AutoRai

Compass: richtingwijzende compacte Jeep

(1/10/2006)
De Compass is de eerste compacte Jeep en daarmee betreedt het merk een nieuw segment. Zoals het een echte Jeep betaamt, heeft de Compass vierwielaandrijving. Hij is leverbaar met moderne viercilinder diesel- en benzinemotoren, die prima prestaties koppelen aan een aangenaam verbruik. De Compass komt deze herfst naar Nederland. De komende jaren wordt een zeer sterke toename in het segment van de compacte SUVâs verwacht. Met de komst van de Compass is het nu mogelijk om ook in deze klasse een echte Jeep, aan te schaffen - de eerste écht terreinvaardige auto in zijn segment.

Urban style
De Compass combineert typische Jeep designelementen als de grille met de zeven sleuven, de ronde koplampen en de trapeziumvormige wielkasten met een hippe âurban lookâ. De schuin geplaatste voorruit, de forse wielkasten met 17- of 18-inch wielen en de stoere bumpers geven de Compass weliswaar een sportief en eigentijds accent, maar het design is duidelijk: dit is een echte Jeep.

Hightech
Voor de Compass zijn twee compleet nieuwe motoren beschikbaar. Zo is hij leverbaar met een 2,4-liter viercilinder uit de World Engine Familie, een samenwerkingsproject waarin de Chrysler Group een belangrijke rol heeft gespeeld. De 2.4 dankt zijn hoge vermogen van circa 170 pk onder meer aan de variabele timing van zowel in- als uitlaatkleppen (Dual VVT). Daarbij zorgt deze techniek voor een gunstig brandstofverbruik en optimale loopeigenschappen.

In Nederland is de Compass ook leverbaar met een tweeliter turbodiesel met vier kleppen per cilinder. Deze motor levert mede dankzij inspuitdrukken tot 2000 bar een vermogen van circa 136 pk en een koppel van ruim 300 Nm. Het resultaat: hoge prestaties en een zeer gunstig brandstofverbruik.

Ideale overbrenging: CVT
Zowel de benzine- als de dieselmodellen worden standaard geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak. Een Continu Variabele Transmissie (CVT) van de nieuwste generatie is optioneel leverbaar. Deze automatische versnellingsbak is elektronisch gestuurd en dat heeft diverse voordelen. Zo zorgt de elektronica bijvoorbeeld voor een extra toerentaltoename bij fors accelereren. In tegenstelling tot de lineaire toename van vroegere versies, geeft dit een extra snelheidssensatie. De CVT is naar wens ook handmatig te schakelen: er zijn zes voorgeprogrammeerde schakelpunten. Maar hét grote voordeel van deze versnellingsbak is dat hij altijd de ideale overbrengingsverhouding kiest. Op die manier optimaliseert hij zowel de prestaties als het verbruik.

Permanent veilig
De Compass heeft standaard permanente vierwielaandrijving. Dit systeem is voorzien van een âLock-standâ waarmee de auto ook klaar is voor zware omstandigheden zoals het rijden in diepe sneeuw en zwaar terrein. Maar ook op het asfalt van de urban jungle en snelwegen komt de Compass uitstekend voor de dag: dankzij de onafhankelijke wielophanging rondom heeft hij een aangenaam sportieve en comfortabele wegligging.

De standaard van veiligheid
Naast de permanente vierwielaandrijving beschikt de Compass over een breed scala aan standaard veiligheidsvoorzieningen zoals Gordijn-airbags, Traction Control, ESP, Brake Assist, ABS met âterreindetectorâ en het unieke Rollover Mitigation System. Dit systeem âherkentâ situaties waarbij de auto over de kop zou kunnen slaan. Door gerichte ingrepen bij het motormanagement en/of de remmen, stabiliseert de elektronica de auto in een vroegtijdig stadium en helpt zo ongelukken te voorkomen.

Flexibiliteit volgens Jeep
Ook wat praktische bruikbaarheid betreft, is de Compass een echte Jeep. Zowel zijn als interieur- en bagageruimte is indrukwekkend. De achterbank is in twee delen neerklapbaar en ook de leuning van de passagiersstoel is voorover te klappen. De flexibiliteit blijkt echter ook uit details. Zo is de Compass voorzien van een oplaadbare en uitneembare lamp, een twaalfvolts-aansluiting, wasbare vloerbedekking in de bagageruimte en speciale vlekkenwerende bekleding van de stoelen. Er zit ook in alle opzichten muziek in de Compass: in de centrale armsteun is een speciale houder voor een MP3-speler of telefoon opgenomen. Als de auto is voorzien van het optionele Boston Acoustics audiosysteem, beschikt hij ook over twee speakers in de achterklep. Als deze open staat, is de speakermodule naar buiten te klappen en zo is muziek altijd onder handbereik.

Compass-planning
De Jeep Compass gaat in het tweede kwartaal van 2006 in productie in de vernieuwde Belvedere Assembly Plant (Illinois). De auto komt in de herfst van dit jaar in Nederland op de markt. In een later stadium worden de exacte specificaties en de prijzen bekend gemaakt.

Maten en gewichten Jeep Compass
Lengte 4.405 mm
Breedte: 1.761 mm
Hoogte: 1.632 mm
Wielbasis: 2.635 mm
Spoorbreedte V/A: 1.520/1.520 mm
Gewicht basisversie: ca. 1.472 kg.
Tankinhoud: 51 liter
Inhoud bagageruimte: 621-1.719 liter