PERSBERICHT - 2006-01-06

Alleen consument bepaalt welke reisorganisatie de publiekswinnaar wordt

Italië.nl geeft prijs voor beste reiswebsite

Het internetportaal Italië.nl reikt dinsdag 10 januari tijdens een feestelijke bijeenkomst op de Italiëstand op de Vakantiebeurs 2006 de 'Premio BIS' uit voor de beste reiswebsite over Italië. BIS staat voor Beste InternetSite. Uniek aan deze verkiezing is dat de consument stemt, dus de uiteindelijke gebruiker en boeker en níet het reisbureau. Dit in tegenstelling tot de (Internet-)Reisveren.

Naast de publieksprijs bekijkt ook een deskundige, onafhankelijke vakjury de participerende websites op basis van vooraf vastgestelde procedures en criteria.

Thema
Het thema van de prijs voor 2006 is Waar kan je als klant het meest efficiënt je doel, je Italië-reis, bepalen? Hierbij wordt gelet op snelheid van navigatie, gebruiksvriendelijkheid, vormgeving, interactiviteit, actualiteit, inhoud en internetmarketing>

Prijsuitreiking
De prijsuitreikingen vinden op dinsdag 10 januari plaats op de Vakantiebeurs Utrecht om 11.30 uur op de stand van Italie.nl. De stand is te vinden in de doorgang van hal 8, standnr E222 naar de Italiëhal 7, standnr E002. De gigantische poort naar Italië, in de kleuren van de bandiera Italiana, wijst je meteen de weg!

Aanleiding
"De aanleiding voor het in het leven roepen van deze prijs, is tweeërlei. We wilden een goede opbouw van een website stimuleren, omdat dit bijdraagt tot een toename van online boekingen. Hoe beter een website in elkaar zit, des te meer boekingen deze krijgt. Een andere reden was, dat ik het vreemd vond dat de consument, de uiteindelijke boeker dus, bij de Reisveren geen stem had in de nominaties. Als consumentenportaal begreep ik dat niet, nog steeds niet trouwens; kleine, gespecialiseerde reisorganisaties en directsellers maakten daarmee nooit een kans op een prijs. Dat was de kiem voor onze Italie.nl Premio BIS", aldus Claudia Zanin van Italie.nl.

Verkiezing
Op het internetportaal worden bezoekers opgeroepen de websites te bezoeken en voor de verkiezing hun stem uit te brengen. Ook de ontvangers van de Posta Prioritalie.nl die op 13.500 virtuele deurmatten valt, worden opgeroepen te stemmen. De reisorganisaties zijn vooraf aangemeld o.a. door bezoekers. De vakjury maakt onafhankelijk van de consumenten een eigen keuze uit de participanten.

Vakjury
De inzendingen worden door de deskundige vakjury beoordeeld op het eigen vakgebied. De jury bestaat uit:

- Karin Nijhuis: Internet-, multimediaspecialist, eigenaar van Interimiar.

- Gerard Gielen: Marketing- & communicatiespecialist, eigenaar Satellite Marketing.

- Vince Di Calogero: Werkzaam bij Alitalia, voorheen inkoper en productmanager in de toeristenindustrie

Veel geraadpleegd
Italie.nl is het meest geraadpleegde internetportaal in Nederland en België (Italia.be en Italie.be behoren tot hetzelfde initiatief) met honderden pagina's informatie over Italië. Variërend van reisinformatie over de verschillende regioni, rondreissuggesties, recepten, gastronomische achtergrondinformatie, taallessen en
-lijstjes, maar ook met wekelijks nieuws en foto's uit la bella Italia. In Club Italie heeft de bezoeker toegang tot een vijftal virtuele Piazza's waar hij met anderen van gedachten kan wisselen. Ook kan hij er met een druk op de knop brochures bestellen en kortingsbonnen uitprinten.

Bezoekcijfers
Het portaal heeft in 2005 meer dan 700.000 bezoeken gehad waarbij gemiddeld 6 pagina's per bezoek werden geraadpleegd. Een unieke bezoeker komt gemiddeld 1,5 keer per maand terug op de website. Ongeveer 14.000 bezoekers zijn (gratis) lid van Club Italie. Doordat deze personen hun adresgegevens achterlaten ontstaat een goed profiel van de gemiddelde bezoeker.