AutoRai

S-MAX nieuwe troef van Ford op Europese markt

(1/10/2006)
Ford of Europe introduceert de productieversie van de veelgeroemde SAV-conceptauto. De auto is Ford S-MAX gedoopt, waarmee niet alleen de sportieve stijl en het uitstekende rijgedrag worden benadrukt, maar ook de flexibele, ruime indeling.
De Ford S-MAX is een nieuw model van Ford of Europe en bouwt voort op de succesvolle Focus C-MAX in het MAV-segment (Multi Activity Vehicle). Het model is gepositioneerd tussen de Ford Mondeo Wagon en de 7-persoons Ford Galaxy MPV (Multi Purpose Vehicle), in het Mondeo segment. De auto zal worden geproduceerd naast de nieuwe Ford Galaxy en de Mondeo in de Ford-fabriek in het Belgische Genk. Prijzen, technische specificaties en nadere details worden vrijgegeven op het moment dat de auto zijn publieke debuut maakt op de Autosalon van Genève, eind februari 2006.

Een nieuwe naam voor een nieuw type auto
De Ford S-MAX laat zien dat een dergelijke, niet-traditionele grote auto potentieel heeft, mede dankzij een profiel, formaat en verschijning die aansluiten bij een actieve levensstijl. Het model toont bovendien aan dat er plaats is voor nog meer diversiteit in het hart van het aanbod aan Ford-gezinsauto's, waarmee een nieuw segment van de markt voor Ford wordt blootgelegd.

Klanten van de S-MAX kunnen kiezen voor een versie van het nieuwe FFS-systeem (Fold Flat System) van Ford met twee of drie volledig neerklapbare zitrijen, wat correspondeert met vijf stoelen of vijf plus twee stoelen. De flexibele indeling van het andere MAX-model van Ford, de Ford Focus C-MAX, wordt hierbij nog een stapje verder doorgevoerd, terwijl de toevoeging S aangeeft dat de auto maximale ruimte biedt in een sportief profiel, zonder dat dit ten koste gaat van de rijeigenschappen of de stijl van de auto.

Ford-design en -engineering
Met de Ford S-MAX en de nieuwe Ford Galaxy manifesteert Ford zich nóg sterker op de markt voor grote auto's. Het programma hiervoor is volledig binnen het bedrijf ontwikkeld, in tegenstelling tot de joint venture die het zeer succesvolle vorige Ford Galaxy-model heeft opgeleverd. De S-MAX is het eerste Ford-productiemodel waarin elementen van kinetisch design zijn toegepast zoals die voor het eerst te zien waren bij de iosis-conceptauto op de autobeurs in Frankfurt vorig jaar.

Aan dit alles ligt de Shared Technology-benadering van Ford ten grondslag, die volop mogelijkheden biedt voor de productie van meer uiteenlopende carrosserievarianten en verschillende formaten auto's.

Productie in België
De Ford S-MAX wordt gemaakt in het Belgische Genk, waar ook de Ford Mondeo wordt geproduceerd. Op deze locatie wordt momenteel een investeringsprogramma van 715 miljoen euro doorgevoerd, met name voor een nieuw, flexibel productiesysteem.

Sinds de opening van de fabriek in Genk in 1964 zijn daar ruim 12 miljoen auto's geproduceerd. De fabriek is een van de modernste autoassemblagefabrieken in Europa en vormt de hoeksteen van de Lean Manufacturing-strategie van Ford of Europe.

De fabriek werkt momenteel in tweeploegendienst en telt 4946 medewerkers. Vorig jaar werden in Genk 207.163 autoâs geproduceerd.