Gemeente Someren
* Wijzigingen in procedure Wet Milieubeheer
* Hogere boetes in 2006
* Wijziging dienstregeling Hermes
* Gemeente verstrekt categoriale bijzondere bijstand aan
chronisch zieken en gehandicapten
* Collectieve ziektekostenverzekering voor de minima
* Gewijzigde ophaalroutes en dagen huisvuilinzameling
Wijzigingen in procedure Wet Milieubeheer
Alle bedrijven hebben te maken met, of dienen te beschikken over, een
milieuvergunning. Hiervoor bestaan wettelijke procedures. De
milieuvergunning is onderhevig aan de Algemene wet bestuursrecht
(AWB). Hierbij hoort een procedure waarin staat hoe stappen gezet
moeten worden om een milieuvergunning te verkrijgen. Dit noemt met de
Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure. Op 1 juli 2005 is de
Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV) van de Algemene wet
bestuursrecht in werking getreden. Dit heeft geleid tot veranderingen
in enkele procedures van de Wet milieubeheer.
De veranderingen gelden voor de procedures aanvragen/wijzigen/
intrekken milieuvergunning, wijzigen voorschriften of beperkingen van
de vergunning, welke ingediend zijn na 1 juli 2005.
De veranderingen gelden niet voor: melding 8.40, nadere eisen 8.40,
melding verandering inrichting 8.19 en ambtshalve intrekking
milieuvergunning.
De wijzigingen
In het kort komen de belangrijkste wijzigingen hierop neer:
* Het ontwerpbesluit ligt 6 weken ter inzage (oude situatie: 4
weken).
* Na indienen aanvraag is de gemeente niet meer verplicht het
ontwerpbesluit binnen 12 weken gepubliceerd te hebben, maar het
definitieve besluit moet nog steeds binnen 6 maanden genomen
worden.
* De niet op naam gestelde kennisgeving aan omwonenden hoeft niet
meer verstuurd te worden. Het ontwerpbesluit moet voor de
publicatie gestuurd zijn naar belanghebbenden (bijvoorbeeld de
aanvrager of eigenaar van het perceel).
* Binnen de inzage termijn van 6 weken kan iedereen een zienswijze
indienen (oude situatie: bedenkingen).
* In de publicatie van een definitief besluit moet worden vermeld of
er zienswijzen zijn ingekomen. Voorheen was dit niet verplicht.
* Het definitief besluit ligt 6 weken ter inzage, maar alleen
belanghebbenden kunnen nog beroep indienen. Deze belanghebbenden
moeten eerder ook tegen het ontwerpbesluit zienswijzen hebben
ingediend.
Informatie?
Indien u nog vragen heeft over het bovenstaande kunt u kijken op de
site van Infomil www.infomil.nl onder milieubeheer
voorbereidingsprocedure Awb.
Ook kunt u contact opnemen met mevrouw S. Lammers of mevrouw W.
Londeman van de afdeling Milieuzaken. Bereikbaar onder telefoonnummer
0493-494888 of per E-mail: gemeente@someren.nl, t.a.v. S. Lammers of
W. Londeman.
Hogere boetes in 2006
Justitie heeft per 1 januari 2006 de boetebedragen voor diverse
overtredingen landelijk fors verhoogd. Hieronder volgt een aantal
voorbeelden:
Oud Nieuw
Hond uitlaten in verboden gebied 30,- 75,-
Hondenpoep niet opruimen 30,- 75,-
Hond niet aanlijnen binnen bebouwde kom 30,- 50,-
Het niet dragen van een hondenpenning 50,- 50,-
Afval, blikje e.d. wegwerpen 50,- 75,-
Eén avalzak dumpen 50,- vanaf 50,-
+ kosten opruimen
Wildplassen 50,- 75,-
Parkeren op een invalideparkeerplaats 70,- 130,-
Rijden in een geslotenverklaring 45,- 75,-
Alcohol nuttigen/geopend hebben in een verboden gebied (o.a.
Slievenpark, vijvers Loove, omgeving Wilhelminaplein) 45,- 50,-
Per zondag 8 januari:
Wijziging dienstregeling Hermes
Op zondag 8 januari 2006 gaat in de regio Eindhoven de nieuwe
dienstregeling van Hermes in. Onderstaand volgen de wijzigingen voor
de buslijnen die door Someren gaan:
Helmond Asten Someren Eindhoven, lijn 20
Op werkdagen in de ochtendspits rijden een tweetal ritten, komende
vanaf Someren, na aankomst in Helmond door als lijn 51, langs de beide
vestigingen van het ROC, naar de Eeuwsels.
Op werkdagen tussen 12.30 16.00 uur rijden alle ritten van lijn 51,
die vanaf de Eeuwsels komen (en langs beide vestigingen van het ROC),
door als lijn 20 naar Asten en Eindhoven.
Tijdens de zomervakantie rijdt lijn 20 tussen Helmond en Asten langs
het recreatiepark Prinsenmeer, chaletpark/camping Kraneven en het
Nobishotel.
Op werkdagen (niet in schoolvakanties) in de avondspits start de
kwartierdienst vanaf Eindhoven tot en met Asten al om 15.30 uur, dat
is een uur eerder dan nu.
Buurtbus Asten Someren Heeze Geldrop, 466
In Heeze rijdt buurtbus 466 niet langer langs de halten Kapelstraat en
Geldropseweg. De vertrektijden zijn iets aangepast. Daardoor kan
buurtbus 467 (Deurne Someren) in Someren aansluiten op buurtbus 466
naar Geldrop.
Gemeente verstrekt categoriale bijzondere bijstand aan chronisch
zieken en gehandicapten
Onlangs heeft de gemeente Someren besloten om aan chronisch zieken en
gehandicapten een extraatje toe te kennen in de vorm van bijzondere
bijstand. Het is namelijk aannemelijk dat deze groep van personen als
gevolg van hun fysieke, verstandelijke of psychische beperkingen in
zodanige omstandigheden verkeert dat zij bepaalde kosten heeft waarin
andere regelingen niet voorzien. Het gaat om verborgen kosten, zoals
extra kosten in verband met klusjes rondom huis en extra kosten in
verband met bezoek.
Deze regeling gaat in met terugwerkende kracht per 1 januari 2004. Om
voor de vergoeding in aanmerking te komen moeten chronisch zieken en
gehandicapten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moeten zij 18
jaar of ouder zijn, en mag het aanwezige vermogen niet meer bedragen
dan het vrij te laten vermogen zoals dat voor de toepassing van de Wet
werk en bijstand geldt ( 5.105,-- voor alleenstaanden en 10.210,--
voor alleenstaande ouders en gehuwden / samenwonenden). Verder mag het
inkomen op jaarbasis niet meer bedragen dan 115% van de voor hen
geldende bijstandsnorm.
De hoogte van de vergoeding bedraagt 100,-- per persoon per jaar. Als
gehuwden of samenwonenden allebei tot de doelgroep behoren, bedraagt
de vergoeding voor hen samen 150,-- per jaar.
Aanvraagprocedure
Personen die in aanmerking denken te komen voor de categoriale
bijzondere bijstand voor het jaar 2004 en 2005 kunnen een aanvraag
indienen bij de afdeling Sociale zaken in het gemeentehuis. Het
spreekuur vindt op werkdagen plaats tussen 9.00 uur en 10.30 uur.
U kunt het aanvraagformulier ook downloaden en ingevuld opsturen naar
het gemeentehuis.
Klik hier voor het downloaden van het aanvraagformulier.
Meer informatie
Als u nog vragen heeft kunt u contact opnemen met de afdeling Sociale
zaken,
tel. 0493 494888.
Collectieve ziektekostenverzekering voor de minima
Het gemeentebestuur heeft het principebesluit genomen in 2006 een
collectieve ziektekostenverzekering af te sluiten. De collectieve
verzekering bestaat uit de basisverzekering, een aanvullende
verzekering en het Gemeente Extra Pakket.
Voor wie?
Deze regeling is niet alleen voor inwoners die een uitkering van de
gemeente ontvangen, maar voor alle inwoners met een inkomen dat niet
hoger is dan 110% van de voor hen geldende bijstandsnorm. Om u een
indruk te geven: voor een echtpaar of voor samenwonenden is 110% van
de norm 1.256,58. Voor een alleenstaande ouder is dat 1.130,92 en voor
een alleenstaande 879,61. Alle bedragen zijn netto per maand exclusief
vakantietoeslag. Daarnaast mag het eigen vermogen van een echtpaar,
van samenwonenden of van een alleenstaande ouder niet hoger zijn dan
10.210,-- en van een alleenstaande niet hoger dan 5.105,--.
Wat betekent dit?
Een collectieve ziektekostenverzekering betekent dat men een korting
krijgt op basisverzekering en aanvullende verzekering. Als men een
aanvullende verzekering heeft komt men in aanmerking voor het Gemeente
Extra Pakket. Dit uitgebreide aanvullende pakket betalen wij uit onze
middelen voor bijzondere bijstand. De collectieve regeling betekent
dus een goed en uitgebreid verzekeringspakket voor een lagere
ziektekostenpremie. Een ander voordeel is dat men bepaalde medische
kosten rechtstreeks door de ziektekostenverzekeraar vergoed krijgt;
hiervoor hoeft dus geen bijzondere bijstand meer te worden aangevraagd
bij de afdeling Sociale zaken.
Welke zorgverzekeraar ?
De collectieve ziektekostenverzekering wordt waarschijnlijk aangeboden
via zorgverzekeraar CZ. Wij hebben voor CZ gekozen, omdat die
verzekeraar onder de minima in Someren de meeste klanten heeft (90%).
Daarnaast biedt CZ een kwalitatief goed verzekeringspakket.
Wij proberen op zo kort mogelijke termijn een contract af te sluiten
met CZ.
Wanneer?
Tot 1 maart 2006 heeft iedereen de gelegenheid van verzekeraar te
veranderen. Ruim vóór 1 maart 2006 zullen wij meer informatie over
deze collectieve ziektekostenverzekering geven via onze website en via
de gemeenterubriek in t Contact . Wij adviseren degenen die denken in
aanmerking te komen voor deze verzekering tot die tijd te wachten met
het aanpassen van de ziektekostenverzekering.
Meer informatie
Als u meer informatie wenst over deze brief kunt u elke werkdag
tijdens het telefonisch spreekuur van 11.00 uur tot 12.00 uur contact
opnemen met de afdeling Sociale zaken.
Vanaf 1 januari:
Gewijzigde ophaalroutes en dagen huisvuilinzameling
Vanaf 1 januari veranderen de ophaalroutes en dagen voor de
huisvuilinzameling. In 2006 wordt het afval op maandag en dinsdag
opgehaald. Op welke dag uw afval wordt opgehaald, kunt u hieronder
lezen.
Maandag Someren-Dorp, Someren-Heide inclusief buitengebied ten zuiden
van Provinciale weg, Vaarselstraat, Loovebaan, Kerkendijk,
Hollandseweg, Nieuwendijk (tot aan Hollandseweg) en Nederweertseweg.
Dinsdag Lierop, inclusief buitengebied tot aan en inclusief
Provincialeweg. Industriegebied Half Elfje, Sluis Elf en Ambachten,
Dorser, Brouwer. Someren-Eind inclusief buitengebied ten zuiden van en
inclusief Muldersweg en tot aan Kerkendijk. Exclusief hoek
Hollandseweg, Kerkendijk en Nieuwendijk tot aan Hollandseweg.
Volgend jaar zult u andere vuilniswagens zien rijden, want vanaf
januari zal Sita het huisvuil ophalen. Overigens blijft dat volgens de
huidige methode gebeuren.
Ophalen emmertjes
De emmertjes worden voortaan op dezelfde dag meegenomen als de
containers. Dus kijk op de route wanneer u de emmertjes aan de weg
moet zetten.
Afvalkalender
Op zondag 18 december zijn de afvalkalenders verspreid. Indien u geen
kalender heeft ontvangen kunt u er een telefonisch opvragen bij het
gemeentehuis, tel. 0493-494888 of een ophalen bij de receptie van het
gemeentehuis.
Let op!
Helaas staan er in de afvalkalender twee verkeerde verwijzingen:
Op de kalender wordt zaterdag 25 februari als inhaaldag genoemd van
maandag 20 februari en zaterdag 15 april als inhaaldag van maandag 10
april. Zaterdag 25 februari is echter de inhaaldag van
carnavalsmaandag 27 februari en zaterdag 15 april is de inhaaldag van
2e Paasdag, maandag 17 april.