Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)

KNV wil koppeling luchtkwaliteit en ruimtelijke ordening loslaten

embargo tot 11-01-2006 18:15

TOESPRAAK ROELF H. DE BOER TIJDENS NIEUWJAARSRECEPTIE KNV 11 januari 2006


-------------------Het gesproken woord geldt----------------------

Dames en heren,

Namens Koninklijk Nederlands Vervoer wens ik u allemaal een heel gelukkig, gezond en gezellig nieuwjaar. Een heel bijzonder jaar voor KNV, want dit jaar vieren wij ons 150-jarig bestaan. Over een paar maanden is er dus een groot feest, in aanwezigheid van onze koning Willem de Vierde, koningin Maxíma en hun acht dochters Amalia, Alexia, Alexandra, Andrea, Aimée, Anastasia, Anna en Aafje. Een koninklijk feest voor een koninklijke vereniging! Ik zal dán uitgebreid terugkijken op de héle geschiedenis van KNV, maar wil hier alvast terugblikken op de 25 jaren die verlopen zijn sinds ons laatste jubileum in 2006. Want we hebben sinds die tijd heel wat bereikt. In het openbaar vervoer is de OV-chipkaart een groot succes gebleken en een belangrijk exportproduct geworden dat sinds de introductie in het Chinese openbaar vervoer dagelijks bijna 5 miljard gebruikers kent. De hogesnelheidslijn is doorgetrokken tot Boedapest en Moskou en de rondjes Randstad en Brabantstad hebben het gebruik van het openbaar vervoer met bijna 10% gestimuleerd. De treinen, trams en bussen bieden nu niet alleen een krantje en een croissantje, maar ook televisie, draadloos internet en - voor de liefhebbers - weldadige stilte. De verschillende aanbieders op de regionale en lokale vervoersmarkt werken in goede harmonie samen en na de fusie van Connexxion en HTM in 2015, werd hen het predikaat 'koninklijk' verleend. De oude meneer Kaper moest toen even een traantje wegpinken. De taxi is uitgegroeid tot een volwaardige schakel in de personenvervoerketen waardoor vervoer van deur tot deur van een luxe tot een dagelijkse werkelijkheid is geworden. Vervoer van hoge kwaliteit is sinds de invoering van het keurmerk taxi's werkelijkheid geworden. De uitkomst van de discussie over de invoering van taxi's zonder keurmerk moeten we maar even afwachten. De transportsector heeft een bijzondere impuls gekregen na de in gebruik name van de Tweede Maasvlakte. De Derde Maasvlakte, die nu bijna is voltooid zal zonder twijfel voor verdere groei zorgen. Toen het kabinet in 2006 het verstandige en onvermijdelijke besluit nam om luchtkwaliteit en ruimtelijke ordening los te koppelen, konden deze grote projecten worden gerealiseerd, samen met de daarbij horende infrastructuur. Het extra geld dat werd uitgetrokken voor de verbetering van de luchtkwaliteit is goed besteed: de Euro-7-motoren zijn schoner dan schoon, er wordt door het bedrijfsleven steeds meer gebruik gemaakt van biogas en biodiesel, en steeds meer bedrijven rijden in hybride wagens. Deze veranderingen konden worden gestimuleerd door de inkomsten uit de kilometerheffing die in 2012 met succes werd ingevoerd. Veranderingen die natuurlijk op het conto komen van het centrumlinkse kabinet Bos, waarin het CDA zich onder leiding van milieuminister Van Geel ontpopte als een waarlijk mobiele partij en de twee rood-groene kabinetten Dijksma (onze eerste vrouwelijke premier!). Maar ook wij hebben als KNV een niet onbelangrijke bijdrage geleverd aan al deze veranderingen. Ook werd dankzij onze lobby in 2010 het Bureau voor Toetsing van Europese Regels en Richtlijnen opgericht, waardoor de implementatie van Europese regelgeving in nationale wetgeving werd gestroomlijnd en er een echt level playing field voor onze sector ontstond.

Mooi hé, zo'n prachtig verleden?

Maar dat verleden kan onze toekomst worden. Om dat te bereiken moeten we de komende 25 jaar, tot we écht 150 jaar bestaan, wél flink en vooral sámen aan de slag. Waarmee? Dat heb ik denk ik wel duidelijk gemaakt, al wil ik op een paar punten graag nog even wat dieper ingaan. Zeker in aanwezigheid van onze speciale gast, staatssecretaris Van Geel. Hij houdt, net als de rest van het kabinet, net als heel Europa, van schone lucht. Het kabinet vertaalt deze liefde in een rigoureuze uitvoering van de Europese Richtlijn Luchtkwaliteit. Maar de clausules over fijn stof blijken een verlammend effect te hebben op de bouwactiviteiten in ons land. KNV wil ook, net als het kabinet, een schonere lucht, een betere luchtkwaliteit. Maar wij willen niet dat Nederland op slot gaat. Daarom willen we dat het kabinet op zoek gaat naar 'smalle' oplossingen zoals het aanpassen van de Europese richtlijn over Luchtkwaliteit.. Maar we willen voorál dat het kabinet kiest voor de 'brede' oplossing. En dat is: luchtkwaliteit en ruimtelijke ordening loskoppelen. De Europese regels schrijven deze koppeling namelijk niet voor. Als de koppeling wordt losgelaten, blijven infrastructurele projecten, zoals bijvoorbeeld de invoering van extra spitsstroken mogelijk. En daar heeft Nederland als geheel baat bij, terwijl het niet ten koste gaat van ons nationale milieu.

Waar ik ook graag voor wil pleiten bij deze staatssecretaris is dat de aanschaf van de toekomstige generatie schone voertuigen ook écht wordt gestimuleerd. Dus heel simpel: een stimuleringsregeling voor Euro V motoren. Dat is nog te regelen en is te verkiezen boven een fiscale aftrekregeling waarvan nu onderhand wel is aangetoond dat dát niet het juiste instrument is om versneld het wagenpark te moderniseren.

Een ander punt dat ik hier nog wel wil maken - en ik hoop dat u dit overbrengt aan de minister van Verkeer en Waterstaat - is dat er op het gebied van investeringen in de infrastructuur sprake is van onderuitputting. In het kort: er is geld, maar dat wordt niet uitgegeven. Dat lijkt me bijzonder onverstandig. Van de huidige rentestand word je ook niet rijk en goede investeringen hebben de neiging om zich terug te verdienen. Investeringen in de infrastructuur vallen binnen die categorie. Wij zullen de minister vragen om ons een lijst te laten zien van projecten die steeds maar worden uitgesteld. Dan komen wij wel met een lijst met de belangrijkste economische knelpunten, waar volgens ons wat aan moet gebeuren. Dat zijn dus niet alleen de wegen in de Randstad, maar ook belangrijke doorvoerwegen in bijvoorbeeld Brabant, waar zich veel industrie en dus ook veel logistieke dienstverleners bevinden.

U ziet dat wij ons als vereniging blijven inzetten voor de gezamenlijke belangen van onze leden. Daar staan we voor en gaan we voor bij KNV! Al 125 jaar! En ik geloof in ons succes. Daarom zal ik deze speech bewaren en als we in 2031 honderdvijftig jaar bestaan, kunnen we eens kijken of onze toekomst echt ons verleden is geworden!


---- --