PERSBERICHT - 2006-01-11
Rendement in 2005 ondanks moeilijke markt verder verbeterd
Thomas Cook boekt beter resultaat uit lagere omzet
In de reisbranche waar vele spelers te kampen hebben met tegenvallende
resultaten als gevolg van de prijzenslag, is Thomas Cook Nederland
(Neckermann, Vrij Uit en Thomas Cook) erin geslaagd haar rendement te
verbeteren naar 2,6% van de omzet. Over het boekjaar eindigend op 31
oktober 2005 betekent dit een resultaat verbetering van 24%, terwijl
de omzet met 5% daalde.
Marges ongekend laag
Door de enorme concurrentie tussen de vele aanbieders zijn de marges
op vakanties ongekend laag en realiseren vele aanbieders negatieve
resultaten. Alleen door een groot volume is het mogelijk om een
gezonde bedrijfsvoering te hebben. Thomas Cook Nederland verzorgt de
vakanties van zon 1,5 miljoen Nederlanders en is daarmee de nummer één
op de Nederlandse markt. Neckermann is marktleider op het gebied van
vliegreizen en Vrij Uit op het gebied van autovakanties en wintersport
Sterke verbetering
Thomas Cook Nederland heeft het afgelopen jaar een aanzienlijke
verbetering doorgevoerd in de zogenaamde margemix. Dit betekent dat er
in verhouding minder vakanties tegen bodemprijzen door Thomas Cook
Nederland zijn verkocht. Ten slotte is een stringent kostenmanagement
essentieel om in de huidige markt goede resultaten te boeken. Alle
bedrijfsonderdelen, de touroperatormerken Vrij Uit, Neckermann en
Thomas Cook alsmede de Travel Shops, hebben hieraan positief
bijgedragen.
Reisbureau
De omzet is met name gerealiseerd door de verkoop via reisbureaus. Het
aandeel internet boekingen stijgt gestaag en is vorig jaar afgesloten
op 15%. Hoewel er diverse reisbureaus in zwaar weer verkeren, gelooft
Thomas Cook Nederland in het bestaansrecht van dit verkoopkanaal en
investeert in haar eigen keten van nu 180 vestigingen. Voorwaarde voor
een gezonde retailtak is schaalgrootte om kosten te beheersen en
investeringen mogelijk te maken. Ook een onderscheidende propositie is
belangrijk. Zo hebben de Thomas Cook Travel Shops, vergelijkbaar met
de supermarktketens, een eigen Huismerk hetgeen uniek in de reismarkt
is.
Neckermann beste last-minute aanbieder
Op de vakdag van de vakantiebeurs in Utrecht hebben de Nederlandse
reisadviseurs gisteren Neckermann gekozen tot beste lastminute
aanbieder en erkend als beste all inclusive aanbieder. Dit sluit
precies aan bij de twee markttrends: boeken kort voor vertrek en het
liefst naar een all inclusive accommodatie.
Vrij Uit is onderscheiden voor beste aanbieder van Frankrijk, Benelux,
Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Campingvakanties en Wintersport.
Na 20 jaar ook als beste autotouroperator te zijn uitverkoren, heeft
de organisatie besloten deze prijs te laten vervallen.
Scherp prijsbeeld
Prijs blijft vaak een doorslaggevende factor bij de keuze van de
vakantieganger. De gestegen brandstofkosten van de
luchtvaartmaatschappijen zijn daarom ook dit jaar slechts ten dele
zichtbaar in de consumentprijzen van Neckermann en Thomas Cook. Er
zijn besparingen gerealiseerd op andere onderdelen van de pakketprijs,
waardoor er een scherp prijsbeeld blijft. Een zeer belangrijk
uitgangspunt bij de huidige concurrentiestrijd.
Noot voor de redactie,