Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Top-100 adverteerders 2005

Unilever grootste adverteerder van Nederland

Unilever is KPN voorbijgestreefd als grootste adverteerder van Nederland. Het concern kocht vorig jaar voor 222 miljoen euro aan reclameruimte. Dat blijkt uit de Top-100 Adverteerders die het vakblad MarketingTribune heeft samengesteld.

Traditioneel brengt MarketingTribune in het eerste nummer van het jaar een overzicht van de 100 grootste adverteerders van Nederland. Dat gebeurt op basis van gegevens die Nielsen Media Research (voorheen BBC) tot 1 december heeft verzameld. Het gaat dan om de zogeheten brutobestedingen, dat wil zeggen dat de kortingen die media-exploitanten op hun tariefkaart geven buiten beschouwing worden gelaten. En hoewel kortingen voor grote adverteerders flink op kunnen lopen, geeft deze top-100 een goed beeld welke adverteerders in Nederland de meeste mediaruimte inkopen en dus het meest zichtbaar zijn.

In 2004 voerde KPN voor het eerst deze ranglijst aan. Maar dit jaar is Unilever weer terug aan de kop. En hoe: de Nederlands-Engelse multinational heeft in de periode 1 december 2004 tot 30 november 2005 maar liefst 222 miljoen euro aan reclameruimte ingekocht. De groei voor Unilevers food-merken is fors: van 57 miljoen euro in 2004 naar 90 miljoen in 2005 (+58%). De groei van het budget voor de non-food merken is ronduit spectaculair: van 56 miljoen in 2004 naar 103 miljoen in 2005 (+84%!). Bij de frozen foods liep het budget juist terug.

Opvallend is dat Albert Heijn uit de top van advertising big spenders wegzakt. De supermarktoorlog duurt voort, maar ook AH moet op de kleintjes letten. Op mediabestedingen is dan snel bezuinigd. Dat doet men bij Laurus dan toch echt anders. Daar werd dit jaar voor 42 miljoen aan reclameruimte ingekocht (+47%). Op het Laurus-hoofdkantoor ziet men blijkbaar het belang in van flink adverteren nu het slecht gaat. Ook Schuitema voelde zich genoodzaakt flink in de bus te blazen: 39 miljoen euro aan spotjes en millimeters (+72%). Daarmee vergeleken is de groei van Lidl maar klein (+8%), maar deze kruideniersketen was dan ook vorig jaar een van de snelle groeiers. Al met al is de supermarktbranche goed voor een enorme groei aan reclameruimte. Opmerkelijk blijft toch dat Lidl en Aldi anders dan hun concurrenten niets op tv doen. Zij behoren dan ook beiden tot de top-3 adverteerders in dagbladen.

Top-10 Adverteerders 2005

1 Unilever 222 miljoen euro

2 KPN 88 miljoen

3 Procter & Gamble 84 miljoen

4 L'Oréal 58 miljoen

5 Albert Heijn 56 miljoen

6 Beiersdorf 54 miljoen

7 Reckitt Benckiser 45 miljoen

8 Laurus 42 miljoen

9 ABN Amro 41 miljoen

10 Schuitema 39 miljoen