Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag Der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 4007 2513 AA `s-GRAVENHAGE

Uw brief Ons kenmerk
IZ/EA/2006/ 2562

Onderwerp Datum
Geannoteerde agenda voor de Informele 11 januari 2006
bijeenkomst van de Raad voor
Werkgelegenheid en Sociaal Beleid,
Volksgezondheid en Consumentenzaken van
19, 20 en 21 januari 2006 (onderdeel
werkgelegenheid en sociaal beleid)

./. Hierbij zend ik u, mede namens Staatssecretaris van Hoof, de geannoteerde agenda ten behoeve van de informele bijeenkomst van de Raad voor de Werkgelegenheid en Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken van 19, 20 en 21 januari aanstaande in Villach, Oostenrijk (onderdeel werkgelegenheid en sociaal beleid).

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

Bijlage 1:
Geannoteerde Agenda van de informele bijeenkomst van de Raad voor
Werkgelegenheid en Sociaal beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken van 19, 20 en 21 januari 2006.

(Onderdeel: Werkgelegenheid en Sociaal Beleid)

Tijdens de informele bijeenkomst van Ministers voor werkgelegenheid en sociaal beleid van 19-21 januari a.s. zal van gedachten worden gewisseld over de onderwepen "flexicurity"en de stroomlijning van de sociale bescherming in het kader van de Lissabon-strategie.

's Ochtends zullen betrokken ministers spreken over "flexicurity", het vinden van een evenwicht tussen flexibiliteit en zekerheid. Uitgangspunt hierbij is dat een adequate sociale zekerheid een voorwaarde is voor flexibiliteit op de arbeidsmarkt. De ministers zullen discussiëren over de vraag hoe het Europees sociaal model en concurrentiekracht met elkaar verzoend kunnen worden. De focus zal daarbij liggen op de uitwisseling van ervaringen tussen de lidstaten met de wijze waarop een balans gevonden kan worden in het nationale werkgelegenheidbeleid. Daarnaast zullen ook de gevolgen van de globalisering voor de internationale arbeidsdeling aan de orde komen. Tenslotte zullen de ministers ingaan op de mogelijkheden voor Europees beleid en gezamenlijke activiteiten.

De middagsessie staat in het teken staan van de stroomlijning van de sociale bescherming in het kader van de Lissabon-strategie. In maart 2005 heeft de Europese Raad in het kader van de herziening van de Lissabon-strategie besloten tot introductie van driejaarlijkse nationale hervormingsprogramma's (NHP's). Lidstaten rapporteren jaarlijks over de implementatie hiervan. De focus hierbij ligt op de bevordering van groei en werkgelegenheid. De Commissie heeft in dit verband een mededeling gepresenteerd ("Working together, working better: A new framework for the open coordination of social protection and inclusion policies in the European Union"). Daarin doet zij een aantal voorstellen om de methode van open coördinatie (OMC) op het terrein van sociale bescherming te verbeteren, mede in het licht van de herziene Lissabon-strategie. Hierin gaat zij o.a. in op vereenvoudiging van de rapportageverplichtingen en verbetering van mogelijkheden tot uitwisseling van "best practices". De Commissie stelt o.m. voor dat de lidstaten hun driejaarlijkse OMC-rapport op het terrein van sociale bescherming (want driejaarlijks) in september inleveren, zodat de belangrijkste boodschappen in het in oktober in te dienen NHP kunnen worden opgenomen.

Nederlandse opstelling
Nederland zal in de werkgroep die zal discussiëren over "flexicurity" ingaan op de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) vanuit het bredere perspectief van het belang van een toename van de arbeidsparticipatie. Bij de WIA staat immers "werken naar vermogen" centraal. Werken, dus ook weer of meer werken, moet lonend zijn. Nederland zal de uitgangspunten van dit nieuwe stelsel toelichten.

In de middagsessie, die over stroomlijning van de methode van open coördinatie van de sociale bescherming in het kader van de Lissabon-strategie gaat, zal Nederland het belang van sociale bescherming en sociale insluiting voor groei en werkgelegenheid en het voorkomen van extra rapportagedruk onderstrepen.
2