De nieuwe Ford Transit: nóg beter
(1/13/2006)
Voor een van de meest succesvolste bedrijfsauto's in Europa, de Ford
Transit, breekt een nieuw tijdperk aan met een reeks uitgebreide
verbeteringen.De nieuwe Transit is de eerste van diverse belangrijke
nieuwe producten die Ford in 2006 in Europa introduceert.
De nieuwe Transit zet de toon voor een indrukwekkende modellenreeks
die Ford dit jaar op de Europese markt brengt. Zo komt er dit jaar een
geheel nieuwe, zelfstandig door Ford ontwikkelde Galaxy op de markt,
evenals de Ford S-MAX, een geheel nieuw model dat is gebaseerd op de
Ford SAV-conceptauto die in 2005 werd tentoongesteld op
autotentoonstellingen in heel Europa.
Een voorproefje van de nieuwe Transit: dubbel en dwars verbeterd
Het stoere maar stijlvolle design van de nieuwe Transit is
onderscheiden en functioneel. En dat is precies wat Ford met deze
nieuwe Transit wil overbrengen.
Zowel het interieur als het exterieur, de voorkant en de achterkant en
de zichtbare en verborgen delen van het populaire werkpaard zijn
zorgvuldig herzien en verbeterd. De uitgebreide vernieuwing is het
resultaat van jaren werk door de technici van Ford en het betreft de
ingrijpendste veranderingen in zes jaar tijd.
Dankzij de opgewaardeerde standaarduitrusting, nieuwe modelvarianten
en motoren en een reeks innovatieve voorzieningen die het comfort
verhogen, is de Transit niet alleen een duurzame bestelauto maar ook
een perfect 'mobiel kantoor'.
Nieuw ontwerp dankzij input van klanten
De inbreng van klanten vormde de stuwende kracht achter de
verbeteringen aan de nieuwe Transit. De ontwerpers en technici van
Ford hebben gestreefd naar een eindproduct dat de behoeften van de
hedendaagse eigenaar/bestuurder van de bedrijfsauto perfect
weerspiegelt. Het grote aantal beveiligings- en vergrendelingsopties
is bijvoorbeeld een rechtstreeks gevolg van reacties van klanten, en
hetzelfde geldt voor diverse gemaksvoorzieningen aan de binnenzijde
van de auto. Ook met de geheel nieuwe versie met een laag dak en een
middellange wielbasis is ingespeeld op de vraag van klanten.
Dankzij het grotere aanbod aan carrosserievarianten, motoren en
configuraties is er voor elke klant een passende auto.
"Bij het ontwikkelen van de verbeteringen van de Transit hebben we
speciale aandacht besteed aan een groeiende groep klanten, de kleine
zelfstandige die één auto gebruikt," aldus Barry Gale, Chief
Engineer, Commercial Vehicles. "Deze klanten blijken met hun
bestelauto te willen laten zien wie zij zijn en waar hun bedrijf voor
staat. De bestelauto moest dus niet alleen functioneel, betrouwbaar en
duurzaam zijn, maar ook stijlvol en onderscheidend. Bovendien was er
behoefte aan een bestelauto met even prettige rijeigenschappen als een
personenauto."
"Klanten zullen blij zijn dat de Transit van 2006 aan al deze eisen
voldoet," voegt hij toe.
Een fris nieuw uiterlijk, van binnen en van buiten
Het exterieur heeft een aantal veranderingen ondergaan om de auto een
sterker, eigentijds uiterlijk te geven en een gestileerde voorkant.
De opvallendste veranderingen bevinden zich aan de voorzijde, waar de
stoere nieuwe grille met drie balken tussen nieuwe, meer verticaal
vormgegeven koplampen is geplaatst. In het midden van de nieuwe grille
bevindt zich het grootste Ford-logo (23,5 centimeter) van alle auto's
die Ford in Europa op de markt brengt. Dit grote logo benadrukt hoe
trots de organisatie op deze auto is en hoe lang Ford al actief is op
de bedrijfsautomarkt. Bovendien is de Transit hierdoor een opvallende
verschijning in de achteruitkijkspiegel.
De nieuwe Ford Transit wordt uitgebracht in een reeks opvallende
nieuwe kleuren en kan naar keuze worden voorzien van nieuwe
wieldeksels of lichtmetalen wielen.
Ook het interieur van de Transit is zodanig ingrijpend vernieuwd dat
het zich kan meten met het interieur van een personenauto. De
bestuurder beschikt over een volledig nieuw dashboard, nieuwe
bedieningselementen en een nieuw stuurwiel. Bovendien scoort de
Transit nu nog beter als werkplek dankzij de nieuwe en innovatieve
opbergmogelijkheden.
Een belangrijke verandering in de cabine betreft de versnellingspook,
die nu geïntegreerd is in het dashboard, zodat de ergonomie is
verbeterd en de auto meer als een personenauto kan worden bestuurd. De
vloerruimte tussen de bestuurderskant en de passagierskant blijft
hierdoor volledig vrij. Het tweekleurige dashboard en de luxueuzere
bekleding maken het plaatje compleet.
Nieuwe duurzame en economische motoren
De nieuwe Transit-reeks biedt keuze uit zes dieselmotoren en één
benzinemotor. Zo zijn er nieuwe Duratorq TDCi-dieselmotoren
beschikbaar van 2.2 liter (voorwielaandrijving) en 2.4 liter
(achterwielaandrijving), gecombineerd met een handmatige
Durashift-versnellingsbak met vijf of zes versnellingen (afhankelijk
van de gekozen motor).
Deze door Ford gebouwde Duratorq TDCi-motoren van 2.2 en 2.4 liter
vormen de ruggengraat van de nieuwe aandrijvingsmogelijkheden van de
Transit. Ze zijn het nieuwste resultaat van de voortdurende
samenwerking tussen Ford Motor Company en PSA Peugeot Citroën voor de
productie van hypermoderne dieselmotoren. Het zijn de eerste motoren
die specifiek zijn ontworpen voor lichte en middelzware
bedrijfsauto's.
Alle Transit-dieselmotoren voldoen aan de Euro IV-emissienormen en
zijn voorzien van de nieuwste common-rail technologie. De motoren
voldoen nu al aan de aangekondigde toekomstige emissienormen en
leveren betere prestaties bij een nog lager brandstofverbruik.
Bovendien is de motor zodanig herzien dat deze gemakkelijker kan
worden onderhouden en gerepareerd.
Eindeloze keuzemogelijkheden
Van oudsher biedt de Ford Transit klanten precies datgene wat ze nodig
hebben, met een groot aantal verschillende keuzemogelijkheden voor de
carrosserie en de motor. Of de Transit nu wordt gebruikt voor korte
ritjes in de stad door een kleine zelfstandige of voor lange
snelwegritten als onderdeel van een groot wagenpark, er is altijd wel
een Transit-model dat perfect geschikt is.
Dankzij de nieuwe verbeteringen biedt Ford zelfs nóg meer
keuzemogelijkheden. Er zijn 60 basisstructuren en carrosseriestijlen,
waaronder:
* Korte, middellange en lange wielbasis plus mogelijkheden voor
verlenging
* Keuze uit bestelauto's, dubbele cabines, chassis cabines en
personenbussen
* Keuze uit een laag, middelhoog of hoog dak
* Een extra zware vooras
* Transit-klanten kunnen nu ook kiezen voor een geheel nieuwe versie
met een laag dak en een middellange wielbasis met drie rijen met
stoelen en een grotere bagageruimte
Het Ford-team dat zich bezig houdt met speciale uitvoeringen kan
bovendien voldoen aan vraag naar allerlei denkbare afwijkende
specificaties of ombouw op maat.
Favoriet bij bestuurders
Ford heeft naar zijn klanten geluisterd en de Transit voorzien van een
aangenamer interieur met verschillende voorzieningen die het comfort
van bestuurder en passagiers verhogen. Zo zijn er drie niveaus voor
verwarming en ventilatie, vier opties voor de bekleding (waaronder
leer), tien opties voor de stoelopstelling, een cruise control (voor
het eerst beschikbaar) en een compleet vernieuwd dashboard. De nieuwe
Transit heeft als eerste auto in de branche ook een zelfopladende,
waterdichte contactsleutel. Er zijn volledig instelbare
vergrendelingssystemen beschikbaar en de beveiliging van de gehele
auto is verbeterd.
Wat de rijdynamiek betreft hebben Ford-technici hun uiterste best
gedaan om de rijeigenschappen van de nieuwe Transit nóg meer te doen
lijken op die van de veelgeroemde personenauto's van Ford.
De grote lijnen van de ophanging zijn ongewijzigd gebleven, met
MacPherson-voorveerpoten en Hotchkiss-achteras, maar er zijn wel een
aantal details veranderd. Onder meer dankzij deze wijzigingen is de
NVH-waarde (Noise, Vibration and Harshness) teruggebracht met circa 20
procent.
De ophanging voor voorwielaandrijving heeft grotendeels dezelfde opzet
als voor achterwielaandrijving; de voorste stabilisatorstang is
verplaatst en de stuuroverbrengingsverhouding is verbeterd. De auto is
standaard verder voorzien van veiligheidsvoorzieningen zoals ABS
(Anti-lock Braking System) met EBD (Electronic Brakeforce
Distribution). Optioneel kan de auto worden uitgerust met BTCS (Brake
Traction Control System) en ESP (Electronic Stability Programme).
Veiligheid en beveiliging
Dankzij de uitstekende beveiligingsvoorzieningen heeft de huidige
Transit een groot aantal internationale prijzen in de wacht gesleept.
De nieuwe Transit bouwt voort op dit succes met een nog uitgebreidere
lijst van voorzieningen die potentiële dieven moeten frustreren en
vertragen zodat het aantal auto-inbraken wordt verminderd en de
verzekeringskosten worden beperkt.
Er zijn twee alarmniveaus beschikbaar, waaronder Thatcham categorie 1.
Bovendien beschikt de Transit over PATS (Passive Anti-Theft System),
motorkapvergrendeling, kabelvrije portieren en het eerste instelbare
beveiligingssysteem voor het vergrendelen en ontgrendelen van de auto.
Dit instelbare systeem houdt in dat klanten kunnen kiezen welke
portieren in welke volgorde worden ontgrendeld wanneer op bepaalde
knoppen wordt gedrukt. Bij aanschaf kan er uit zes combinaties worden
gekozen.
Het beschermen van de inzittenden bij een ongeval is een belangrijke
functie van de structuur van een auto en de technici van Ford hebben
hun best gedaan om de toch al hoge standaard van de Transit op dit
punt te verbeteren. De auto is standaard uitgerust met een airbag voor
de bestuurder (en optioneel met een airbag van 120 liter voor de
passagier) en daarnaast zijn voor het eerst ook zij-airbags en airbags
voor hoofd en borstkas verkrijgbaar als opties in de Transit. De
herziene structuur van de voorkant biedt bovendien meer bescherming
van de inzittenden bij botsingen bij lage snelheid.
40 jaar en nog altijd springlevend
Het afgelopen jaar vierde Ford het veertigjarige bestaan van de
Transit. Gedurende die jaren heeft de Transit aan populariteit
gewonnen. Sinds 1968 zijn er wereldwijd al meer dan vijf miljoen
Transits geproduceerd en verkocht.
Ford vertrouwt erop dat de nieuwe Transit minstens zo populair wordt
als de vorige, die in 2001 werd uitgeroepen tot International Van of
the Year.
Peter Fleet, Commercial Vehicle Director â Marketing Sales and Service
van Ford Europa, zegt: "Trouwe klanten beschouwen de Transit als een
degelijke bedrijfsauto die hard werkt, betrouwbaar is en perfect kan
worden gebruikt voor zowel zakelijke als persoonlijke doeleinden."
"Met de nieuwe 2006 Ford Transit zijn deze belangrijke sterke punten
in een nieuw jasje gestoken en verder versterkt. Huidige klanten
zullen zeer gecharmeerd zijn van de nieuwe Transit. En dankzij de
nieuwe voorzieningen, styling en dynamische eigenschappen zullen ook
vele nieuwe klanten hun bedrijfsnaam op de zijkant van een nieuwe
Transit willen zetten."
Direct naar AutoRAI.nl
BedrijfsautoRAI