Antwoorden op kamervragen van Kant over het Vecozosysteem,
Kamerstuk, 9-1-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DBO-K-U-2650644
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Kant over het
Vecozo-systeem.
(2050605870).
Vraag 1
Wat is uw reactie op de ontstane chaos bij de huisartsen door het
vastlopen en niet op orde zijn van de systemen bij de zorgverzekeraars
ten behoeve van het nieuwe zorgstelsel?
Antwoord 1
Uiteraard betreur ik het dat de situatie voor onrust zorgt bij de
huisartsen. Er komt echter veel op de zorgverzekeraars en VECOZO af
tijdens de start van het nieuwe zorgstelsel. Naast een groei in het
aantal declaraties, is er ook sprake van een explosieve stijging van
het aantal raadplegingen dat huisartsen doen op verzekeringsgegevens
(zogenoemde Controle op Verzekeringsrecht; COV). Het aantal
raadplegingen is de afgelopen weken gestegen van 11 naar maar liefst
32 miljoen per dag. Dit vergt veel van zowel VECOZO als verzekeraars.
Er is in deze startfase enige tijd nodig om te reageren op deze groei
en de systemen hierop aan te passen. Overigens lijkt een deel van de
stijging in het aantal raadplegingen mede veroorzaakt te worden door
onjuist gebruik van het systeem door huisartsen. Zo meldde VECOZO
bijvoorbeeld dat enkele huisartsen 300.000 raadplegingen per dag op
hun patiëntenbestand hebben verricht. De overbelasting van het systeem
wordt dus ook veroorzaakt door foutief gebruik door zorgaanbieders.
Vraag 2
Is het u bekend dat het VECOZO-systeem grote mankementen vertoont en
welke consequenties heeft dat voor de uitvoering van het akkoord
Vogelaar?
Antwoord 2
Het is mij niet bekend dat het systeem grote mankementen vertoont. Wel
is mij bekend dat de capaciteit bij VECOZO, ondanks recente
uitbreidingen, momenteel onvoldoende is om de grote vraag aan te
kunnen. Ik heb begrepen dat zowel VECOZO als de zorgverzekeraars die
deze grote vraag niet aankunnen, met man en macht werken aan het
oplossen van de problemen. Vecozo is bijvoorbeeld bezig met het
uitbreiden van hun capaciteit. Dit vergt echter enige tijd (ca. 3
weken), o.a. omdat zij afhankelijk zijn van externe leveranciers.
Ik ben van mening dat de gerezen problemen in dit stadium geen
consequenties hebben voor de uitvoering van het akkoord. Ik heb de
partijen opgeroepen om de gesignaleerde problematiek zo snel mogelijk
te bespreken en afspraken te maken over oplossingen. Daartoe heb ik op
dinsdag 10 januari een overleg gepland met partijen.
Vraag 3
Betekent het vastlopen van de systemen dat huisartsen een flink deel
van hun inkomsten voorlopig niet binnenkrijgen?
Antwoord 3
Zowel verzekeraars als VECOZO zijn met man en macht bezig om de
gerezen problemen zo snel mogelijk op te lossen. Het is mogelijk dat
er enige vertraging ontstaat in de betaling van de declaraties. Hoewel
ik niet verwacht dat dit grote financiële consequenties heeft voor de
huisarts, kan de verzekeraar in dat geval met de huisarts afspreken om
het inschrijftarief alsnog te bevoorschotten. De verzekeraars hebben
hiertoe altijd bereidheid getoond. Op die manier lopen de huisartsen
hun inkomsten niet mis.
VECOZO en zorgverzekeraars geven aan de gerezen problemen nog in
januari te hebben verholpen. Overigens is er slechts een beperkt
aantal verzekeraars dat nog niet is aangesloten bij Vecozo. Zij zullen
dit op zeer korte termijn wel zijn.
Vraag 4
Wat is uw reactie op het feit dat bij patiënten van Menzis niet meer
te zien is wie de verzekeraar is zodat huisartsen niet meer kunnen
nagaan welke verzekeraar verbonden is aan de patiënt?
Antwoord 4
Ik heb begrepen dat Menzis een technische storing heeft gehad, maar
dat deze inmiddels weer is verholpen.
Vraag 5
Klopt het dat ook fysiotherapeuten, apotheken en ziekenhuizen een
groot deel van hun rekeningen niet kwijt kunnen?
Antwoord 5
Noch bij fysiotherapeuten, noch bij apothekers en ziekenhuizen is er
sprake van een inschrijftarief. Zij declareren hun verrichtingen of
diensten pas aan het eind van deze maand of begin volgende maand. Ik
heb begrepen dat apothekers ook moeite hebben met het raadplegen van
de verzekeringsgegevens (COV). Zoals al eerder gezegd, werken VECOZO
en verzekeraars er hard aan dit probleem zo snel mogelijk op te
lossen.
Vraag 6
Klopt het dat een aantal verzekeraars stellen dat zij nog wel enkele
maanden nodig hebben voor zij de zaak op orde hebben?
Antwoord 6
Hoewel ik het onwaarschijnlijk acht dat zorgverzekeraars nog enkele
maanden nodig hebben, ga ik er vanuit dat er in dat geval afspraken
gemaakt worden over bevoorschotting.
Vraag 7
Erkent u dat deze chaos in strijd is met de toezegging van
Zorgverzekeraars Nederland dat alle administratieve systemen van
zorgverzekeraars met ingang van 1 januari gereed zouden zijn?
Antwoord 7
Zowel ZN als de LHV hebben aangegeven dat hun leden klaar zouden zijn
voor declareren. Ik kan mij echter voorstellen dat verzekeraars niet
voorbereid waren op een dusdanige groei van het aantal raadplegingen.
Nu is gebleken dat deze groei aanzienlijk groter is dan verwacht,
werken zij hard om deze problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Vraag 8
8a. Klopt het dat de LHV u 30 december nog gevraagd heeft om een
spoedberaad inzake deze kwestie en dat u daarop niet heeft gereageerd?
Zo ja, bent u bereid alsnog in spoedberaad te gaan met LHV en ZN?
8b. Erkent u dat de huisartsen steeds hebben gewaarschuwd dat het
vrijwel onmogelijk zou zijn om voor 1 januari alle administratieve
systemen op orde te hebben?
Antwoord 8
a) Ik heb de brief van de LHV, gedateerd op 30 december, op 3 januari
ontvangen. In deze tijd van mobiele communicatie, waren de
meestbetrokken medewerkers telefonisch bereikbaar. Ik heb zo snel
mogelijk gereageerd op de brief van de LHV en op 4 januari zowel met
de directeur van ZN als de voorzitter van de LHV contact laten
opnemen.
Ik betreur het dat de LHV afgeweken is van de lijn die wij gezamenlijk
hebben afgesproken en een persbericht heeft uitgegeven. Bij het
sluiten van het akkoord over het nieuwe bekostigingssysteem is
afgesproken dat partijen bij rimpelingen in de uitvoering van het
nieuwe systeem allereerst in overleg treden om de problemen op te
lossen. Ik heb dan ook, conform deze afspraak, partijen op dinsdag 10
januari uitgenodigd om de gerezen problemen te bespreken en afspraken
te maken over mogelijke oplossingen. Door de constructieve houding van
alle partijen vertrouw ik er op dat een bevredigende oplossing voor de
problemen kan worden gevonden.
b) Huisartsen hebben tijdens de voorbereiding op het nieuwe systeem
hun zorgen geuit over de capaciteit van VECOZO. ZN heeft ons echter
bij herhaling gemeld dat zowel verzekeraars als VECOZO op tijd gereed
zouden zijn. Overigens blijken er ook in de softwarepakketten van de
huisartsen onvolkomenheden. Ik heb begrepen dat een aantal huisartsen
nog niet elektronisch kunnen declareren.
Vraag 9
Kunt u garanderen dat deze chaos binnen een week is opgelost? Zo niet,
betekent dat dat het nieuwe zorgsysteem toch te overhaast is ingevoerd
en wat gaat u hieraan doen?
Antwoord 9
Het is aan ZN en de LHV om uitvoering te geven aan het
declaratieverkeer. Hierover zijn afspraken gemaakt. Gezien het belang
van een goede uitvoering van het declaratieverkeer heb ik partijen op
dinsdag 10 januari bijeen geroepen om de problemen te bespreken. Er
zullen dan afspraken gemaakt moeten worden over de termijn waarbinnen
de problemen redelijkerwijs opgelost moeten worden.
Als gevolg van de invoering van het nieuwe zorgstelsel vervalt het
verschil tussen particulier en ziekenfondsverzekerden. Dit betekent
tegelijkertijd een andere bekostiging voor de huisartsen. Ik vond
invoering van het nieuwe bekostigingssysteem voor huisartsen
verantwoord, omdat partijen mij hadden verzekerd klaar te zijn voor
het elektronisch declareren. Bovendien waren verzekeraars bereid
(ruimhartig) te bevoorschotten, zodat huisartsen als gevolg van het
nieuwe systeem niet in een slechtere liquiditeitspositie zouden
geraken. Partijen moeten de tijd krijgen om hun werkwijze in het
nieuwe systeem te verfijnen. Uiteraard houd ik een vinger aan de pols
en worden problemen zo snel mogelijk gesignaleerd en aangepakt.
Vraag 10
Erkent u dat de nieuwe zorgverzekering een enorme administratieve
belasting voor de huisartsen betekent en bent u bereid hier onderzoek
naar te doen?
Antwoord 10
De aanloopproblemen die huisartsen nu ondervinden als gevolg van
technische problemen zijn niet representatief voor de verdere
uitvoering van het nieuwe bekostigingssysteem. Overigens is in het
Vogelaar-akkoord voldoende rekening gehouden met administratieve
lasten als gevolg van de invoering van de nieuwe zorgverzekeringswet
en de nieuwe bekostigingssystematiek. Zo heb ik EUR 10 mln. extra
beschikbaar gesteld ter compensatie van deze lasten. Zorgverzekeraars
stellen EUR 15 mln. extra op jaarbasis beschikbaar ten behoeve van het
digitaliseren van het declaratieverkeer tussen huisartsen en
verzekeraars.
Vraag 11
Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk en in elk geval voor 9 januari
2006 beantwoorden?
Antwoord 11
De vragen zijn op 9 januari beantwoord.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport