AutoRai

Chevrolet bereikt in 2005 recordverkoop in Europa

(1/10/2006)
Chevrolet heeft in 2005 in Europa ruim 240.000 autoâs verkocht, 26 procent meer dan in 2004, toen haar voorganger GM Daewoo 190.000 Chevrolet- en Daewoo-modellen verkocht. Het marktaandeel steeg van 0,9 naar 1,15 procent. Net als vorig jaar werden er vooral in december veel autoâs verkocht: ruim 20.000 eenheden, 5.000 autoâs meer dan in december 2004.
In West en Centraal Europa nam de autoverkoop toe van 179.000 tot 193.000 autoâs (+7,7 procent), terwijl de afzet in Oost Europa (Rusland en de Oekraïne) met maar liefst 370 procent groeide â van
9.755 tot ruim 46.000 autoâs.

âChevrolet blijft in Europa met een opvallende snelheid groeien,â verklaart Wayne Brannon, de nieuwe Executive Director van Chevrolet Europe. âHet Chevrolet-team en haar gepensioneerde hoofd Hardy Spranger kunnen trots terugkijken op hetgeen zij het afgelopen jaar hebben bereikt. Het is belangrijk om te zien dat het merk deze verkoopgroei heeft gerealiseerd zonder dieselmodellen in haar productportfolio. Met een reeks nieuwe producten die dit jaar op de markt wordt gelanceerd en met name de komst van onze nieuwe, high-tech dieselmotoren moeten we in staat zijn onze verkooptoename het komende jaar op een vergelijkbare manier te continueren.â

In 2006 lanceert Chevrolet Europe drie geheel nieuwe modellen. De Aveo verschijnt al vanaf februari op de markt. Het is een geheel nieuwe, compacte vierdeurs sedan met een wielbasis van 2.480 mm en een buitengewoon grote hoeveelheid interieurruimte.

Tijdens de Autosalon van Genève, in maart, zorgt Chevrolet voor twee wereldpremières met de compacte Chevrolet Captiva SUV en het nieuwe topmodel en opvolger van de huidige Evanda, de Epica sedan. De Captiva wordt Chevroletâs eerste compacte SUV met een dieselmotor, de Epica is een geheel nieuwe auto en wordt leverbaar met een keuze uit twee zescilinder lijnmotoren en de nieuwe diesel van Chevrolet.

In 2005 groeide Chevroletâs grootste markt in Europa, Italië, met bijna 14 procent tot 34.000 eenheden. Een aanzienlijke verkooptoename werd eveneens gerealiseerd in Duitsland, waar het volume met 22 procent toenam tot ruim 20.000 autoâs. Bovendien was de groei in een aantal kleinere markten nog indrukwekkender. In Portugal namen de Chevrolet-verkopen met 108 procent toe â van 1.241 tot ruim 2.500 stuks. Denemarken wist haar registraties met 62 procent te vergroten, van 2.230 tot ruim 3.900 autoâs en in Noorwegen verkocht Chevrolet bijna 600 autoâs, vergeleken met de 389 eenheden van het jaar ervoor een toename van 53 procent. Oostenrijk realiseerde een toename van 34 procent (ruim 3.300 Chevrolets) in 2005. De grootste groeicijfers werden genoteerd in Rusland en de Oekraïne. Rusland schoot van 1.458 naar meer dan 18.000 eenheden en in de Oekraïne stegen de verkopen met 229 procent, van 8.297 tot ruim 27.000 autoâs. In de Oekraïne bereikte Chevrolet met 9,3 procent haar hoogste marktaandeel.

Ook in Nederland kan Chevrolet tevreden terugkijken op 2005. In een dalende markt zag Chevrolet Nederland het aantal nieuwe registraties toenemen, van 9.342 autoâs in 2004 naar 9.654 in 2005. Dat betekent een verkoopstijging van 3,3 procent. Bovendien kwam het marktaandeel van Chevrolet Nederland in het personenwagensegment het afgelopen jaar boven de 2 procent grens uit. Dankzij een groei van 7,8 procent nam het aandeel toe van 1,93 procent in 2004 tot 2,08 procent in 2005.

Chevrolet is het grootste merk van General Motors met ruim 4 miljoen verkochte autoâs in ruim 120 landen. Chevrolet is in Latijns Amerika al vijf opeenvolgende jaren marktleider en in Noord Amerika werd Chevrolet in 2005 het bestverkochte merk â voor het eerst sinds 1986 met een totale verkoop van 2,67 miljoen verkochte autoâs.