Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van Kant over het Vecozosysteem,

Kamerstuk, 9-1-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DBO-K-U-2650644

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Kant over het Vecozo-systeem.
(2050605870).

Vraag 1
Wat is uw reactie op de ontstane chaos bij de huisartsen door het vastlopen en niet op orde zijn van de systemen bij de zorgverzekeraars ten behoeve van het nieuwe zorgstelsel?

Antwoord 1
Uiteraard betreur ik het dat de situatie voor onrust zorgt bij de huisartsen. Er komt echter veel op de zorgverzekeraars en VECOZO af tijdens de start van het nieuwe zorgstelsel. Naast een groei in het aantal declaraties, is er ook sprake van een explosieve stijging van het aantal raadplegingen dat huisartsen doen op verzekeringsgegevens (zogenoemde Controle op Verzekeringsrecht; COV). Het aantal raadplegingen is de afgelopen weken gestegen van 11 naar maar liefst 32 miljoen per dag. Dit vergt veel van zowel VECOZO als verzekeraars. Er is in deze startfase enige tijd nodig om te reageren op deze groei en de systemen hierop aan te passen. Overigens lijkt een deel van de stijging in het aantal raadplegingen mede veroorzaakt te worden door onjuist gebruik van het systeem door huisartsen. Zo meldde VECOZO bijvoorbeeld dat enkele huisartsen 300.000 raadplegingen per dag op hun patiëntenbestand hebben verricht. De overbelasting van het systeem wordt dus ook veroorzaakt door foutief gebruik door zorgaanbieders.

Vraag 2
Is het u bekend dat het VECOZO-systeem grote mankementen vertoont en welke consequenties heeft dat voor de uitvoering van het akkoord Vogelaar?

Antwoord 2
Het is mij niet bekend dat het systeem grote mankementen vertoont. Wel is mij bekend dat de capaciteit bij VECOZO, ondanks recente uitbreidingen, momenteel onvoldoende is om de grote vraag aan te kunnen. Ik heb begrepen dat zowel VECOZO als de zorgverzekeraars die deze grote vraag niet aankunnen, met man en macht werken aan het oplossen van de problemen. Vecozo is bijvoorbeeld bezig met het uitbreiden van hun capaciteit. Dit vergt echter enige tijd (ca. 3 weken), o.a. omdat zij afhankelijk zijn van externe leveranciers. Ik ben van mening dat de gerezen problemen in dit stadium geen consequenties hebben voor de uitvoering van het akkoord. Ik heb de partijen opgeroepen om de gesignaleerde problematiek zo snel mogelijk te bespreken en afspraken te maken over oplossingen. Daartoe heb ik op dinsdag 10 januari een overleg gepland met partijen.

Vraag 3
Betekent het vastlopen van de systemen dat huisartsen een flink deel van hun inkomsten voorlopig niet binnenkrijgen?

Antwoord 3
Zowel verzekeraars als VECOZO zijn met man en macht bezig om de gerezen problemen zo snel mogelijk op te lossen. Het is mogelijk dat er enige vertraging ontstaat in de betaling van de declaraties. Hoewel ik niet verwacht dat dit grote financiële consequenties heeft voor de huisarts, kan de verzekeraar in dat geval met de huisarts afspreken om het inschrijftarief alsnog te bevoorschotten. De verzekeraars hebben hiertoe altijd bereidheid getoond. Op die manier lopen de huisartsen hun inkomsten niet mis.
VECOZO en zorgverzekeraars geven aan de gerezen problemen nog in januari te hebben verholpen. Overigens is er slechts een beperkt aantal verzekeraars dat nog niet is aangesloten bij Vecozo. Zij zullen dit op zeer korte termijn wel zijn.

Vraag 4
Wat is uw reactie op het feit dat bij patiënten van Menzis niet meer te zien is wie de verzekeraar is zodat huisartsen niet meer kunnen nagaan welke verzekeraar verbonden is aan de patiënt?

Antwoord 4
Ik heb begrepen dat Menzis een technische storing heeft gehad, maar dat deze inmiddels weer is verholpen.

Vraag 5
Klopt het dat ook fysiotherapeuten, apotheken en ziekenhuizen een groot deel van hun rekeningen niet kwijt kunnen?

Antwoord 5
Noch bij fysiotherapeuten, noch bij apothekers en ziekenhuizen is er sprake van een inschrijftarief. Zij declareren hun verrichtingen of diensten pas aan het eind van deze maand of begin volgende maand. Ik heb begrepen dat apothekers ook moeite hebben met het raadplegen van de verzekeringsgegevens (COV). Zoals al eerder gezegd, werken VECOZO en verzekeraars er hard aan dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Vraag 6
Klopt het dat een aantal verzekeraars stellen dat zij nog wel enkele maanden nodig hebben voor zij de zaak op orde hebben?

Antwoord 6
Hoewel ik het onwaarschijnlijk acht dat zorgverzekeraars nog enkele maanden nodig hebben, ga ik er vanuit dat er in dat geval afspraken gemaakt worden over bevoorschotting.

Vraag 7
Erkent u dat deze chaos in strijd is met de toezegging van Zorgverzekeraars Nederland dat alle administratieve systemen van zorgverzekeraars met ingang van 1 januari gereed zouden zijn?

Antwoord 7
Zowel ZN als de LHV hebben aangegeven dat hun leden klaar zouden zijn voor declareren. Ik kan mij echter voorstellen dat verzekeraars niet voorbereid waren op een dusdanige groei van het aantal raadplegingen. Nu is gebleken dat deze groei aanzienlijk groter is dan verwacht, werken zij hard om deze problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Vraag 8
8a. Klopt het dat de LHV u 30 december nog gevraagd heeft om een spoedberaad inzake deze kwestie en dat u daarop niet heeft gereageerd? Zo ja, bent u bereid alsnog in spoedberaad te gaan met LHV en ZN? 8b. Erkent u dat de huisartsen steeds hebben gewaarschuwd dat het vrijwel onmogelijk zou zijn om voor 1 januari alle administratieve systemen op orde te hebben?

Antwoord 8
a) Ik heb de brief van de LHV, gedateerd op 30 december, op 3 januari ontvangen. In deze tijd van mobiele communicatie, waren de meestbetrokken medewerkers telefonisch bereikbaar. Ik heb zo snel mogelijk gereageerd op de brief van de LHV en op 4 januari zowel met de directeur van ZN als de voorzitter van de LHV contact laten opnemen.
Ik betreur het dat de LHV afgeweken is van de lijn die wij gezamenlijk hebben afgesproken en een persbericht heeft uitgegeven. Bij het sluiten van het akkoord over het nieuwe bekostigingssysteem is afgesproken dat partijen bij rimpelingen in de uitvoering van het nieuwe systeem allereerst in overleg treden om de problemen op te lossen. Ik heb dan ook, conform deze afspraak, partijen op dinsdag 10 januari uitgenodigd om de gerezen problemen te bespreken en afspraken te maken over mogelijke oplossingen. Door de constructieve houding van alle partijen vertrouw ik er op dat een bevredigende oplossing voor de problemen kan worden gevonden.

b) Huisartsen hebben tijdens de voorbereiding op het nieuwe systeem hun zorgen geuit over de capaciteit van VECOZO. ZN heeft ons echter bij herhaling gemeld dat zowel verzekeraars als VECOZO op tijd gereed zouden zijn. Overigens blijken er ook in de softwarepakketten van de huisartsen onvolkomenheden. Ik heb begrepen dat een aantal huisartsen nog niet elektronisch kunnen declareren.

Vraag 9
Kunt u garanderen dat deze chaos binnen een week is opgelost? Zo niet, betekent dat dat het nieuwe zorgsysteem toch te overhaast is ingevoerd en wat gaat u hieraan doen?

Antwoord 9
Het is aan ZN en de LHV om uitvoering te geven aan het declaratieverkeer. Hierover zijn afspraken gemaakt. Gezien het belang van een goede uitvoering van het declaratieverkeer heb ik partijen op dinsdag 10 januari bijeen geroepen om de problemen te bespreken. Er zullen dan afspraken gemaakt moeten worden over de termijn waarbinnen de problemen redelijkerwijs opgelost moeten worden. Als gevolg van de invoering van het nieuwe zorgstelsel vervalt het verschil tussen particulier en ziekenfondsverzekerden. Dit betekent tegelijkertijd een andere bekostiging voor de huisartsen. Ik vond invoering van het nieuwe bekostigingssysteem voor huisartsen verantwoord, omdat partijen mij hadden verzekerd klaar te zijn voor het elektronisch declareren. Bovendien waren verzekeraars bereid (ruimhartig) te bevoorschotten, zodat huisartsen als gevolg van het nieuwe systeem niet in een slechtere liquiditeitspositie zouden geraken. Partijen moeten de tijd krijgen om hun werkwijze in het nieuwe systeem te verfijnen. Uiteraard houd ik een vinger aan de pols en worden problemen zo snel mogelijk gesignaleerd en aangepakt.

Vraag 10
Erkent u dat de nieuwe zorgverzekering een enorme administratieve belasting voor de huisartsen betekent en bent u bereid hier onderzoek naar te doen?

Antwoord 10
De aanloopproblemen die huisartsen nu ondervinden als gevolg van technische problemen zijn niet representatief voor de verdere uitvoering van het nieuwe bekostigingssysteem. Overigens is in het Vogelaar-akkoord voldoende rekening gehouden met administratieve lasten als gevolg van de invoering van de nieuwe zorgverzekeringswet en de nieuwe bekostigingssystematiek. Zo heb ik EUR 10 mln. extra beschikbaar gesteld ter compensatie van deze lasten. Zorgverzekeraars stellen EUR 15 mln. extra op jaarbasis beschikbaar ten behoeve van het digitaliseren van het declaratieverkeer tussen huisartsen en verzekeraars.

Vraag 11
Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk en in elk geval voor 9 januari 2006 beantwoorden?

Antwoord 11
De vragen zijn op 9 januari beantwoord.