Autobedrijven zijn vele discussies met klant over rekening zat

P-lease

25% automobilisten maakt ruzie met autobedrijf over rekening: Autobedrijven zijn vele discussies met klant over rekening meer dan zat

Autobedrijven zijn de discussies met automobilisten over de hoogte van de rekening voor onderhoud en reparatie meer dan zat. Helaas zijn deze meningsverschillen echter nog maar al te vaak realiteit. Recent onderzoek van Trendbox onder ruim 500 particuliere autobezitters toont namelijk aan dat 9 van de 10 autobezitters na afloop van een onderhoudsbeurt of reparatie schrikt van de hoogte van de rekening. Bij meer dan 25% van deze mensen is dit de directe aanleiding voor discussie met het autobedrijf in kwestie. Er is nu vanuit de autobedrijven in Nederland een ware run ontstaan om het nieuwe concept P-lease aan hun klanten te kunnen aanbieden. Hiermee denken ze veel ellende te voorkomen. Met de P-lease constructie kunnen autobedrijven hun klanten 'een fixed price' aanbieden voor al het onderhoud en reparatie dat hun auto eventueel nodig zou hebben gedurende een vooraf vastgesteld aantal jaren. Dit is al mogelijk vanaf enkele euro's per dag.

Dit is uniek in Nederland. Het concept geldt alleen voor gebruikte auto's en ook wordt er BOVAG- en internationale mobiliteitsgarantie bij gegeven. Hiermee voorkomt het autobedrijf veel discussies, zijn klanten worden meer tevreden en het autobedrijf is ook nog eens verzekerd van omzet gedurende de looptijd van een P-lease contract want de automobilist blijft dan bij hem in onderhoud.

Onduidelijke afspraken oorzaak discussies
Ric Bokx, bedrijfsdirecteur P-lease: 'Nog al te vaak maken autobedrijven en klanten geen duidelijke afspraken met elkaar. Hierdoor is de kans groot dat de verwachting van de autobezitter ten aanzien van de rekening niet overeenkomt met de realiteit. Daarom hebben wij onlangs de P-lease constructie geïntroduceerd. Wij worden nu overspoeld met telefoontjes van autobedrijven die dit graag willen aanbieden aan hun klanten. Sinds de introductie van P-lease eind vorig jaar zijn er honderden concrete aanvragen van bedrijven binnengekomen om ook bij P-lease te kunnen worden aangesloten. De buitendienstmedewerkers bezoeken eerst alle autobedrijven voordat ze aangesloten kunnen worden. Onze buitendienstmedewerkers zitten de komende weken helemaal vol. Inmiddels is het mogelijk om een P-lease auto te rijden bij 100 autobedrijven in heel Nederland.'

Meer dan helft occasionrijders heeft financiële problemen door autokosten Ook vanuit de consument is er veel belangstelling voor P-lease. Bokx: 'De praktijk wijst uit dat maar liefst meer dan de helft van de bezitters van een gebruikte auto met een inkomen tot modaal flink in de financiële problemen komt door onverwacht hoge onderhoudskosten. Als je dus vooraf weet wat je kwijt bent, voorkomt dit veel ellende want dan kan je daarmee rekening houden en je komt nooit voor nare verrassingen te staan. Binnenkort starten we met een landelijke campagne om de consument op deze mogelijkheid te wijzen.'

Hoe werkt het?
De consument kiest bij een autobedrijf een occasion naar keuze. Hij vertelt het autobedrijf dat hij deze auto via P-lease wil rijden, hoe lang u in de auto wil gaan rijden, hoeveel kilometers hij per jaar rijdt en of hij een auto heeft om in te ruilen. Hij krijgt op basis van deze gegevens de P-lease prijs per maand/dag te horen. Hij vult het aanvraagformulier, samen met het autobedrijf, in en stuurt het op. Na toetsing bij het BKR en goedkeuring van de aanvraag, kan de automobilist voor een vast maandbedrag zorgeloos in zijn P-lease auto rijden gedurende de looptijd van het contract. De autobedrijf in kwestie neemt al het onderhoud en reparatie voor zijn rekening in die periode.

Einde bericht


Noot voor de redactie,