Verbond spant kort geding aan
Het Verbond is van plan een kort geding aan te spannen tegen de
bedrijfstakpensioenfondsen ABP en PGGM. Beide fondsen hebben onder
meer actief reclame gemaakt voor de levensloopproducten van hun
commerciële dochters. Volgens het Verbond hebben de
verzekeringsdochters door hun handelwijze een oneigenlijk
concurrentievoordeel gekregen ten opzichte van andere verzekeraars.
Dat is in strijd met de Wet Bpf 2000.
In een brief van 13 september heeft het Verbond de toezichthouder (De
Nederlandsche Bank) er al op gewezen dat ABP en PGGM in strijd
handelen met de wet. Uit publicaties in landelijke dagbladen valt af
te leiden dat DNB eveneens dit oordeel is toegedaan. In de Wet
verplichte deelneming in een bedrijfstakpensioenfonds (Wet Bpf 2000)
staat dat deelneming in een bedrijfstakpensioenfonds voor een of
meerdere groepen werknemers verplicht kan worden gesteld. Ook is
bepaald dat bedrijfstakpensioenfondsen geen gegevens over (gewezen)
deelnemers mogen doorgeven aan dochters, geen reclame mogen maken voor
producten van dochters en er zorg voor moeten dragen dat de
dochterondernemingen in het economisch verkeer geen gebruikmaken van
de naam of het beeldmerk van de fondsen.
Reclame voor levensloop
ABP en PGGM hebben de wet op deze punten overtreden. Zo publiceerden
ABP en verzekeringsdochter Loyalis in augustus al een gezamenlijk
persbericht met als titel ABP presenteert levensloop voor overheid en
onderwijs via Loyalis (dit persbericht staat nog steeds op de website
van ABP). Ook schreef het pensioenfonds in ABP Magazine over de
levensloopproducten die via Loyalis kunnen worden afgesloten.
Bovendien heeft ABP in een brief aan zijn deelnemers de
levensloopregeling van Loyalis aangeprezen en zelfs een antwoordkaart
aan Loyalis in de folder opgenomen.
PGGM maakt zich schuldig aan soortgelijke reclame. Zo heeft het
pensioenfonds herhaaldelijk en via diverse media gecommuniceerd een
levensloopregeling aan te bieden (terwijl alleen verzekeringsdochter
Careon dat mag) en toegestaan dat Careon gebruikmaakt van zijn naam.
De startpagina van de PGGM-site bevatte bovendien een tijd lang de
slogan PGGM. Weet wat je waard bent. voor pensioen en levensloop. Dit
is misleidend, omdat PGGM helemaal geen levensloop mag uitvoeren.
Onvermijdelijk
Volgens algemeen directeur Eric Fischer zijn beide pensioenfondsen er
van verschillende kanten op gewezen dat ze moeten stoppen met het
aanprijzen van de producten. Zo hebben we op 1 november ABP en PGGM al
een brief geschreven. Ook VNO-NCW heeft dit gedaan en heeft de
handelwijze van de fondsen op ongekend scherpe wijze veroordeeld. ABP
en PGGM blijven echter beweren niet in strijd met de wet te hebben
gehandeld. Een rechtszaak is dan ook onvermijdelijk. Vervelend, vooral
omdat andere fondsen door de handelwijze van ABP en PGGM hun
wettelijke privileges dreigen te verliezen. Bovendien komt zo het
verbod op de (typisch Nederlandse) verplichtstelling steeds
dichterbij.
Het Verbond vraagt de rechter om een oordeel waarbij ABP en PGGM hun
handelwijze per direct dienen te stoppen, op straffe van een dwangsom.
Verzekerd!, januari 2006
Verbond van Verzekeraars