Aantal snelheidsoverschrijdingen rond grote steden daalt sinds trajectcontrole
13 januari 2006
Het aantal weggebruikers dat zich houdt aan de nieuw snelheidslimieten op
snelwegen rond de grote steden, stijgt sinds er trajectcontrole is
ingevoerd. Uit de cijfers van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar
Ministerie (BVOM) blijkt dat 85 tot 99% van de automobilisten zich houdt
aan de snelheidslimiet. Op verschillende baanvakken rond de grote steden
Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag geldt sinds 1 november een
lagere maximumsnelheid. Sinds 3 december wordt de snelheid op die
baanvakken gehandhaafd met behulp van trajectcontrole-systemen.
Voordat de snelheid met behulp van trajectcontrole-s stemen werd
gehandhaafd overschreed naar schatting gemiddeld twintig procent van de
weggebruikers de snelheidslimiet. Dat overschrijdingspercentage is sinds
december op meeste baanvakken sterk teruggebracht.
Percentage weggebruikers dat zich sinds december aan de limiet houdt. Dit
zijn de gegevens die uit een eerste evaluatie naar voren komen:
* Den Haag, A12 Utrechtsebaan: 90%
* Utrecht, A12, parallelbanen Oudenrijn-Lunetten: 97%
* Utrecht, A12, hoofdrijbaan Oudenrijn-Lunetten: 85%
* Rotterdam, A20 Kleinpolderplein-Terbregseplein: 99,5%
* Amsterdam, A10 Nieuwe Meer-Coentunnel: 99%
Vier van de vijf trajectcontrolesystemen zijn operationeel. Het systeem op
de A12 Utrechtsebaan bij Den Haag bevindt zich in de laatste testfase. Op
dat traject wordt nog niet bekeurd. Dat zal gebeuren zodra uit de tests
blijkt dat het systeem ook daar feilloos functioneert.
Extra borden geplaatst
Op de hoofdrijbaan van de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten wordt nog vaak
te hard gereden: 'slechts' 85% houdt zich aan de limiet. De verwachting is
dat het percentage weggebruikers dat zich aan de limiet houdt ook daar
binnenkort zal stijgen als ze gewend zijn aan de nieuwe snelheidslimiet.
Onlangs zijn langs de hoofdrijbaan tussen Oudenrijn en Lunetten extra
borden geplaatst om automobilisten te attenderen op de snelheidslimiet en
op de trajectcontrole.