Ministerie van Justitie

Onderzoek TNS NIPO: clienten geven IND een voldoende 5 januari 2006
Vreemdelingen, bedrijfsleven en ketenpartners zijn redelijk tevreden over de dienstverlening van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). De dienst krijgt van haar cliënten een voldoende. Dat blijkt uit onderzoek van TNS NIPO dat in het najaar van 2005 is uitgevoerd in opdracht van de IND. De tevredenheid is met name gebaseerd op het functioneren van IND-medewerkers. Deze komen klantvriendelijk en deskundig over. De verbeterpunten bevinden zich met name in de bureaucratische aspecten van de dienstverlening, zoals de doorlooptijd en het doorverwijzingsproces.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat bij bedrijven en ketenpartners van de IND een grote behoefte aan pro-actieve informatievoorziening bestaat, bijvoorbeeld over veranderingen in regelgeving. Vreemdelingen willen meer en eenvoudigere informatie over de status van hun aanvraag. De website van de IND, die overigens door vreemdelingen even positief wordt gewaardeerd als door de andere partners, zou hier een rol in kunnen spelen, aldus TNS NIPO.

Uit een objectieve bereikbaarheidsmeting blijkt verder dat het met de telefonische bereikbaarheid feitelijk beter is gesteld dan de subjectieve beleving van klanten doet vermoeden. In verreweg de meeste gevallen krijgt de beller een medewerker aan de lijn, die dan meestal ook meteen van de juiste afdeling is. Wel kunnen de wachttijden soms lang zijn. Een veel gehoorde wens bij klanten is het kunnen beschikken over het telefoonnummer van één contactpersoon.