raamwerk cao aegon spaarbeleg
10-01-2006
Nu de medewerkersbijeenkomsten in Amersfoort en Nieuwegein zijn
afgerond zal op 18 januari as. overleg plaatsvinden over de
totstandkoming van een CAO Spaarbeleg. Wij willen u bedanken voor uw
opmerkingen en suggesties die u gemaakt heeft richting uw werkgever.
Met de presentatie nog vers in het geheugen vragen wij u middels deze
info om eventuele op- of aanmerkingen of verbeteringen die u vergeten
bent of nog een keer onder de aandacht wilt brengen van ons te melden
voor het komende overleg.
Met de raamwerk-CAO wil uw werkgever een goed pakket aan
arbeidsvoorwaarden aanbieden voor alle buitendienstmedewerkers van de
vijf verkoopkanalen binnen ASB.
Uw werkgeefster wil met de CAO bereiken dat zij personeelsleden
zekerheid, uitdaging en ontwikkeling gaat bieden en in de markt als
een goede werkgever bekend zal komen te staan. Het is goed dat de
medewerkers op basis van hun huidige ervaringen zich tijdens de
medewerkersvergadering nadrukkelijk hebben uitgesproken. Immers, in
het laatste jaar is de verkoopondersteuning, de administratieve last
en de druk op verkoop feitelijk alleen maar toegenomen. Dit is door u
via uw leidinggevende of door ons al meermalen aan de directie
bekendgemaakt.
Echter, nu draait het er om, om te komen tot een verkooporganisatie
die WFD Proof is met een CAO waardoor met name het hoge verloop van de
buitendienstmedewerkers wordt gestopt. Kennelijk was in het afgelopen
jaar het werken bij ASB niet leuk of was er onvoldoende perspectief.
Het is de bedoeling dat nieuwe medewerkers aangenomen worden op basis
van de nieuwe CAO en dat voor de huidige medewerkers
overgangsmaatregelen worden afgesproken. Welke dat zijn dat is nu geen
onderwerp van onderhandeling. Het gaat de werkgever er nu om degene
die geen CAO kennen en de nieuwe medewerkers die aangenomen worden
onder de nieuwe CAO te brengen en wel het liefst nog in deze
januarimaand.
Welke onderwerpen worden in de nieuwe CAO geregeld.
Tijdens de laatste bijeenkomst bleek dat een groot aantal de
gezamenlijke brief van de samenwerkende vakbonden niet hadden
ontvangen. Bijgaand treft u die alsnog aan. In deze brief staat een
groot aantal onderwerpen waarover de werkgever afspraken wil maken. De
concept tekst van de Raamwerk CAO ASB is grotendeels vergelijkbaar met
die van AXENT 2. Feitelijk worden nieuwe medewerkers aangenomen voor
de duur van 6 maanden en dit contract kan twee keer worden verlengd.
Uiteraard zal iemand waarvan al gauw blijkt dat die een aanwinst voor
de organisatie is, sneller een vast contract krijgen aangeboden.
SCHAALINDELING
Vaste beloning: Maandsalaris:
Adviseur 1650 tot
maximaal 1890,-
Senior Adviseur 1800 tot maximaal
2150,-
Regiomanager 2800 tot maximaal
4250,-
Salesmanager 3800 tot maximaal
5000,-
Bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op basis van het loonindexcijfer
van het CBS. Daarnaast kan degene die nog niet het maximum in
zijn/haar schaal heeft bereikt op basis van de jaarlijkse beoordeling
een verhoging (0-5% van het vaste maandsalaris) verwachten per de
eerste van de maand januari van elk jaar. Heeft een medewerker het
maximum bereikt dan kun je alleen groeien door een verhoging als
gevolg van de jaarlijkse loonindex of moet je een promotie maken.
Een aantal zaken zijn al informeel besproken met de werkgever en met
name de onderwerpen aangaande de doorbetaling bij ziekte, het aantal
vakantiedagen en de voorgestelde pensioenregeling roepen bij ons
vragen op. Werkgever wil ook de vrijheid houden om de provisieregeling
aan te kunnen passen gezien de markt.
Feit blijft wel hoe we dan een waarborg inbouwen dat medewerkers door
deze flexibiliteit in de provisieregeling niet opeens geconfronteerd
worden met een inkomensdaling. Vandaar ook de inzet van werkgever op
een hoger basissalaris. Wellicht dat uzelf ook suggesties heeft welke
waarborg ten aanzien van de aanpassing van de provisiestructuur of in
welke mate de verdeling vaste-/variabele inkomen en welke hoogte van
het vaste-/variabele inkomen u voldoende zekerheid zouden bieden om
een kennis te adviseren om voor ASB te komen werken.
Uw suggesties kunt u vertrouwelijk sturen naar uw bestuurder Gert-Jan
Seffinga.
Hij is te bereiken onder telefoonnummer 0512 583 440 of per e-mail
g.seffinga@cnvdibo.nl