Gemeente Hilversum

Inspraak over herinrichting Hilvertsweg

11 januari 2006
In overeenstemming met de wens van een meerderheid van de bewoners en de ondernemers kiest het College van Burgemeester en Wethouders in het Voorlopig Ontwerp voor de herinrichting van de Hilvertsweg voor tweerichtingsverkeer in het 30-kilometergedeelte van de straat tussen de Havenstraat en de Neuweg. Het gedeelte van de Hilvertsweg tussen de Neuweg en de Diependaalselaan maakt conform Plan Wegen deel uit van de uitgaande radiaal Neuweg/Hilvertsweg en krijgt een daarbij passende inrichting met aparte fietstroken én eenrichtingsverkeer. Burgemeester en Wethouders hebben het Voorlopig Ontwerp vrijgegeven voor inspraak.

Samenlevingsgerichte aanpak
Voor de herinrichting van de Hilvertsweg, die ook de vervanging van de riolering omvat, is gekozen voor de nieuwe samenlevingsgerichte aanpak van de gemeente. Bewoners en ondernemers van de straat zijn actief betrokken bij de planvorming. Een deel van de ontwerpkeuzes is daardoor in nauw overleg met de bewoners gemaakt. Na een algemene informatieavond in september heeft een vertegenwoordiging van bewoners en ondernemers van de Hilvertsweg in een tweetal sessies gediscussieerd over de mogelijkheden. Het langst werd daarbij stilgestaan bij de vraag of in het 30-kilometergedeelte van de Hilvertsweg een- of tweerichtingsverkeer moet gaan gelden. De vertegenwoordigers van het middengedeelte, tussen de Gijsbrecht van Amstelstraat en de Neuweg, waren het snel eens over tweerichtingsverkeer. Voor het deel tussen de Havenstraat en de Gijsbrecht kozen de ondernemers voor tweerichtingsverkeer, maar toonden de bewoners daarover hun twijfels. Die golden vooral de verkeersveiligheid, met name ook bij de achteruitgang van de Bavinckschool.

Ontwerp 30-kilometergedeelte
Voor de inrichting van het 30-kilometergedeelte tussen de Havenstraat en de Neuweg kiest het College voor een tweerichtingsrijbaan van vijf meter breed in rode klinkers met tussen de bomen in gele klinkertjes uitgevoerde parkeerstroken op het niveau van de rijbaan. Op alle kruisingen met zijstraten komen snelheidsremmende plateaus. En in het gedeelte tussen de Havenstraat en de Gijsbrecht van Amstelstraat wordt de weg ter hoogte van de achteruitgang van de Bavinckschool versmald tot 3,5 meter.
De aansluiting van de Hilvertsweg op de Bosdrift wordt vorm gegeven met een inritconstructie, die de overgang van 30 naar 50 kilometer markeert.

Ontwerp radiaaldeel
Op het gedeelte van de Hilvertsweg tussen de Neuweg en de Diependaalselaan wordt de radiaalinrichting van de Neuweg en het eenrichtingsverkeer voortgezet. Er komt een in zwart steenmastiekasfalt (SMA) uitgevoerde rijbaan van drie meter breed met aan beide zijden in rood asfalt uitgevoerde fietsstroken van 1,5 meter. Aan weerszijden worden in gele klinkers parkeervakken van twee meter breed aangelegd. Dit deel van de Hilvertsweg krijgt verder nog een bushalte voor stadslijn 104 in zuidelijke richting.

Groen
De Hilvertsweg is historisch gezien een oude drift, begeleid door een tweezijdige laanbeplanting. De huidige bomen blijven zoveel mogelijk staan. In een paar gevallen worden bomen vervangen en gaten worden opgevuld. Voor de nieuwe bomen wordt uitgegaan van het bestaande sortiment van de Hilvertsweg: de moeraseik (Quercus pallustris). Het driehoekige plantsoen voor het oorspronkelijke badhuis aan het begin van de Hilvertsweg wordt gezien als een van de historische brinken. De doorsteek in dat plantsoen verdwijnt. Het plantsoen wordt ter plaatse doorgetrokken. Voor personenauto's en kleine vrachtwagens vanaf de Bosdrift wordt wel de mogelijkheid gecreëerd om aan het eind van het plantsoen de Hilvertsweg op te draaien.

Inspraakavond
De inspraakavond over het Voorlopig Ontwerp 'Herinrichting Hilvertsweg' wordt gehouden op dinsdag 24 januari om 20.00 uur in de Bethlehemkerk, Loosdrechtseweg 263.
De termijn voor schriftelijke inspraakreacties sluit op vrijdag 3 maart.

Procedure/uitvoering
Naar verwachting zal de raadscommissie Verkeer en Buurt in zijn vergadering van
24 april 2006 het Definitief Ontwerp voorgelegd krijgen.

In de loop van mei start de uitvoering. Begonnen wordt met het radiaalgedeelte tussen de Neuweg en de Diependaalselaan. Na de zomer wordt het gedeelte tussen de Havenstraat en de Gijsbrecht van Amstelstraat ingericht. Het project wordt in het voorjaar van 2007 afgerond met de inrichting van het deel tussen de Gijsbrecht en de Neuweg.