Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
PERSMEDEDELING VAN HET MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP 11
JANUARI 2006
Floating Car Data: een innovatief proefproject voor de verzameling van
verkeersgegevens
Sinds september 2004 liep in Antwerpen een proefproject rond
Floating Car Data (FCD). FCD is een technologie die aan de
hand van anonieme gegevens van actieve gsm's in voertuigen
een beeld geeft van de actuele verkeerssituatie. De Vlaamse
overheid, Proximus en ITIS Holdings plc (Groot-Brittannië)
hebben de evaluatiefase van dat gezamenlijke proefproject nu
afgerond.
Voor het eerst is in België een technologie getest die gsm's
gebruikt om verkeersgegevens te verzamelen. Voor dat
proefproject leverde Proximus aan ITIS Holdings plc anonieme
bulkdata uit zijn netwerk in de testregio. ITIS distilleerde
uit die data actuele verkeersgegevens. ITIS gebruikte
hiervoor zijn "cellular floating vehicle"-technologie. Het
projectbeheer werd ondersteund door Telematics Cluster, een
belangrijke Belgische vereniging voor intelligente
transportsystemen.
Momenteel worden verkeersgegevens geregistreerd dankzij
detectielussen en camera's op vaste locaties, voornamelijk
langs snel- en ringwegen. Floating Car Data meet de
verkeersstromen door de positie van de voertuigen zelf in
kaart te brengen. In dat proefproject werd nagegaan of die
verkeersstromen gemeten kunnen worden aan de hand van de
gsm's die zich in de voertuigen bevinden. Bij een positieve
evaluatie zou FCD verkeersgegevens kunnen leveren voor
locaties waar geen vaste meetsystemen beschikbaar zijn of
waar die systemen defect zijn.
Het project werd begin september 2004 opgestart in de regio
Antwerpen. De test heeft zich op die regio gericht wegens de
ingrijpende werkzaamheden aan de Antwerpse Ring. De
verkeersgegevens die ITIS distilleerde, werden door het
Verkeerscentrum Vlaanderen geanalyseerd op hun
nauwkeurigheid en toegevoegde waarde voor verkeersbeheer.
Resultaten
Over het algemeen zijn de resultaten van het proefproject
bevredigend. Het gebruik van gsm-signalen voor het
verzamelen van verkeersinformatie is echter een nieuwe
technologie. ITIS verwacht daarom dat de kwaliteit nog zal
verbeteren naarmate de algoritmes verder verfijnd worden
voor de regio waarin de technologie wordt toegepast.
Bij vlot verkeer werden accurate reistijden berekend voor de
meeste snelwegen en kleinere wegen. Meestal gaf de FCD-
technologie ook het juiste verloop van het verkeer weer in
de tijd. De voorspelde reistijden waren echter vaak te
optimistisch, vooral bij vertraagd verkeer.
Tijdens het proefproject werd geen informatie over de
herkomst en de bestemming van verkeersstromen afgeleid uit
de gsm-data. Volgens ITIS zou dat met wat aanpassingen aan
de software mogelijk moeten zijn. Er werden wel een aantal
instrumenten voor verkeersbeheer ontwikkeld en getest, zoals
een filekaart van het testgebied.
Toekomstperspectief
De verzamelde verkeersgegevens worden in een databank
bijgehouden. Dergelijke "historische" gegevens kunnen
gebruikt worden voor verkeersanalyses.
De Vlaamse overheid bekijkt momenteel intern wat de
mogelijke meerwaarde is van deze technologie voor de verdere
uitbouw van dynamisch verkeersbeheer in Vlaanderen. Ook
Proximus evalueert de mogelijkheid van commercialisatie van
Floating Car Data-toepassingen in België.
Vlaamse overheid