Overheid geeft opnieuw opdracht voor sloop Sandrien
Mede namens het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW) gaat het
ministerie van VROM opnieuw offertes aanvragen voor de sloop van de
Sandrien. De voormalige sloper van het schip, Amsterdam Ship Repair
(ASR), is in mei 2005 failliet gegaan en heeft de opdracht tot
sanering en sloop van de Sandrien teruggegeven.
Het schip is in februari 2001 door de VROM-Inspectie in de haven van
Amsterdam aan de ketting gelegd. Het schip, waarin asbest is
aangetroffen, was onderweg naar India om daar gesloopt te worden. In
India verwijderen arbeiders alle materialen, waaronder asbest, zonder
bescherming met alle consequenties voor mens en milieu.
In de haven van Amsterdam ligt naast de Sandrien ook het schip de
Otapan. In 2001 heeft de bemanning van het schip zelf, illegaal een
gedeelte van de asbest verwijderd. De overheid heeft toen ingegrepen
bij deze onveilige situatie en heeft alle asbest verwijderd en
afgevoerd. Door dit strafbare feit (illegale asbestverwijdering) heeft
de rechter het schip laten vervallen aan de Staat der Nederlanden,
mede omdat de eigenaar niet mee kon werken aan een oplossing voor de
sloop. Dienst Domeinen zoekt voor dit schip een verantwoorde
oplossing.
Beide schepen vormen geen bedreiging voor de volksgezondheid. Om de
veiligheid te garanderen, houdt het KLPD extra toezicht op de schepen.
Bij dreiging kan de overheid direct ingrijpen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat