Veilig Amsterdam


Gemeente Amsterdam - Herinrichting Jan van Galenstraat

02/01/2006 - De Jan van Galenstraat, tussen de Kostverlorenkade en het Westelijk Marktkanaal, is na dertig jaar aan groot onderhoud toe. Het stadsdeel Westerpark heeft nauw overleg gevoerd met betrokken partijen om tot het ontworpen profiel te komen. Het stadsdeel start in 2007 met de herinrichting van de straat.

Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur): De verkeersveiligheid van de straat wordt flink verbeterd. Er komen vrijliggende fietspaden, betere oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers en een veiligere aansluiting op het Food Center Amsterdam. En ook de doorstroming van het verkeer wordt verbeterd.

Verkeersveiligheid
De Jan van Galenstraat is een zogenaamde red route, vooral veroorzaakt door gevaarlijke kruispunten met de Marcantilaan en de ventwegen. Die worden nu aangepakt. Aan de zuidzijde van de Jan van Galenstraat, tussen het Marcanticollege en de Van Reigersbergenstraat, komt een fietspad in twee richtingen. Dit heeft als voordeel dat fietsers niet meer het zware verkeer van en naar het Food Center hoeven te kruisen. Ook komt er ter hoogte van het Marcanticollege een oversteek met verkeerslichten voor fietsers en voetgangers. Naast de rijbaan komen halten voor het openbaar vervoer ter hoogte van het Food Center en het Marcanticollege.

Verkeersdoorstroming
De straat krijgt tussen de Kostverlorenkade en het Westelijk Marktkanaal een middenberm. Hierdoor wordt de Jan van Galenstraat overal even breed, wat de doorstroming van het verkeer verbetert. De weg komt verder van de huizen te liggen en de ventwegen verdwijnen. Dit is positief voor de luchtkwaliteit in de straat en bovendien kunnen de vrijliggende fietspaden worden aangelegd.

Start werkzaamheden
Begin 2007 begint het werk om de straat opnieuw in te richten. De werkzaamheden zijn afgestemd met andere grote projecten in die buurt, zoals de reconstructie van de Tweede Hugo de Grootstraat. Dit wordt gedaan om de overlast voor de Amsterdammer zoveel mogelijk te beperken.