Inspraak over herinrichting Hilvertsweg
11 januari 2006
In overeenstemming met de wens van een meerderheid van de bewoners en
de ondernemers kiest het College van Burgemeester en Wethouders in het
Voorlopig Ontwerp voor de herinrichting van de Hilvertsweg voor
tweerichtingsverkeer in het 30-kilometergedeelte van de straat tussen
de Havenstraat en de Neuweg. Het gedeelte van de Hilvertsweg tussen de
Neuweg en de Diependaalselaan maakt conform Plan Wegen deel uit van
de uitgaande radiaal Neuweg/Hilvertsweg en krijgt een daarbij passende
inrichting met aparte fietstroken én eenrichtingsverkeer.
Burgemeester en Wethouders hebben het Voorlopig Ontwerp vrijgegeven
voor inspraak.
Samenlevingsgerichte aanpak
Voor de herinrichting van de Hilvertsweg, die ook de vervanging van de
riolering omvat, is gekozen voor de nieuwe samenlevingsgerichte aanpak
van de gemeente. Bewoners en ondernemers van de straat zijn actief
betrokken bij de planvorming. Een deel van de ontwerpkeuzes is
daardoor in nauw overleg met de bewoners gemaakt.
Na een algemene informatieavond in september heeft een
vertegenwoordiging van bewoners en ondernemers van de Hilvertsweg in
een tweetal sessies gediscussieerd over de mogelijkheden. Het langst
werd daarbij stilgestaan bij de vraag of in het
30-kilometergedeelte van de Hilvertsweg een- of tweerichtingsverkeer
moet gaan gelden. De vertegenwoordigers van het middengedeelte, tussen
de Gijsbrecht van Amstelstraat en de Neuweg, waren het snel eens over
tweerichtingsverkeer. Voor het deel tussen de Havenstraat en de
Gijsbrecht kozen de ondernemers voor tweerichtingsverkeer, maar
toonden de bewoners daarover hun twijfels. Die golden vooral de
verkeersveiligheid, met name ook bij de achteruitgang van de
Bavinckschool.
Ontwerp 30-kilometergedeelte
Voor de inrichting van het 30-kilometergedeelte tussen de Havenstraat
en de Neuweg kiest het College voor een tweerichtingsrijbaan van vijf
meter breed in rode klinkers met tussen de bomen in gele klinkertjes
uitgevoerde parkeerstroken op het niveau van de rijbaan. Op alle
kruisingen met zijstraten komen snelheidsremmende plateaus. En in het
gedeelte tussen de Havenstraat en de Gijsbrecht van Amstelstraat wordt
de weg ter hoogte van de achteruitgang van de Bavinckschool versmald
tot 3,5 meter.
De aansluiting van de Hilvertsweg op de Bosdrift wordt vorm gegeven
met een inritconstructie, die de overgang van 30 naar 50 kilometer
markeert.
Ontwerp radiaaldeel
Op het gedeelte van de Hilvertsweg tussen de Neuweg en de
Diependaalselaan wordt de radiaalinrichting van de Neuweg en het
eenrichtingsverkeer voortgezet. Er komt een in zwart
steenmastiekasfalt (SMA) uitgevoerde rijbaan van drie meter breed met
aan beide zijden in rood asfalt uitgevoerde fietsstroken van 1,5
meter. Aan weerszijden worden in gele klinkers parkeervakken van twee
meter breed aangelegd. Dit deel van de Hilvertsweg krijgt verder nog
een bushalte voor stadslijn 104 in zuidelijke richting.
Groen
De Hilvertsweg is historisch gezien een oude drift, begeleid door een
tweezijdige laanbeplanting. De huidige bomen blijven zoveel mogelijk
staan. In een paar gevallen worden bomen vervangen en gaten worden
opgevuld. Voor de nieuwe bomen wordt uitgegaan van het bestaande
sortiment van de Hilvertsweg: de moeraseik (Quercus pallustris).
Het driehoekige plantsoen voor het oorspronkelijke badhuis aan het
begin van de Hilvertsweg wordt gezien als een van de historische
brinken. De doorsteek in dat plantsoen verdwijnt. Het plantsoen wordt
ter plaatse doorgetrokken. Voor personenauto's en kleine vrachtwagens
vanaf de Bosdrift wordt wel de mogelijkheid gecreëerd om aan het eind
van het plantsoen de Hilvertsweg op te draaien.
Inspraakavond
De inspraakavond over het Voorlopig Ontwerp 'Herinrichting
Hilvertsweg' wordt gehouden op dinsdag 24 januari om 20.00 uur in de
Bethlehemkerk, Loosdrechtseweg 263.
De termijn voor schriftelijke inspraakreacties sluit op vrijdag 3
maart.
Procedure/uitvoering
Naar verwachting zal de raadscommissie Verkeer en Buurt in zijn
vergadering van
24 april 2006 het Definitief Ontwerp voorgelegd krijgen.
In de loop van mei start de uitvoering. Begonnen wordt met het
radiaalgedeelte tussen de Neuweg en de Diependaalselaan.
Na de zomer wordt het gedeelte tussen de Havenstraat en de Gijsbrecht
van Amstelstraat ingericht. Het project wordt in het voorjaar van 2007
afgerond met de inrichting van het deel tussen de Gijsbrecht en de
Neuweg.
Gemeente Hilversum