Regio Utrecht veiliger

Presentatie jaarlijkse resultaten Politie Utrecht

Houten, 05-01-2006 o De criminaliteit in de regio Utrecht (= provincie Utrecht) is afgelopen jaar verder gedaald; met 5% ten opzichte van 2004. Regionaal is er ten opzichte van 2002 zelfs sprake van een daling van 21%. Het korps is goed op weg om haar ambitie van 40% minder criminaliteit eind 2007 ten opzichte van 2002 te behalen. Een resultaat dat samen met partners, zoals bestuur en Openbaar Ministerie gerealiseerd moet worden. Donderdag 5 januari presenteerde korpschef Stoffel Heijsman de resultaten over 2005 van de Politie Utrecht. Veelplegers

Eén van de succesfactoren voor deze resultaten is de veelplegersaanpak. In de regio Utrecht waren in 2005 minder mensen aangemerkt als veelpleger: 776 mensen. In 2004 was dit aantal nog 833. De politie hield in 2005 minder veelplegers aan: 2.596 tegen 2.924 personen in 2004. Van deze veelplegers zijn er echter meer in verzekering gegaan: 1.017 (in 2004 853). In totaal leverde de politie tot nu toe 2.308 veelplegende verdachten in een dossier aan bij het OM (in 2004 2.724).

Met haar aanpak van de veelplegers gaat de Politie Utrecht komend jaar onverminderd door op de ingeslagen weg én zal zij daarbij vaker een beroep doen op bondgenoten. Een goed voorbeeld is te zien in district Eemland noord. Sinds 1 juli 2005 is hier de aanpak Stop de veelplegende winkeldief ingezet. Winkeliers uit Soest en Baarn die zich voor het project hebben aangemeld, krijgen van de politie fotos van winkeldieven die als veelpleger te boek staan. In een convenant is geregeld hoe de winkeliers met de fotos moeten omgaan. Er heeft inmiddels een evaluatie met de winkeliers plaatsgevonden. Hieruit blijkt dat de winkeldiefstal over de maanden september tot en met november vergeleken met deze maanden in 2004 met 30% gedaald is. Een andere voorbeeld van een dergelijke samenwerking is de proef die in de binnenstad van Utrecht wordt gedaan met een aantal winkels gericht op gezichtsherkenning (face-check) van veelplegende winkeldieven.

DNA bij niet-natuurlijk overlijden
Korpschef Heijsman: Komende jaren moeten we dit goede resultaat vasthouden en verder verbeteren om onze ambitie van min 40% criminaliteit te halen. Daarbij zullen we optimaal gebruik moeten maken van de mogelijkheden die forensisch technisch onderzoek, en met name DNA, ons biedt bij de opsporing. Ter illustratie: in het laatste half jaar is bij 215 veroordeelden DNA afgenomen; dit heeft geleid tot 61 hits (zaak opgelost). Ik ben dan ook blij met wetgeving die op komst is die de mogelijkheden van DNA-afname verruimt. Die gaat ons daadwerkelijk verder helpen. Daarnaast zou het zeer waardevol zijn als ook DNA-afname standaard plaatsvindt bij elk niet-natuurlijk overlijden (bijvoorbeeld bij zelfdoding). Dit is op dit moment wettelijk niet geregeld en daardoor alleen in uitzonderlijke situaties met toestemming van het Openbaar Ministerie mogelijk. In de regio hebben we twee voorbeelden hiervan: de oplossing van de moord op Arthur Ghurahoo en de oplossing van twee verkrachtingszaken in de stad Utrecht. DNA-afname bij niet-natuurlijk overlijden is van belang voor zowel slachtoffers als eventuele nabestaanden en daarmee dus ook van het opsporingsonderzoek.

Burgers als bondgenoten

Om de criminaliteit verder te laten dalen is het bovendien noodzakelijk om de dienstverlening naar en de samenwerking met onze burgers te verbeteren. Heijsman: Uit onderzoeken blijkt dat zowel de objectieve als de subjectieve veiligheid toenemen, maar dat de tevredenheid van burgers over het politieoptreden afneemt. Daarover maak ik mij zorgen, want we hebben de hulp van onze burgers hard nodig bij de aanpak criminaliteit en overlast. Willen we dat burgers, onze bondgenoten, ons helpen bij het terugdringen van de criminaliteit, dan zullen we ze ook beter moeten informeren en betrekken. In 2006 realiseren we een centraal servicepunt waardoor alle telefonische vragen sneller en beter afgehandeld kunnen worden. Daarnaast willen we eind 2006 70% van de melders van een prio 1 of 2 terugbellen om te vertellen wat we met hun melding hebben gedaan. Verder gaan we er samen met het Openbaar Ministerie voor zorgen dat 80% van de aangevers een afloopbericht ontvangt van hun aangifte.

Om bondgenoten meer te betrekken bij de aanpak van onveilige situaties in hun omgeving gaat de Politie Utrecht voortbouwen op haar ervaringen. Heijsman: De ervaringen die we al hebben of aan het opbouwen zijn, zijn onder andere Burgernet in Nieuwegein, de aanpak van veelplegende winkeldieven in Soest en Baarn en de face-check in een aantal winkels het centrum van Utrecht. In 2006 wordt een begin gemaakt met het via internet informeren van burgers over de criminaliteit en overlast in hun eigen gemeente, via de pagina Uw gemeente op www.politie.nl/utrecht. Deze website zal samen met de gemeenten worden vormgegeven en zal in de loop van 2006 in de hele regio beschikbaar komen. Vandaag is de eerste stap gezet met de opening van de site van de gemeente Houten.

Resultaten

Voor een overzicht van de resultaten, klik hier.