Gemeente Someren



* Wijzigingen in procedure Wet Milieubeheer
* Hogere boetes in 2006

* Wijziging dienstregeling Hermes

* Gemeente verstrekt categoriale bijzondere bijstand aan chronisch zieken en gehandicapten


* Collectieve ziektekostenverzekering voor de minima
* Gewijzigde ophaalroutes en dagen huisvuilinzameling
Wijzigingen in procedure Wet Milieubeheer

Alle bedrijven hebben te maken met, of dienen te beschikken over, een milieuvergunning. Hiervoor bestaan wettelijke procedures. De milieuvergunning is onderhevig aan de Algemene wet bestuursrecht (AWB). Hierbij hoort een procedure waarin staat hoe stappen gezet moeten worden om een milieuvergunning te verkrijgen. Dit noemt met de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure. Op 1 juli 2005 is de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV) van de Algemene wet bestuursrecht in werking getreden. Dit heeft geleid tot veranderingen in enkele procedures van de Wet milieubeheer.

De veranderingen gelden voor de procedures aanvragen/wijzigen/ intrekken milieuvergunning, wijzigen voorschriften of beperkingen van de vergunning, welke ingediend zijn na 1 juli 2005.

De veranderingen gelden niet voor: melding 8.40, nadere eisen 8.40, melding verandering inrichting 8.19 en ambtshalve intrekking milieuvergunning.

De wijzigingen
In het kort komen de belangrijkste wijzigingen hierop neer:
* Het ontwerpbesluit ligt 6 weken ter inzage (oude situatie: 4 weken).

* Na indienen aanvraag is de gemeente niet meer verplicht het ontwerpbesluit binnen 12 weken gepubliceerd te hebben, maar het definitieve besluit moet nog steeds binnen 6 maanden genomen worden.

* De niet op naam gestelde kennisgeving aan omwonenden hoeft niet meer verstuurd te worden. Het ontwerpbesluit moet voor de publicatie gestuurd zijn naar belanghebbenden (bijvoorbeeld de aanvrager of eigenaar van het perceel).

* Binnen de inzage termijn van 6 weken kan iedereen een zienswijze indienen (oude situatie: bedenkingen).

* In de publicatie van een definitief besluit moet worden vermeld of er zienswijzen zijn ingekomen. Voorheen was dit niet verplicht.
* Het definitief besluit ligt 6 weken ter inzage, maar alleen belanghebbenden kunnen nog beroep indienen. Deze belanghebbenden moeten eerder ook tegen het ontwerpbesluit zienswijzen hebben ingediend.

Informatie?
Indien u nog vragen heeft over het bovenstaande kunt u kijken op de site van Infomil www.infomil.nl onder milieubeheer voorbereidingsprocedure Awb.
Ook kunt u contact opnemen met mevrouw S. Lammers of mevrouw W. Londeman van de afdeling Milieuzaken. Bereikbaar onder telefoonnummer 0493-494888 of per E-mail: gemeente@someren.nl, t.a.v. S. Lammers of W. Londeman.

Hogere boetes in 2006

Justitie heeft per 1 januari 2006 de boetebedragen voor diverse overtredingen landelijk fors verhoogd. Hieronder volgt een aantal voorbeelden:
Oud Nieuw
Hond uitlaten in verboden gebied 30,- 75,-
Hondenpoep niet opruimen 30,- 75,-
Hond niet aanlijnen binnen bebouwde kom 30,- 50,- Het niet dragen van een hondenpenning 50,- 50,- Afval, blikje e.d. wegwerpen 50,- 75,-
Eén avalzak dumpen 50,- vanaf 50,-

+ kosten opruimen
Wildplassen 50,- 75,-
Parkeren op een invalideparkeerplaats 70,- 130,- Rijden in een geslotenverklaring 45,- 75,-
Alcohol nuttigen/geopend hebben in een verboden gebied (o.a. Slievenpark, vijvers Loove, omgeving Wilhelminaplein) 45,- 50,-

Per zondag 8 januari:
Wijziging dienstregeling Hermes

Op zondag 8 januari 2006 gaat in de regio Eindhoven de nieuwe dienstregeling van Hermes in. Onderstaand volgen de wijzigingen voor de buslijnen die door Someren gaan:

Helmond Asten Someren Eindhoven, lijn 20

Op werkdagen in de ochtendspits rijden een tweetal ritten, komende vanaf Someren, na aankomst in Helmond door als lijn 51, langs de beide vestigingen van het ROC, naar de Eeuwsels.

Op werkdagen tussen 12.30 16.00 uur rijden alle ritten van lijn 51, die vanaf de Eeuwsels komen (en langs beide vestigingen van het ROC), door als lijn 20 naar Asten en Eindhoven.

Tijdens de zomervakantie rijdt lijn 20 tussen Helmond en Asten langs het recreatiepark Prinsenmeer, chaletpark/camping Kraneven en het Nobishotel.

Op werkdagen (niet in schoolvakanties) in de avondspits start de kwartierdienst vanaf Eindhoven tot en met Asten al om 15.30 uur, dat is een uur eerder dan nu.

Buurtbus Asten Someren Heeze Geldrop, 466

In Heeze rijdt buurtbus 466 niet langer langs de halten Kapelstraat en Geldropseweg. De vertrektijden zijn iets aangepast. Daardoor kan buurtbus 467 (Deurne Someren) in Someren aansluiten op buurtbus 466 naar Geldrop.

Gemeente verstrekt categoriale bijzondere bijstand aan chronisch zieken en gehandicapten

Onlangs heeft de gemeente Someren besloten om aan chronisch zieken en gehandicapten een extraatje toe te kennen in de vorm van bijzondere bijstand. Het is namelijk aannemelijk dat deze groep van personen als gevolg van hun fysieke, verstandelijke of psychische beperkingen in zodanige omstandigheden verkeert dat zij bepaalde kosten heeft waarin andere regelingen niet voorzien. Het gaat om verborgen kosten, zoals extra kosten in verband met klusjes rondom huis en extra kosten in verband met bezoek.

Deze regeling gaat in met terugwerkende kracht per 1 januari 2004. Om voor de vergoeding in aanmerking te komen moeten chronisch zieken en gehandicapten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moeten zij 18 jaar of ouder zijn, en mag het aanwezige vermogen niet meer bedragen dan het vrij te laten vermogen zoals dat voor de toepassing van de Wet werk en bijstand geldt ( 5.105,-- voor alleenstaanden en 10.210,-- voor alleenstaande ouders en gehuwden / samenwonenden). Verder mag het inkomen op jaarbasis niet meer bedragen dan 115% van de voor hen geldende bijstandsnorm.

De hoogte van de vergoeding bedraagt 100,-- per persoon per jaar. Als gehuwden of samenwonenden allebei tot de doelgroep behoren, bedraagt de vergoeding voor hen samen 150,-- per jaar.

Aanvraagprocedure
Personen die in aanmerking denken te komen voor de categoriale bijzondere bijstand voor het jaar 2004 en 2005 kunnen een aanvraag indienen bij de afdeling Sociale zaken in het gemeentehuis. Het spreekuur vindt op werkdagen plaats tussen 9.00 uur en 10.30 uur. U kunt het aanvraagformulier ook downloaden en ingevuld opsturen naar het gemeentehuis.

Klik hier voor het downloaden van het aanvraagformulier.

Meer informatie
Als u nog vragen heeft kunt u contact opnemen met de afdeling Sociale zaken,
tel. 0493 494888.

Collectieve ziektekostenverzekering voor de minima

Het gemeentebestuur heeft het principebesluit genomen in 2006 een collectieve ziektekostenverzekering af te sluiten. De collectieve verzekering bestaat uit de basisverzekering, een aanvullende verzekering en het Gemeente Extra Pakket.

Voor wie?
Deze regeling is niet alleen voor inwoners die een uitkering van de gemeente ontvangen, maar voor alle inwoners met een inkomen dat niet hoger is dan 110% van de voor hen geldende bijstandsnorm. Om u een indruk te geven: voor een echtpaar of voor samenwonenden is 110% van de norm 1.256,58. Voor een alleenstaande ouder is dat 1.130,92 en voor een alleenstaande 879,61. Alle bedragen zijn netto per maand exclusief vakantietoeslag. Daarnaast mag het eigen vermogen van een echtpaar, van samenwonenden of van een alleenstaande ouder niet hoger zijn dan 10.210,-- en van een alleenstaande niet hoger dan 5.105,--.

Wat betekent dit?
Een collectieve ziektekostenverzekering betekent dat men een korting krijgt op basisverzekering en aanvullende verzekering. Als men een aanvullende verzekering heeft komt men in aanmerking voor het Gemeente Extra Pakket. Dit uitgebreide aanvullende pakket betalen wij uit onze middelen voor bijzondere bijstand. De collectieve regeling betekent dus een goed en uitgebreid verzekeringspakket voor een lagere ziektekostenpremie. Een ander voordeel is dat men bepaalde medische kosten rechtstreeks door de ziektekostenverzekeraar vergoed krijgt; hiervoor hoeft dus geen bijzondere bijstand meer te worden aangevraagd bij de afdeling Sociale zaken.

Welke zorgverzekeraar ?
De collectieve ziektekostenverzekering wordt waarschijnlijk aangeboden via zorgverzekeraar CZ. Wij hebben voor CZ gekozen, omdat die verzekeraar onder de minima in Someren de meeste klanten heeft (90%). Daarnaast biedt CZ een kwalitatief goed verzekeringspakket. Wij proberen op zo kort mogelijke termijn een contract af te sluiten met CZ.

Wanneer?
Tot 1 maart 2006 heeft iedereen de gelegenheid van verzekeraar te veranderen. Ruim vóór 1 maart 2006 zullen wij meer informatie over deze collectieve ziektekostenverzekering geven via onze website en via de gemeenterubriek in t Contact . Wij adviseren degenen die denken in aanmerking te komen voor deze verzekering tot die tijd te wachten met het aanpassen van de ziektekostenverzekering.

Meer informatie
Als u meer informatie wenst over deze brief kunt u elke werkdag tijdens het telefonisch spreekuur van 11.00 uur tot 12.00 uur contact opnemen met de afdeling Sociale zaken.

Vanaf 1 januari:
Gewijzigde ophaalroutes en dagen huisvuilinzameling

Vanaf 1 januari veranderen de ophaalroutes en dagen voor de huisvuilinzameling. In 2006 wordt het afval op maandag en dinsdag opgehaald. Op welke dag uw afval wordt opgehaald, kunt u hieronder lezen.
Maandag Someren-Dorp, Someren-Heide inclusief buitengebied ten zuiden van Provinciale weg, Vaarselstraat, Loovebaan, Kerkendijk, Hollandseweg, Nieuwendijk (tot aan Hollandseweg) en Nederweertseweg. Dinsdag Lierop, inclusief buitengebied tot aan en inclusief Provincialeweg. Industriegebied Half Elfje, Sluis Elf en Ambachten, Dorser, Brouwer. Someren-Eind inclusief buitengebied ten zuiden van en inclusief Muldersweg en tot aan Kerkendijk. Exclusief hoek Hollandseweg, Kerkendijk en Nieuwendijk tot aan Hollandseweg.

Volgend jaar zult u andere vuilniswagens zien rijden, want vanaf januari zal Sita het huisvuil ophalen. Overigens blijft dat volgens de huidige methode gebeuren.

Ophalen emmertjes
De emmertjes worden voortaan op dezelfde dag meegenomen als de containers. Dus kijk op de route wanneer u de emmertjes aan de weg moet zetten.

Afvalkalender
Op zondag 18 december zijn de afvalkalenders verspreid. Indien u geen kalender heeft ontvangen kunt u er een telefonisch opvragen bij het gemeentehuis, tel. 0493-494888 of een ophalen bij de receptie van het gemeentehuis.

Let op!
Helaas staan er in de afvalkalender twee verkeerde verwijzingen: Op de kalender wordt zaterdag 25 februari als inhaaldag genoemd van maandag 20 februari en zaterdag 15 april als inhaaldag van maandag 10 april. Zaterdag 25 februari is echter de inhaaldag van carnavalsmaandag 27 februari en zaterdag 15 april is de inhaaldag van 2e Paasdag, maandag 17 april.