Philips in 2005 meest favoriete werkgever van Nederland

Intelligence group

Philips in 2005 meest favoriete werkgever van Nederland Meest favoriete werkgevers worden geassocieerd met succesvol, betrouwbaar en het minst met geëmancipeerd.

Rotterdam 11 januari 2006. Net als in 2004, staat Philips in 2005 op de eerste plaats als Meest Favoriete Werkgever van Nederland, gevolgd door Shell en de Politie. Dit blijkt uit het continue Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat in 2005 onder 16.787 personen is gehouden. De uitkomsten zijn representatief voor de Nederlandse beroepsbevolking.


1 op de 43 Nederlanders noemt Philips spontaan als meest favoriete werkgever

In 2005 is Philips met 20 procent in populariteit gegroeid ten opzichte van 2004. Shell is in populariteit gelijk gebleven en de Politie is licht gedaald. Ten opzichte van 2004 is de Rabobank sterk gestegen in populariteit (van een 7de naar een 4de plaats) en is daarmee ABN AMRO voorbij gegaan. Wanneer deze trend aanhoudt, zal de Rabobank in het eerste kwartaal van 2005 ook de Politie voorbij gaan in populariteit. Ten opzichte van 2004 is ook Microsoft sterk gestegen, van de 16de naar de 9de plaats. Werkgevers die sterk gedaald zijn in 2005 zijn het Rijk (van de 6de naar de 22ste plaats) en Akzo Nobel (van de 17de naar de 48ste plaats). Verwacht wordt dat het Rijk in 2006 haar plaats in de top 10 kan terugwinnen als de herpositionering van het Rijk als werkgever een succes wordt. De complete top 50 is te downloaden op www.wervingswereld.nl.

Meest favoriete werkgever 2005

Philips 1
Shell 2
Politie 3
Rabobank 4
ABN AMRO 5
KLM 6
ING 7
KPN 8
Microsoft 9
Unilever 10

Meest favoriete werkgever 2004

Philips 1
Shell 2
Politie 3
Rabobank 7
ABN AMRO 4
KLM 5
ING 9
KPN 8
Microsoft 16
Unilever 10

Favoriete werkgevers worden sterk geassocieerd met succesvol en betrouwbaar en weinig met geëmancipeerd.

De kenmerken die met name worden toegekend aan de meest favoriete werkgevers van Nederland zijn succesvol en betrouwbaar. De werkgevers die het hoogste scoren op succesvol zijn; Microsoft, Heineken en Unilever. De werkgevers die het meest geassocieerd worden met betrouwbaarheid zijn: KLM, Philips en KPN.
Opvallend is dat de meest favoriete werkgevers relatief het minst of niet geassocieerd worden met het begrip geëmancipeerd. De werkgevers die het minst geassocieerd worden met geëmancipeerd zijn: Heineken, Philips en Microsoft. Werkgevers die het meeste geassocieerd worden met geëmancipeerd zijn: Het Rijk, H&M en de Koninklijke Marine. Deze opvallend hoge score van de Koninklijke Marine lijkt het eerste resultaat te zijn van de nieuwe campagne van de Marine waarin vrouwen een belangrijke rol spelen (www.werkenbijdemarine.nl).

Unieke eigenschappen van favoriete werkgevers

Succesvol en betrouwbaarheid zijn randvoorwaarden voor het worden en het blijven van één van de meest favoriete werkgevers van Nederland. Het onderscheidend vermogen tussen deze werkgevers is gelegen in andere kenmerken. Zo wordt Philips onderscheidend sterk geassocieerd met de begrippen als vernieuwend, stijlvol en origineel. Shell wordt onderscheidend sterk geassocieerd met materialistisch, zelfverzekerd en onafhankelijk en de Politie met plichtsgetrouw, moedig en verantwoordelijk.

Voor meer informatie kunt u kijken op www.intelligence-group.nl of contact opnemen met:

Intelligence Group
Geert-Jan Waasdorp

010 280 90 10
geert-jan@intelligence-group.nl
www.intelligence-group.nl