AutoRai

De terugkeer van de Dodge Challenger

(1/10/2006)
De Dodge Challenger uit de jaren â70 is wereldwijd een zeer gezochte klassieker. Dat inspireerde Dodge tot een âremakeâ met inspiratie van toen, maar met techniek van vandaag. De Challenger heeft een 6,1-liter HEMI V8 in combinatie met de achterwielaandrijving: musclecars are back in town!
Bij het ontwerpen van de Challenger Concept Car was er een korte, maar duidelijke lijst met eisen. Het design moest typisch Amerikaans zijn en hij zou net als toen over veel vermogen en achterwielaandrijving moeten beschikken. Met deze uitgangspunten ontwierp de West Coast Pacific designstudio van Chrysler een oogverblindende coupé die is gebouwd op het LX-platform dat ook de technische basis vormt voor de Chrysler 300C. De Challenger beschikt (uiteraard) over de sterkste HEMI V8: de 6.1 met 425 pk.

Stoere proporties, échte vierzitter
Hoewel het oorspronkelijke model uit 1970 als inspiratiebron diende, is de Challenger anno 2006 een compleet andere auto. Hij is zoân 15 centimeter korter, maar beschikt tegelijkertijd over een ruim 15 centimeter langere wielbasis. De nieuwe maatvoering geeft hem nog stoerdere proporties en zorgt er tevens voor dat de Challenger een volwaardige vierzitter is.

Michael Castiglione, hoofdontwerper van de Challenger: âWe wilden pure, simpele lijnen, maar wel met alles op de juiste plaats. Zo passen de wielen (20 inch vóór, 21 inch achter) vrijwel naadloos in de wielkasten. Een ander belangrijk uiterlijk kenmerk is de impressie van breedte die de Challenger van voren en van achteren gezien geeft. Om dat nog extra te benadrukken hebben we de spoorbreedte van het LX-platform verder vergroot. Vóór hebben we bovendien de klassieke, brede Dodge-grille gebruikt en achter een eveneens naar het verleden verwijzende doorlopend lichtunit.â

Design als vertaalslag
Het zijn ook de details die van de Challenger een All American Coupé maken. Zoals de naadloos in de carrosserie opgenomen bumpers en de ruim bemeten dubbele uitlaten. De motorkap met zijn even fraaie als functionele luchtinlaten is een bijzonder voorbeeld van hoe klassiek naar modern is vertaald. Bij de Challenger van vroeger waren de zwarte âracestrepenâ op de motorkap geverfd. Bij dit nieuwe model zijn de racestrepen juist zichtbaar doordat het centrale gedeelte van de carbonfiber motorkap nÃet is gelakt.

Fun voor vier
De Challenger anno nu is een rasechte coupé zonder B-stijl maar wel een echte vierzitter. In het interieur zijn veel ânostalgische materialenâ verwerkt en zo combineert de Challenger de sfeer van toen met de kwaliteit en precisie van vandaag. Het hoog geplaatste dashboard met zijn diepliggende klokken en zilverkleurige afwerking en de sportstoelen laten daarbij geen misverstand bestaan over de sportieve aspiraties van de Challenger.

De hoge verwachtingen die het ex- en interieur wekken, worden op de weg overigens volledig waargemaakt door de 6.1 HEMI V8 met 425 die via een handgeschakelde zesbak de achterwielen aandrijft. Daarmee heeft hij een weggedrag dat goed zou kunnen zijn voor bijvoorbeeld de automobiele hoofdrol in een film of een tv-serie. Of het zo ver komt? Voorlopig is zelfs nog niet bekend of de Challenger het productiestadium gaat halen.

Technische gegevens Dodge Challenger Concept Car

Lengte: 5.025 mm
Wielbasis: 2.945mm
Breedte: 1.997mm
Hoogte: 1.449mm
Spoorbreedte V/A: 1.626 mm/1.654 mm
|Bandenmaat V/A: 255/40R 20 / 265/45R 21

Motor: 6.1-liter HEMI V8
Vermogen: 425 pk
Aandrijving: Achterwielen, handgeschakelde zesbak 0-96 km/h: 4,5 sec.
96-0: 40,5 meter
Topsnelheid: 280 km/h