Gemeente Utrecht

college stemt in met functioneel ontwerp hov-om de zuid

Het college van burgemeester en wethouders heeft het Functioneel Ontwerp voor de HOV-busbaan tussen Utrecht CS en De Uithof vastgesteld. Het Functioneel Ontwerp is de uitwerking van het tracé Noordligging waarvoor het college in april 2004 heeft gekozen. In het ontwerp wordt de busbaan vanaf de Adama van Scheltemabaan parallel aan en op hoogte van het spoor richting De Uithof aangelegd.

De busbaan Om de Zuid is een belangrijke schakel in het HOV-netwerk en verbindt Utrecht CS met De Uithof langs de zuidkant van de binnenstad. Op deze route worden dagelijks ruim 25.000 passagiers met de bus vervoerd. HOV-bussen op dit traject rijden nu nog altijd via de Bleekstraat en het Ledig Erf richting De Uithof. Met de komst van HOV-Om de Zuid wordt deze route dus ontlast en verbetert de dienstverlening doordat bussen gaan rijden over een vrijliggende busbaan die slechts op een beperkt aantal plekken met andere wegen kruist. Daarnaast komt met de aanleg van HOV-Om de Zuid het Randstadspoorstation Vaartsche Rijn een stap dichterbij. Bedoeling is om de aanleg van de busbaan tegelijkertijd met de spoorverdubbeling tussen Utrecht CS en Lunetten te realiseren. Op station Vaartsche Rijn wordt het mogelijk voor treinpassagiers over te stappen op de HOV-bus richting De Uithof. Daardoor hoeven veel mensen niet via het Centraal Station te reizen, waardoor ze korter onderweg zijn en Utrecht CS wordt ontlast.

HOV-Om de Zuid is nu uitgewerkt in een zogenoemd Integraal Programma van Eisen (IPvE) en Functioneel Ontwerp (FO). In dit ontwerp zijn de reacties uit de consultatieronde naar aanleiding van de haalbaarheidsstudie uit 2003 waar mogelijk opgenomen. In het ontwerp wordt de vrije busbaan vanaf Utrecht CS parallel aan en op hoogte van het spoor aangelegd. Bij de Vaartsestraat wordt de busbaan via een hellingbaan op hoogte van de sporen gebracht. Ter hoogte van de Pelikaanstraat maakt de busbaan deels gebruik van het huidige spoortalud, dat daar wordt vervangen door een keerwand. Bij de Algemene Begraafplaats Soestbergen daalt de busbaan weer naar straatniveau om vervolgens in Maarschalkerweerd van het spoor af te buigen en uit te komen op de Laan van Maarschalkerweerd. Hier komt de busbaan naast de bestaande weg te liggen. Het ontwerp van de vrije busbaan in Maarschalkerweerd houdt rekening met de ecologische waarden van het landschap en wordt bij de Laan van Maarschalkerweerd zo ingepast dat verkeer van en naar de sportvelden de baan zo min mogelijk hoeft te kruisen. Via het kruispunt op het Herculesplein sluit de busbaan aan op de Weg tot de Wetenschap en vervolgens op de bestaande HOV-baan in De Uithof.

Wethouder Abrahamse nam bij het collegebesluit een minderheidsstandpunt in. Hij kan niet instemmen met het tracédeel van HOV-Om de Zuid door Maarschalkerweerd (deel Waterlinieweg tot de Weg tot de Wetenschap), omdat dat een door hem ongewenste verstedelijkingsdruk in dit gebied oplevert. Naar zijn mening biedt het huidige planologische regime voor Maarschalkerweerd, zoals vastgelegd in het Regionaal Structuurplan, de Structuurvisie en het geldende bestemmingsplan, onvoldoende waarborgen om deze verstedelijking, als gevolg van de komst van HOV, te voorkomen.

Gevolgen voor geluid en luchtkwaliteit

Behalve een voorstel voor het ontwerp van de busbaan, bevat het IPvE/FO ook een overzicht van aandachtspunten die bij de aanleg van nieuwe infrastructuur spelen. Dit zijn onder andere onderzoek naar de gevolgen van de busbaan voor de geluidsbelasting, de luchtkwaliteit en de inpassing ten opzichte van overige infrastructuur. Wat de geluidsbelasting betreft wordt op het grootste deel van het tracé van HOV-Om de Zuid binnen de geldende geluidsnormen gebleven. Door de hoge ligging van de busbaan, parallel aan het spoor, en de plaatsing van geluidsschermen vermindert de geluidsoverlast op het tracé langs het spoor zelfs ten opzichte van de huidige situatie. Ter hoogte van de toekomstige woontoren aan het Herculesplein worden de geluidsnormen na aanleg van HOV-Om de Zuid wel overschreden. Deze overschrijding wordt echter niet zozeer door het busverkeer veroorzaakt, maar met name door de toename van het autoverkeer in de toekomst. In de vervolgfase zal de inpassing van de busbaan hier nog verder worden geoptimaliseerd om te voldoen aan de Wet geluidhinder.

Ook wat de luchtkwaliteit betreft wordt in het verstedelijkte gebied waar de busbaan Om de Zuid door wordt aangelegd, binnen de normen gebleven. Als de bussen over de nieuwe busbaan rijden, komt dit zelfs ten goede van de luchtkwaliteit op de huidige (tijdelijke) route. Zo heeft de aanleg van HOV-Om de Zuid positieve gevolgen voor de luchtkwaliteit op het zuidelijk deel van de Catharijnesingel, het Ledig Erf, de Venuslaan en de Rubenslaan. Op verschillende plaatsen langs het nieuwe tracé in de nabijheid van de A27 worden de normen voor luchtkwaliteit wel overschreden. Deze overschrijding wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het verkeer op de A27. De luchtkwaliteit binnen de invloedssfeer van de A27 is echter een stedelijk probleem dat op landelijk niveau moet worden opgepakt. In de vervolgfase worden de gevolgen van HOV-Om de Zuid voor de luchtkwaliteit nog nader onderzocht.

Bomen

Het IPvE/FO besteedt ook aandacht aan de gevolgen van de busbaan voor de aanwezige monumenten en groenvoorzieningen. Ook hier zijn nog enkele aandachtspunten die om verder onderzoek vragen. Zo moet worden bekeken welke invloed de nieuwe busbaan heeft op een aantal bomen aan de rand van Algemene Begraafplaats Soestbergen. Uitgangspunt is de bomen op de begraafplaats te behouden. Gezien de leeftijd en kwaliteit van de bomen is het de vraag of dat voor alle exemplaren ook echt mogelijk is.

Inspraak

Op het IPvE/FO is inspraak mogelijk. In de periode van 18 januari tot en met 28 februari 2006 kunnen belanghebbenden hun reactie geven op het ontwerp. Tijdens deze periode ligt het IPvE/FO ter inzage bij de wijkbureaus Oost en Binnenstad, het Informatiecentrum Utrecht (vanaf 11 februari a.s. in de Neudeflat) en bij de publieksbalie van de Dienst Stadsontwikkeling aan de Ravellaan. Ook vindt op 7 februari a.s. een inloopavond plaats waar bezoekers het ontwerp kunnen inzien, een interactieve presentatie kunnen bekijken en vragen kunnen stellen aan de projectmedewerkers. De inspraakreacties zullen worden voorzien van een gemeentelijke reactie waarna deze door het college worden vastgesteld. Deze reacties zullen waar mogelijk en wenselijk in een volgend ontwerp van de vrije busbaan worden opgenomen. In 2006 starten eveneens benodigde procedures, waaronder een procedure voor het verkrijgen van vrijstelling van het geldende bestemmingsplan. De start van de realisatie van de busbaan is voorzien in 2007.

Noot voor de media;

Voor meer informatie kunt u bellen met Casper van Riet, Bestuurscommunicatie Stadhuis, tel. (030) 286 11 48.

Utrecht, 12 januari 2006