Chevrolet bereikt in 2005 recordverkoop in Europa
(1/10/2006)
Chevrolet heeft in 2005 in Europa ruim 240.000 autoâs verkocht, 26
procent meer dan in 2004, toen haar voorganger GM Daewoo 190.000
Chevrolet- en Daewoo-modellen verkocht. Het marktaandeel steeg van 0,9
naar 1,15 procent. Net als vorig jaar werden er vooral in december
veel autoâs verkocht: ruim 20.000 eenheden, 5.000 autoâs meer dan in
december 2004.
In West en Centraal Europa nam de autoverkoop toe van 179.000 tot
193.000 autoâs (+7,7 procent), terwijl de afzet in Oost Europa
(Rusland en de Oekraïne) met maar liefst 370 procent groeide â van
9.755 tot ruim 46.000 autoâs.
âChevrolet blijft in Europa met een opvallende snelheid groeien,â
verklaart Wayne Brannon, de nieuwe Executive Director van Chevrolet
Europe. âHet Chevrolet-team en haar gepensioneerde hoofd Hardy
Spranger kunnen trots terugkijken op hetgeen zij het afgelopen jaar
hebben bereikt. Het is belangrijk om te zien dat het merk deze
verkoopgroei heeft gerealiseerd zonder dieselmodellen in haar
productportfolio. Met een reeks nieuwe producten die dit jaar op de
markt wordt gelanceerd en met name de komst van onze nieuwe, high-tech
dieselmotoren moeten we in staat zijn onze verkooptoename het komende
jaar op een vergelijkbare manier te continueren.â
In 2006 lanceert Chevrolet Europe drie geheel nieuwe modellen. De Aveo
verschijnt al vanaf februari op de markt. Het is een geheel nieuwe,
compacte vierdeurs sedan met een wielbasis van 2.480 mm en een
buitengewoon grote hoeveelheid interieurruimte.
Tijdens de Autosalon van Genève, in maart, zorgt Chevrolet voor twee
wereldpremières met de compacte Chevrolet Captiva SUV en het nieuwe
topmodel en opvolger van de huidige Evanda, de Epica sedan. De Captiva
wordt Chevroletâs eerste compacte SUV met een dieselmotor, de Epica is
een geheel nieuwe auto en wordt leverbaar met een keuze uit twee
zescilinder lijnmotoren en de nieuwe diesel van Chevrolet.
In 2005 groeide Chevroletâs grootste markt in Europa, Italië, met
bijna 14 procent tot 34.000 eenheden. Een aanzienlijke verkooptoename
werd eveneens gerealiseerd in Duitsland, waar het volume met 22
procent toenam tot ruim 20.000 autoâs. Bovendien was de groei in een
aantal kleinere markten nog indrukwekkender. In Portugal namen de
Chevrolet-verkopen met 108 procent toe â van 1.241 tot ruim 2.500
stuks. Denemarken wist haar registraties met 62 procent te vergroten,
van 2.230 tot ruim 3.900 autoâs en in Noorwegen verkocht Chevrolet
bijna 600 autoâs, vergeleken met de 389 eenheden van het jaar ervoor
een toename van 53 procent. Oostenrijk realiseerde een toename van 34
procent (ruim 3.300 Chevrolets) in 2005. De grootste groeicijfers
werden genoteerd in Rusland en de Oekraïne. Rusland schoot van 1.458
naar meer dan 18.000 eenheden en in de Oekraïne stegen de verkopen
met 229 procent, van 8.297 tot ruim 27.000 autoâs. In de Oekraïne
bereikte Chevrolet met 9,3 procent haar hoogste marktaandeel.
Ook in Nederland kan Chevrolet tevreden terugkijken op 2005. In een
dalende markt zag Chevrolet Nederland het aantal nieuwe registraties
toenemen, van 9.342 autoâs in 2004 naar 9.654 in 2005. Dat betekent
een verkoopstijging van 3,3 procent. Bovendien kwam het marktaandeel
van Chevrolet Nederland in het personenwagensegment het afgelopen jaar
boven de 2 procent grens uit. Dankzij een groei van 7,8 procent nam
het aandeel toe van 1,93 procent in 2004 tot 2,08 procent in 2005.
Chevrolet is het grootste merk van General Motors met ruim 4 miljoen
verkochte autoâs in ruim 120 landen. Chevrolet is in Latijns Amerika
al vijf opeenvolgende jaren marktleider en in Noord Amerika werd
Chevrolet in 2005 het bestverkochte merk â voor het eerst sinds 1986
met een totale verkoop van 2,67 miljoen verkochte autoâs.
AutoRai