Gemeente Haarlem


5 januari 2006

002/06
Gemeente Haarlem, het college van burgemeester en wethouders

Persbericht


Sociale Zaken en Werkgelegenheid verspreidt 'rechten & plichtenboekje'
Alle klanten Sociale Zaken geïnformeerd over rechten en plichten rond WWB-uitkering

Iedere klant van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ontvangt dinsdag 10 januari 2006 een exemplaar van de folder 'Rechten & Plichten - eerlijk is eerlijk'. Op zes bladzijden krijgt de klant kort en bondig uitleg over de rechten en plichten, verbonden aan zijn uitkering. Doel van het boekje is om deze rechten en plichten 'in balans' aan de klant te communiceren. In één oogopslag wordt uit de folder duidelijk wat Haarlem doet aan controle en het waarborgen van rechten. Een cliënt met uitkering heeft een aantal rechten, maar kan deze verspelen als hij niet aan zijn plichten voldoet.

Ook ontvangt elke nieuwe cliënt van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bij zijn intakegesprek een exemplaar van dit boekje, met toelichting.


Problemen voorkomen

Door te wijzen op de rechten en plichten wil de gemeente voorkomen dat een cliënt in de problemen raakt. Dit kan op meerdere manieren; niet alleen omdat hij door onwetendheid niet aan de regels voldoet, maar ook omdat een cliënt geen gebruik maakt van regelingen die voor hem openstaan. Een passage uit de folder:


'als u een beroep op ons doet, krijgt u te maken met rechten en plichten. U heeft er bijvoorbeeld recht op dat we uw aanvraag snel en correct behandelen en dat u op tijd uw geld krijgt. Maar: u heeft zich aan bepaalde plichten te houden. Zoals informatieplicht en de plicht mee te werken om zo snel mogelijk weer een baan te vinden. Alleen als u uw plichten nakomt, kunnen wij de dienstverlening waarop u recht heeft, optimaal uitvoeren. Eerlijk is eerlijk. '


De publicatie van deze folder is onderdeel van het Haarlemse streven om 'hoogwaardig' te handhaven.

Met glasheldere informatie over de - soms complexe - regels en processen van Sociale Zaken wil Haarlem voorkomen dat mensen (onbedoeld) de fout ingaan of hun recht mislopen. Iedere klant van Sociale Zaken ontvangt vier keer per jaar een duidelijke nieuwsbrief.

Fraudebestrijding

Handhaving is ook fraudebestrijding. Het rechten & plichtenboekje is hierover zeer duidelijk: 'als u ons niet of niet juist informeert, pleegt u fraude. Ons beleid is erop gericht fraude op te sporen en aan te pakken'.

De Sociale Recherche van Haarlem doet op dit moment jaarlijks gemiddeld 200 huisbezoeken en voert 200 onderzoeken uit over verzwegen inkomsten. In samenwerking met justitie en andere opsporingsdiensten worden jaarlijks gemiddeld dertig strafrechtelijke onderzoeken uitgevoerd. Hiermee boekt Haarlem veel succes: nog in december 2005 heeft de Sociale Recherche twee cliënten opgespoord die voor 45.000 euro hadden gefraudeerd door zwart te werken. De grootste zaak in het afgelopen jaar betrof een fraudegeval van 150.000 euro bij één echtpaar.