Nederlandse Vereniging van Journalisten

JURYRAPPORT FOTOJOURNALIST VAN HET JAAR
(10 januari 2006)

Allereerst wil de jury bij de vaststelling van de prijs voor de beste Nederlandse fotojournalist van het jaar haar zorg uitspreken over de afwezigheid van goed doordachte en geconcentreerd gefotografeerde onderwerpen die de Nederlandse samenleving beroeren. Vaak blijven de vaderlandse onderwerpen beperkt tot bezoekjes van het Koninklijk Huis aan molens, fabrieken en vaarten of politici in contact met burgers. Als een fotograaf zich al bezighoudt met de problematiek van de multiculturele samenleving blijft hij geregeld steken in prachtig gefotografeerde, maar oppervlakkige waarnemingen. De jury gist naar de oorzaken. De afwezigheid van een consistente poging om de problemen van onze samenleving vast te leggen kan liggen aan het economisch tij ofwel de bezuinigingsdrift van krantendirecties, aan het gebrek aan lef bij redacties en fotografen om tijd en geld te steken in diepgravende reportages, en aan de tegenwerking die fotografen in Nederland ondervinden bij de uitoefening van hun werk.
Het kost tegenwoordig meer energie om toegelaten te worden in een Nederlands asielzoekerscentrum dan in een buitenlands rampgebied. In Nederland dreigt de vrijheid van nieuwsgaring weggeregisseerd te worden door angstige functionarissen die geen verantwoordelijkheid durven te nemen.
De jury constateert dat meer en meer fotografen hun broodheren en dus hun onderwerpen in het buitenland zoeken. Zij zou deze tendens graag gekeerd zien en beseft dat zijzelf niet meewerkt aan een dergelijke omslag door zelf een fotograaf tot beste fotojournalist van het jaar
2005 te verheffen, die zijn sporen de laatste jaren vooral in de buitenlandse verslaggeving verdiend heeft. Het niveau waarop Geert van Kesteren in 2005 heeft gefotografeerd rechtvaardigt echter in de ogen van de jury deze uitverkiezing volledig.
Van Kesteren heeft een buitengewoon goed geredigeerde inzending verzorgd, waarin slechts een enkele foto gemist kon worden. De inzending bevat een verslag van de verwoestingen van de tsunami, vooral vastgelegd in Atjeh, een beeldreportage van de honger in Niger en het effect van mijnbouw op natuur en mens in Guatamala. Van Kesteren is al eerder in 1988 gekozen tot fotojournalist van het jaar en is uitgegroeid tot een excellente fotograaf die de indruk maakt de materie geheel te beheersen. Hij gebruikt alle stijlmiddelen om zijn verhaal neer te zetten, de gestage opbouw van sfeer, zowel in zwart wit als in kleur, het portret, de afstand, de overzichtsfoto, natuurfotografie, klein leed om groot leed te schetsen, het detail dat tranen in de ogen laat springen, het zorgvuldig geplaatste knock-out beeld. Als Geert van Kesteren met zijn camera heeft rondgelopen in een rampgebied krijgt de toeschouwer een totale boekhouding van de catastrofe te zien, en zal hij voortdurend verrast en soms geshockeerd worden door Van Kesterens nietsontziende zeer originele fotografenblik.
Twee foto's illustreren bij uitstek Van Kesterens vermogen om een gecompliceerde ramp terug te brengen tot een indringend, alleszeggend beeld. Ten eerste: de foto van het lijk van een jongetje dat in zijn hand een speelgoedmotortje omklemt. Ten tweede: het zwaar ondervoede kind dat in een band bengelt. Een ieder heeft zijn eigen associaties, maar ze zijn bij deze beelden onontkoombaar.
De jury meent dat Geert van Kesteren met deze diepgravende reportages werk van internationale allure heeft ingeleverd. Ze hoopt echter, denkend aan het belang van de Nederlandse fotografie, dat Van Kesteren en een Nederlands printmedium bij een volgende gelegenheid overeenstemming kunnen bereiken over de verslaggeving in beeld van een essentieel onderwerp uit de Nederlandse samenleving.

Peter van Dijk, juryvoorzitter

07 januari 2006