrijven.
Het onderwijsaanbod is gevarieerder. Bovendien steekt het
bedrijfsleven er geld in en dat kan bij verdere, intensievere
samenwerking oplopen
VNO-NCW bepleit experimenten waarbij private aanbieders de regie
kunnen voeren over de overheidsmiddelen. Dit zal leiden tot een nog
inniger samenwerking en een betere kwaliteit.
In samenwerking met: FME-CWM, NVZ en belangenorganisatie van private
opleidingsinstituten PAEPON
contact: communicatie@vno-ncw.nl | telefoonnummer: 070 349 01 67 |
fax: 070 349 01 77
Vereniging VNO-NCW