Verbond van Verzekeraars

Verbond spant kort geding aan

Het Verbond is van plan een kort geding aan te spannen tegen de bedrijfstakpensioenfondsen ABP en PGGM. Beide fondsen hebben onder meer actief reclame gemaakt voor de levensloopproducten van hun commerciële dochters. Volgens het Verbond hebben de verzekeringsdochters door hun handelwijze een oneigenlijk concurrentievoordeel gekregen ten opzichte van andere verzekeraars. Dat is in strijd met de Wet Bpf 2000.

In een brief van 13 september heeft het Verbond de toezichthouder (De Nederlandsche Bank) er al op gewezen dat ABP en PGGM in strijd handelen met de wet. Uit publicaties in landelijke dagbladen valt af te leiden dat DNB eveneens dit oordeel is toegedaan. In de Wet verplichte deelneming in een bedrijfstakpensioenfonds (Wet Bpf 2000) staat dat deelneming in een bedrijfstakpensioenfonds voor een of meerdere groepen werknemers verplicht kan worden gesteld. Ook is bepaald dat bedrijfstakpensioenfondsen geen gegevens over (gewezen) deelnemers mogen doorgeven aan dochters, geen reclame mogen maken voor producten van dochters en er zorg voor moeten dragen dat de dochterondernemingen in het economisch verkeer geen gebruikmaken van de naam of het beeldmerk van de fondsen.

Reclame voor levensloop
ABP en PGGM hebben de wet op deze punten overtreden. Zo publiceerden ABP en verzekeringsdochter Loyalis in augustus al een gezamenlijk persbericht met als titel ABP presenteert levensloop voor overheid en onderwijs via Loyalis (dit persbericht staat nog steeds op de website van ABP). Ook schreef het pensioenfonds in ABP Magazine over de levensloopproducten die via Loyalis kunnen worden afgesloten. Bovendien heeft ABP in een brief aan zijn deelnemers de levensloopregeling van Loyalis aangeprezen en zelfs een antwoordkaart aan Loyalis in de folder opgenomen.
PGGM maakt zich schuldig aan soortgelijke reclame. Zo heeft het pensioenfonds herhaaldelijk en via diverse media gecommuniceerd een levensloopregeling aan te bieden (terwijl alleen verzekeringsdochter Careon dat mag) en toegestaan dat Careon gebruikmaakt van zijn naam. De startpagina van de PGGM-site bevatte bovendien een tijd lang de slogan PGGM. Weet wat je waard bent. voor pensioen en levensloop. Dit is misleidend, omdat PGGM helemaal geen levensloop mag uitvoeren.

Onvermijdelijk
Volgens algemeen directeur Eric Fischer zijn beide pensioenfondsen er van verschillende kanten op gewezen dat ze moeten stoppen met het aanprijzen van de producten. Zo hebben we op 1 november ABP en PGGM al een brief geschreven. Ook VNO-NCW heeft dit gedaan en heeft de handelwijze van de fondsen op ongekend scherpe wijze veroordeeld. ABP en PGGM blijven echter beweren niet in strijd met de wet te hebben gehandeld. Een rechtszaak is dan ook onvermijdelijk. Vervelend, vooral omdat andere fondsen door de handelwijze van ABP en PGGM hun wettelijke privileges dreigen te verliezen. Bovendien komt zo het verbod op de (typisch Nederlandse) verplichtstelling steeds dichterbij.
Het Verbond vraagt de rechter om een oordeel waarbij ABP en PGGM hun handelwijze per direct dienen te stoppen, op straffe van een dwangsom.

Verzekerd!, januari 2006