Ingezonden persbericht


Media alert

10 januari 2006

Marktonderzoek vindt veel te statisch plaats

~ SPSS signaleert onbenutte onderzoekskansen op diverse klantcontactmomenten ~

De veelheid aan kanalen waarmee organisaties tegenwoordig communiceren met hun klanten wordt te weinig ingezet voor onderzoeksdoeleinden. Dit stelt SPSS, specialist op het gebied van predictive analytics. Marktonderzoek wordt in veel organisaties slechts op enkele vastgestelde momenten uitgevoerd. Organisaties kunnen veel waardevolle informatie te pakken krijgen als de onderzoekscomponent een vast onderdeel is van het klantcontact in bijvoorbeeld (web)winkels, call centers of via e-mail.

"Op elk willekeurig moment dat er contact is met een klant kun je vragen stellen. Dit om bijvoorbeeld ontbrekende gegevens van de klant aan te vullen, maar ook om beter inzicht te krijgen in huidige en toekomstige behoeften en interesses", aldus Rob van Beek, business solutions architect bij SPSS. "De statische benadering zorgt voor een momentopname en geeft daardoor te weinig inzicht in bijvoorbeeld seizoensvariaties, die een grote invloed kunnen hebben op de vraag naar bepaalde producten of diensten."

Organisaties die slim omgaan met hun contactmomenten bewegen al in de richting van Enterprise Feedback Management (EFM). Dit is een benadering waarbinnen alle bestaande kanalen gekoppeld worden voor onderzoeksdoeleinden. Analytics-software ondersteunt de integratie van die kanalen en helpt medewerkers van bijvoorbeeld het call center om op het juiste moment de juiste vragen te stellen. "Een écht compleet beeld van de klant krijg je alleen als je daar voortdurend aan bouwt en hem daar zelf in betrekt. Klanten zijn bovendien eerder bereid vragen te beantwoorden als ze toch al contact hebben met de organisatie, dan op een speciaal daarvoor bestemd moment. Daar moeten organisaties van profiteren", besluit Rob van Beek.

Op 9 februari organiseert SPSS in samenwerking met onderzoeksbureau Blauw Research het evenement One-River, dat volledig in het teken staat van de vraag hoe verschillende soorten gegevens samenkomen en omgezet worden in bruikbare data. De heer Erik Varwijk, directeur KLM Nederland, spreekt over hoe het 15 maanden later gesteld is met de vooruitstrevende marketingactiviteiten binnen zijn organisatie en de integratie van de verschillende databronnen binnen KLM Nederland. Dit naar aanleiding van de aanmoedigingsprijs die KLM Nederland in 2004 won. Sprekers van onder andere NUON en KPN lichten toe hoe zij in hun organisatie de bestaande kanalen inzetten voor onderzoeksdoeleinden. Meer informatie over het evenement en het programma: http://www.one-river.nl.

(373 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over SPSS
SPSS (NASDAQ: SPSS) is een wereldwijde leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1.300 medewerkers.

Al meer dan 37 jaar stelt SPSS zijn klanten in staat zich beter op hun kernactiviteiten te concentreren en hun prestaties te verbeteren. SPSS' klantenportfolio bestaat uit meer dan 120.000 bedrijven, academische instituten, zorgaanbieders, marktonderzoeksbedrijven en overheidsinstellingen. Met de software van SPSS kunnen organisaties de interactie met klanten, medewerkers, patiënten, studenten en burgers optimaliseren. Tevens zorgt de software ervoor dat de activiteiten die vandaag worden ondernomen, een positief effect hebben op doelen in de toekomst.

Met de geavanceerde oplossingen van SPSS, die elkaar perfect aanvullen, kunnen organisaties veranderingen in houding, gedrag en voorkeuren van mensen kwantificeren en hier direct op anticiperen. Zo kunnen zij hun strategieën en tactieken vol vertrouwen bijsturen. Meer informatie: www.spss.nl

# # #

Persinformatie

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Marieke van Zuien van LEWIS, Global Public Relations: Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: mariekev@lewispr.com http://www.lewispr.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Bernadette van Beest van SPSS: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: bbeest@spss.com http://www.spss.nl

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com