Handvestgroep Publiek Verantwoorden publiceert rapport SVB
Rdw
http://www.rdw.nl
Handvestgroep Publiek Verantwoorden publiceert rapport SVB
SVB een van de beste uitvoeringsorganisaties
De SVB is een van de beste uitvoeringsorganisaties in het land die in stilte heel veel
klanten tijdig en betrouwbaar bedient. Vanuit deze goede basis staat de SVB in de nabije
toekomst wel voor grote uitdagingen. Aldus luidt één van de bevindingen van
het Visitatiecollege Publiek Verantwoorden in zijn rapport over de Sociale
Verzekeringsbank (SVB), dat vandaag openbaar is gemaakt. De SVB verzorgt onder meer het
AOW-pensioen, de Nabestaandenuitkering Anw, de kinderbijslag en het persoonsgebonden
budget voor ruim 4.6 miljoen klanten in binnen- en buitenland.
In november 2005 is de SVB als zesde zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) onderzocht door het
Visitatiecollege Publiek Verantwoorden. Eerder waren het Centraal Orgaan opvang
Asielzoekers (COA), het Kadaster, de IB-Groep, de RDW en CWI al aan de beurt. Het
Visitatiecollege Publiek Verantwoorden is een onafhankelijk College dat in wisselende
samenstelling de visitaties uitvoert. De visitatie van SVB is uitgevoerd door prof. dr.
Roel in t Veld (voorzitter RMNO), mr. Hein van Oorschot (voorzitter College van Bestuur
Universiteit van Tilburg) en mr. Harm Bruins Slot (voorzitter Raad van Bestuur van de
Publieke Omroep). Het College heeft zijn bevindingen wederom vastgelegd in een rapport en
heeft dit aangeboden aan de Handvestgroep Publiek Verantwoorden. In het rapport dat
vandaag openbaar is gemaakt, is te lezen hoe het College de ontwikkelingen van de SVB op
het gebied van publiek verantwoorden beoordeelt.
Bevindingen
Het visitatiecollege heeft een positief beeld van de SVB. De SVB heeft een reëel
beeld van zichzelf en zou zichzelf zelfs hoger mogen waarderen als het om kwaliteit gaat.
Klanten zijn zeer tevreden over de wijze waarop de SVB haar diensten verleent en ook over
de daarbij geldende prijs/prestatieverhouding. Verder is het College onder de indruk van
de hechtheid van de Raad van Bestuur en de heldere beelden die zij hebben over waar het
heen moet met de organisatie.
Verbeterpunten ziet het College onder meer in het overbruggen van de kloof tussen de Raad
van Bestuur en de rest van de organisatie als het gaat om de toekomst van de SVB en het
klant-denken. Verder geeft het College aan dat het van belang is om maatwerk evenzeer als
basiswerk te zien als bulkwerk. Ten slotte wijst het College erop dat er een afstand
bestaat tussen de SVB en het departement. Het is de vraag of de SVB wel op een
strategische wijze investeert in de relatie met SZW.
De Raad van Bestuur van de SVB vindt de observaties van het College herkenbaar en is
content en trots op de constatering dat de SVB een van de beste uitvoeringsorganisaties
in het land is. De Raad van Bestuur beseft dat het onvermijdelijk is dat de top van een
organisatie aan het begin van een veelomvattende ontwikkeling voor de troepen uitloopt.
Het advies van het College deze kloof te overbruggen heeft de Raad van Bestuur nog eens
op het belang gewezen dat het naar elkaar toegroeien een terugkerend punt van aandacht
moet zijn. Hetzelfde geldt voor het thema klant- denken. Verder onderschrijft de Raad van
Bestuur het belang om maatwerk evenzeer als basiswerk te zien als bulkwerk. Daarom is het
verder ontwikkelen van de flexibiliteit van de organisatie een speerpunt. Sinds enige
tijd besteedt de SVB samen met SZW expliciet aandacht aan de relatie vanuit de
constatering dat de relatie verder uitgebouwd moet worden. De SVB geeft echter ook aan
dat er in de relatie met het departement altijd sprake zal zijn van een zekere gezonde
spanning omdat de focus van het departement ligt op beleid en de politieke dynamiek en
die van de SVB op de klant en rechtmatigheid/continuïteit.
Achtergrond
In november 2000 hebben het COA, de IB-Groep, het Kadaster, de RDW en Staatsbosbeheer het
Handvest Publieke Verantwoording ondertekend. Daarna zijn de Sociale Verzekeringsbank
(SVB), het College voor Zorgverzekeringen (CVZ), het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI),
het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Centrale Financiën Instellingen
(Cfi) toegetreden.
In het Handvest geven deze ZBOs en agentschappen aan dat ze zich niet willen beperken tot
het afleggen van verantwoording die nodig is voor uitoefening van de ministeriële
verantwoordelijkheid, maar zich ook publiek willen verantwoorden voor hun handelen en
voor de kwaliteit van de dienstverlening.
De beginselen uit het Handvest zijn geconcretiseerd in het zogeheten Tastbaar Arrangement.
Het arrangement voorziet in een instrument waarmee organisaties hun relatieve positie op
het gebied van publieke verantwoording kunnen bepalen. Publiek Verantwoorden wordt hierin
opgevat als leerproces. Dit leerproces start met een zelfevaluatie door het ZBO of
agentschap. Deze zelfevaluatie omvat een positiebepaling voor vier themas, te weten:
kwaliteit, prijs/prestatie, responsief handelen/participatie en transparantie.
Nadat de evaluatie is afgerond, bezoekt het Visitatiecollege het ZBO of agentschap. Het
Visitatiecollege vormt zich een oordeel op basis van de verkregen informatie en spreekt
zich in zijn aanbevelingen uit over de gewenste leercurve. Het College richt zich in zijn
aanbevelingen in het bijzonder op de relaties tussen en mogelijke discrepanties in de
instrumentatie en operationalisering van de themas uit het Handvest.
In de volgende jaren zal de gevisiteerde organisatie hieraan invulling geven, waarna het
College (tenminste eens in de vier jaar) de organisatie weer bezoekt om vast te stellen
in welke mate de ambities van de organisatie zijn waargemaakt.
www.publiekverantwoorden.nl
Het rapport over de SVB is te vinden op www.publiekverantwoorden.nl. Deze site bevat naast
het visitatierapport algemene informatie over de Handvestgroep Publiek Verantwoorden en de
aangesloten organisaties, de tekst van het Handvest en het Tastbaar Arrangement. Ook de
eerder gepubliceerde rapporten van het COA, het Kadaster, de IB-Groep, de RDW en CWI
staan op deze internetsite.
------------------------------------------------