Regio Utrecht veiliger
Presentatie jaarlijkse resultaten Politie Utrecht
Houten, 05-01-2006 o De criminaliteit in de regio Utrecht (= provincie
Utrecht) is afgelopen jaar verder gedaald; met 5% ten opzichte van
2004. Regionaal is er ten opzichte van 2002 zelfs sprake van een
daling van 21%. Het korps is goed op weg om haar ambitie van 40%
minder criminaliteit eind 2007 ten opzichte van 2002 te behalen. Een
resultaat dat samen met partners, zoals bestuur en Openbaar Ministerie
gerealiseerd moet worden. Donderdag 5 januari presenteerde korpschef
Stoffel Heijsman de resultaten over 2005 van de Politie Utrecht.
Veelplegers
Eén van de succesfactoren voor deze resultaten is de
veelplegersaanpak. In de regio Utrecht waren in 2005 minder mensen
aangemerkt als veelpleger: 776 mensen. In 2004 was dit aantal nog 833.
De politie hield in 2005 minder veelplegers aan: 2.596 tegen 2.924
personen in 2004. Van deze veelplegers zijn er echter meer in
verzekering gegaan: 1.017 (in 2004 853). In totaal leverde de politie
tot nu toe 2.308 veelplegende verdachten in een dossier aan bij het OM
(in 2004 2.724).
Met haar aanpak van de veelplegers gaat de Politie Utrecht komend jaar
onverminderd door op de ingeslagen weg én zal zij daarbij vaker een
beroep doen op bondgenoten. Een goed voorbeeld is te zien in district
Eemland noord. Sinds 1 juli 2005 is hier de aanpak Stop de
veelplegende winkeldief ingezet. Winkeliers uit Soest en Baarn die
zich voor het project hebben aangemeld, krijgen van de politie fotos
van winkeldieven die als veelpleger te boek staan. In een convenant is
geregeld hoe de winkeliers met de fotos moeten omgaan. Er heeft
inmiddels een evaluatie met de winkeliers plaatsgevonden. Hieruit
blijkt dat de winkeldiefstal over de maanden september tot en met
november vergeleken met deze maanden in 2004 met 30% gedaald is. Een
andere voorbeeld van een dergelijke samenwerking is de proef die in de
binnenstad van Utrecht wordt gedaan met een aantal winkels gericht op
gezichtsherkenning (face-check) van veelplegende winkeldieven.
DNA bij niet-natuurlijk overlijden
Korpschef Heijsman: Komende jaren moeten we dit goede resultaat
vasthouden en verder verbeteren om onze ambitie van min 40%
criminaliteit te halen. Daarbij zullen we optimaal gebruik moeten
maken van de mogelijkheden die forensisch technisch onderzoek, en met
name DNA, ons biedt bij de opsporing. Ter illustratie: in het laatste
half jaar is bij 215 veroordeelden DNA afgenomen; dit heeft geleid tot
61 hits (zaak opgelost). Ik ben dan ook blij met wetgeving die op
komst is die de mogelijkheden van DNA-afname verruimt. Die gaat ons
daadwerkelijk verder helpen. Daarnaast zou het zeer waardevol zijn als
ook DNA-afname standaard plaatsvindt bij elk niet-natuurlijk
overlijden (bijvoorbeeld bij zelfdoding). Dit is op dit moment
wettelijk niet geregeld en daardoor alleen in uitzonderlijke situaties
met toestemming van het Openbaar Ministerie mogelijk. In de regio
hebben we twee voorbeelden hiervan: de oplossing van de moord op
Arthur Ghurahoo en de oplossing van twee verkrachtingszaken in de stad
Utrecht. DNA-afname bij niet-natuurlijk overlijden is van belang voor
zowel slachtoffers als eventuele nabestaanden en daarmee dus ook van
het opsporingsonderzoek.
Burgers als bondgenoten
Om de criminaliteit verder te laten dalen is het bovendien
noodzakelijk om de dienstverlening naar en de samenwerking met onze
burgers te verbeteren. Heijsman: Uit onderzoeken blijkt dat zowel de
objectieve als de subjectieve veiligheid toenemen, maar dat de
tevredenheid van burgers over het politieoptreden afneemt. Daarover
maak ik mij zorgen, want we hebben de hulp van onze burgers hard nodig
bij de aanpak criminaliteit en overlast. Willen we dat burgers, onze
bondgenoten, ons helpen bij het terugdringen van de criminaliteit, dan
zullen we ze ook beter moeten informeren en betrekken. In 2006
realiseren we een centraal servicepunt waardoor alle telefonische
vragen sneller en beter afgehandeld kunnen worden. Daarnaast willen we
eind 2006 70% van de melders van een prio 1 of 2 terugbellen om te
vertellen wat we met hun melding hebben gedaan. Verder gaan we er
samen met het Openbaar Ministerie voor zorgen dat 80% van de aangevers
een afloopbericht ontvangt van hun aangifte.
Om bondgenoten meer te betrekken bij de aanpak van onveilige situaties
in hun omgeving gaat de Politie Utrecht voortbouwen op haar
ervaringen. Heijsman: De ervaringen die we al hebben of aan het
opbouwen zijn, zijn onder andere Burgernet in Nieuwegein, de aanpak
van veelplegende winkeldieven in Soest en Baarn en de face-check in
een aantal winkels het centrum van Utrecht. In 2006 wordt een begin
gemaakt met het via internet informeren van burgers over de
criminaliteit en overlast in hun eigen gemeente, via de pagina Uw
gemeente op www.politie.nl/utrecht. Deze website zal samen met de
gemeenten worden vormgegeven en zal in de loop van 2006 in de hele
regio beschikbaar komen. Vandaag is de eerste stap gezet met de
opening van de site van de gemeente Houten.
Resultaten
Voor een overzicht van de resultaten, klik hier.