Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid



Persbericht

Procesintegratie en innovatief ondernemerschap in de bouwnijverheid
---

Voor bouw- en installatiebedrijven: kennis en ervaring doorslaggevend bij concurrentie

De bouwnijverheid kenmerkt zich als een sector met een hoge mate van onderlinge concurrentie. Veel bedrijven kunnen en doen hetzelfde. Indien deze bedrijven niet in staat zijn de voorkeur van opdrachtgevers te winnen door enkel het aanbieden van een goede kwaliteit en / of goede prijs-kwaliteitverhouding, zullen zij op zoek moeten gaan naar andere manieren om zich van de concurrentie te onderscheiden. De bedrijven zelf zien hierbij de kennis & ervaring in het bedrijf als hun belangrijkste onderscheidend vermogen. Zo geeft bijna een kwart van de bedrijven aan zich van de concurrentie te onderscheiden door middel van knowhow, goede naamsbekendheid, betrouwbaarheid, reputatie en / of vakmanschap. Dit blijkt uit een onderzoek onder bouw- en bouwinstallatiebedrijven dat het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) heeft uitgevoerd in opdracht van PSIBouw.

Aan het onderzoek hebben een kleine achthonderd bedrijven deelgenomen. Het onderzoek gaat in op de manier waarop deze bedrijven zich manifesteren in de markt en in het bouwproces. Dit rapport omvat de eerste observatie, de zogenaamde nulmeting. De komende drie jaren worden vervolgmetingen gehouden waarmee kan worden aangegeven in hoeverre veranderingen in de structuur van de bedrijfstak zijn opgetreden.

Eén op de vijf bedrijven vindt klantgerichtheid een belangrijke onderscheidende eigenschap. Meedenken met de klant, persoonlijk contact met de klant, onderhouden van een goede relatie met de klant, advisering van de klant en problemen kunnen oplossen zijn hierbij de meest genoemde aspecten.
Antwoorden met betrekking tot service worden voornamelijk gegeven door de bouwinstallatiebedrijven. Bijna één op de drie bouwinstallatiebedrijven is van mening dat service in het algemeen, nazorg in het bijzonder, garantie of klachtenafhandeling de beste manier is om zich van de concurrentie te onderscheiden. Eén op de zes bedrijven ziet de flexibiliteit van het eigen bedrijf als belangrijk element in het zich kunnen onderscheiden van de rest. Deze bedrijven kunnen snel inspelen op de veranderende markt, meestal vanwege hun geringe omvang (in aantal medewerkers).
Het nakomen van afspraken wordt door de bedrijven ook vaak gezien als middel tot positief onderscheiden, vooral door bouwbedrijven. Andere onderscheidende kenmerken die worden genoemd zijn: het allround zijn van het bedrijf, specialisatie, goede communicatie en innovativiteit. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het rapport Procesintegratie en innovatief ondernemerschap in de bedrijfstak bouwnijverheid.
Zie publicatie: Procesintegratie en innovatief ondernemerschap in de bouwnijverheid