Tilburg, Donderdag 5 Januari 2006
Advies: altijd vluchten!!!
Bovenstaand advies zal onderdeel zijn van de nieuwe instructie voor de
machinisten bij een aanrijding. Tot nu toe werd aangenomen dat er
sprake was van een kreukelzone bij de VIRM en dat de machinist in zijn
cabine moest blijven zitten bij een aanrijding. Voor alle
duidelijkheid, dit werd ook tijdens instructie verteld! Tijdens een
gesprek tussen de veiligheidscommissie van de VVMC en de NS blijkt
echter dat er helemaal geen kreukelzone aanwezig is, dit zou technisch
ook onmogelijk zijn.
De cabine van de VIRM is zo geconstrueerd dat bij een aanrijding tot
40 km per uur de cabine in tact blijft. Bij aanrijdingen boven de 40
km per uur worden de krachten via de treinconstructie over de hele
trein verspreid. Daarbij is het mogelijk dat de cabine wordt
ingedrukt, er is dus geen sprake van een extra beveiligde cabine. Er
is dus ook maar één advies mogelijk: Vluchten!
Uit onderzoek door TNO en Holland Railconsult is gebleken dat de
huidige vlucht instructie niet duidelijk genoeg is. 22 december is er
een advies van het hoofd Materieel- en Infrabeleid naar de directie
van NSR gegaan om de instructie, als er sprake van een waarschijnlijke
aanrijding is, te veranderen in één instructie voor al het materieel;
Vluchten! De NSR directie zal hier op korte termijn een besluit over
nemen.
Concluderend kunnen we zeggen dat het overleg tussen de
veiligheidscommissie en de NS zeer nuttig is geweest. We weten nu dat
onze zorg m.b.t. de veiligheid van de machinisten gegrond was en ze nu
in ieder geval de juiste instructie zullen krijgen om lijf en leden te
sparen. Dat machinisten jaren verteld is dat er sprake zou zijn van
een kreukelzone en een kooiconstructie in de cabine is een absolute
schande!
Overigens werd de veiligheidscommissie verteld dat bij de vervanging
van de MAT 64 door het LightTrain materieel, de cabine van deze nieuwe
trein een klap zou kunnen opvangen bij een snelheid van 80/90 km per
uur.
De Veiligheidscommissie
veiligheid@vvmc.nl
Vakvereniging Voor Machinisten en Conducteurs