Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
5 januari 2006

Leesbevorderingscampagne ondersteunt door bekende Nederlanders

Vandaag was de lancering van de campagne 'LEES'. Een nieuwe bijzondere campagne bij de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA). Talloze bekende Nederlanders, waaronder Ali B, Mensje van Keulen en Susan Smit, sieren affiches die vanaf vandaag te zien zijn in Amsterdam.

Met de campagne 'LEES' wil de OBA, naar het voorbeeld van The American Library Association (ALA.org), door middel van mooie affiches met sympathieke BN'ers potentiële en bestaande leden stimuleren om meer te gaan lezen.

De OBA heeft zich laten inspireren door de Amerikaanse vereniging van bibliotheken. Zij hebben verschillende bijzondere posters uitgebracht met foto's van beroemde Amerikanen met het bijschrift 'READ'. De bedoeling van de campagne is om zo'n breed mogelijk publiek te interesseren en te stimuleren om te gaan lezen.

In alle bibliotheken in Nederland zullen affiches komen te hangen. Bij de balie's kan men boekenleggers van de campagne meenemen. Het zal in de toekomst ook mogelijk zijn om affiches te bestellen. De bestelling kan men via het internet plaatsen op de website van de OBA (www.oba.nl).

Het doel van deze campagne is om een ondersteuning te bieden aan de strijd tegen het analfabetisme. Daarnaast wil de OBA mensen in het algemeen stimuleren om (meer) te lezen.

Overal in het land, maar voornamelijk in Amsterdam, in alle bibliotheken in Nederland zullen uiteindelijk affiches komen te hangen.

/////////////////////////// einde persbericht /////////////////////////



Ingezonden persbericht