Gemeente Heerlen

Verkeerscirculatieplan Heerlen-centrum; Inspraak met uiteenlopende doelgroepen

Het college van burgemeester en wethouders van Heerlen is akkoord gegaan met het verkeerscirculatieplan (VCP) voor Heerlen-centrum. Deze eerste versie van het VCP wordt besproken met een groot aantal uiteenlopende doelgroepen in de stad. Op basis van de inspraak wordt dan een definitief college- en raadsvoorstel gemaakt.

De gemeente Heerlen is toekomstgericht en voortvarend bezig om haar binnenstad te ontwikkelen tot een bruisend en levendig stadscentrum en het vitale hart van Parkstad Limburg. Na het afronden van het centrumplan uit 1990 heeft het college aan de afdeling Stadsplanning gevraagd om een Integrale Centrumvisie te ontwikkelen. Daarbij wordt rekening gehouden met planvorming op heel veel verschillende terreinen, zoals bijvoorbeeld cultuur, economie, groen, historie, stedenbouw, infrastructuur, milieu, recreatie, mobiliteit, wonen en dergelijke. Een belangrijk onderdeel van de Integrale Centrumvisie is het Verkeerscirculatieplan (VCP), dat gedeeltelijk parallel aan de visie is ontwikkeld. De verandering van de inrichting van de cityring is belangrijk om de herkenbaarheid en orintatie in de binnenstad te verbeteren en een grootstedelijk uitstraling te creeren.

Voor het autoverkeer zijn de volgende wijzigingen van belang. . Het verleggen van de Cityring van de Stationstraat naar de Spoorsingel. . Het veranderen van de uitstraling van de Cityring door het verwijderen van verkeerslichten, het aanleggen van rotondes en het verbreden van de middenberm, zodat daar bomen kunnen worden geplant. . Sluiproutes voor autoverkeer in de Cityring worden geblokkeerd door een knip in de Stationstraat ter hoogte van het station en het verleggen van de overweg Willemstraat en het beperken van het gebruik ervan. Fietsers krijgen te maken met de volgende veranderingen. . Langs de Looierstraat wordt een fietspad in beide richtingen aangelegd. . Vier hoofdroutes worden aangelegd die samenkomen op het Pancratiusplein en Pancrsatiustraat. . De realisatie van vier fietsenstallingen.
Voor het openbaar vervoer zijn inmiddels verschillende besluiten genomen. . Een concentratie van haltes aan het Schouwburgplein en op de Geerstraat. . De route wordt verlegd van Apollolaan naar Valkenburgerweg. . De hoofdroutes blijven permanent beschikbaar. Bij de reconstructie van de Cityring zal met name rekening worden gehouden met voetgangers die willen oversteken. Voor de P+R functie is behoefte aan 373 extra parkeerplaatsen. Daarnaast wordt ten noorden van het station een parkeergarage worden gebouwd met een capaciteit van minimaal 450 voertuigen. De bestaande parkeergarage aan de zuidzijde van het station moet worden uitgebreid met een capaciteit van 200 plaatsen

Gemeente Heerlen,10 januari 2006
Afdeling Communicatie

Monique Leurs, tel. (045)5604070

persvoorlichting@heerlen.nl

-----------------------
p e r s


---- --