BedrijfsautoRAI

De nieuwe Ford Transit: nóg beter

(1/13/2006)
Voor een van de meest succesvolste bedrijfsauto's in Europa, de Ford Transit, breekt een nieuw tijdperk aan met een reeks uitgebreide verbeteringen.De nieuwe Transit is de eerste van diverse belangrijke nieuwe producten die Ford in 2006 in Europa introduceert. De nieuwe Transit zet de toon voor een indrukwekkende modellenreeks die Ford dit jaar op de Europese markt brengt. Zo komt er dit jaar een geheel nieuwe, zelfstandig door Ford ontwikkelde Galaxy op de markt, evenals de Ford S-MAX, een geheel nieuw model dat is gebaseerd op de Ford SAV-conceptauto die in 2005 werd tentoongesteld op autotentoonstellingen in heel Europa.

Een voorproefje van de nieuwe Transit: dubbel en dwars verbeterd

Het stoere maar stijlvolle design van de nieuwe Transit is onderscheiden en functioneel. En dat is precies wat Ford met deze nieuwe Transit wil overbrengen.

Zowel het interieur als het exterieur, de voorkant en de achterkant en de zichtbare en verborgen delen van het populaire werkpaard zijn zorgvuldig herzien en verbeterd. De uitgebreide vernieuwing is het resultaat van jaren werk door de technici van Ford en het betreft de ingrijpendste veranderingen in zes jaar tijd.

Dankzij de opgewaardeerde standaarduitrusting, nieuwe modelvarianten en motoren en een reeks innovatieve voorzieningen die het comfort verhogen, is de Transit niet alleen een duurzame bestelauto maar ook een perfect 'mobiel kantoor'.

Nieuw ontwerp dankzij input van klanten

De inbreng van klanten vormde de stuwende kracht achter de verbeteringen aan de nieuwe Transit. De ontwerpers en technici van Ford hebben gestreefd naar een eindproduct dat de behoeften van de hedendaagse eigenaar/bestuurder van de bedrijfsauto perfect weerspiegelt. Het grote aantal beveiligings- en vergrendelingsopties is bijvoorbeeld een rechtstreeks gevolg van reacties van klanten, en hetzelfde geldt voor diverse gemaksvoorzieningen aan de binnenzijde van de auto. Ook met de geheel nieuwe versie met een laag dak en een middellange wielbasis is ingespeeld op de vraag van klanten.

Dankzij het grotere aanbod aan carrosserievarianten, motoren en configuraties is er voor elke klant een passende auto.

"Bij het ontwikkelen van de verbeteringen van de Transit hebben we speciale aandacht besteed aan een groeiende groep klanten, de kleine zelfstandige die één auto gebruikt," aldus Barry Gale, Chief Engineer, Commercial Vehicles. "Deze klanten blijken met hun bestelauto te willen laten zien wie zij zijn en waar hun bedrijf voor staat. De bestelauto moest dus niet alleen functioneel, betrouwbaar en duurzaam zijn, maar ook stijlvol en onderscheidend. Bovendien was er behoefte aan een bestelauto met even prettige rijeigenschappen als een personenauto."

"Klanten zullen blij zijn dat de Transit van 2006 aan al deze eisen voldoet," voegt hij toe.

Een fris nieuw uiterlijk, van binnen en van buiten

Het exterieur heeft een aantal veranderingen ondergaan om de auto een sterker, eigentijds uiterlijk te geven en een gestileerde voorkant.

De opvallendste veranderingen bevinden zich aan de voorzijde, waar de stoere nieuwe grille met drie balken tussen nieuwe, meer verticaal vormgegeven koplampen is geplaatst. In het midden van de nieuwe grille bevindt zich het grootste Ford-logo (23,5 centimeter) van alle auto's die Ford in Europa op de markt brengt. Dit grote logo benadrukt hoe trots de organisatie op deze auto is en hoe lang Ford al actief is op de bedrijfsautomarkt. Bovendien is de Transit hierdoor een opvallende verschijning in de achteruitkijkspiegel.

De nieuwe Ford Transit wordt uitgebracht in een reeks opvallende nieuwe kleuren en kan naar keuze worden voorzien van nieuwe wieldeksels of lichtmetalen wielen.

Ook het interieur van de Transit is zodanig ingrijpend vernieuwd dat het zich kan meten met het interieur van een personenauto. De bestuurder beschikt over een volledig nieuw dashboard, nieuwe bedieningselementen en een nieuw stuurwiel. Bovendien scoort de Transit nu nog beter als werkplek dankzij de nieuwe en innovatieve opbergmogelijkheden.

Een belangrijke verandering in de cabine betreft de versnellingspook, die nu geïntegreerd is in het dashboard, zodat de ergonomie is verbeterd en de auto meer als een personenauto kan worden bestuurd. De vloerruimte tussen de bestuurderskant en de passagierskant blijft hierdoor volledig vrij. Het tweekleurige dashboard en de luxueuzere bekleding maken het plaatje compleet.

Nieuwe duurzame en economische motoren

De nieuwe Transit-reeks biedt keuze uit zes dieselmotoren en één benzinemotor. Zo zijn er nieuwe Duratorq TDCi-dieselmotoren beschikbaar van 2.2 liter (voorwielaandrijving) en 2.4 liter (achterwielaandrijving), gecombineerd met een handmatige Durashift-versnellingsbak met vijf of zes versnellingen (afhankelijk van de gekozen motor).

Deze door Ford gebouwde Duratorq TDCi-motoren van 2.2 en 2.4 liter vormen de ruggengraat van de nieuwe aandrijvingsmogelijkheden van de Transit. Ze zijn het nieuwste resultaat van de voortdurende samenwerking tussen Ford Motor Company en PSA Peugeot Citroën voor de productie van hypermoderne dieselmotoren. Het zijn de eerste motoren die specifiek zijn ontworpen voor lichte en middelzware bedrijfsauto's.

Alle Transit-dieselmotoren voldoen aan de Euro IV-emissienormen en zijn voorzien van de nieuwste common-rail technologie. De motoren voldoen nu al aan de aangekondigde toekomstige emissienormen en leveren betere prestaties bij een nog lager brandstofverbruik. Bovendien is de motor zodanig herzien dat deze gemakkelijker kan worden onderhouden en gerepareerd.

Eindeloze keuzemogelijkheden

Van oudsher biedt de Ford Transit klanten precies datgene wat ze nodig hebben, met een groot aantal verschillende keuzemogelijkheden voor de carrosserie en de motor. Of de Transit nu wordt gebruikt voor korte ritjes in de stad door een kleine zelfstandige of voor lange snelwegritten als onderdeel van een groot wagenpark, er is altijd wel een Transit-model dat perfect geschikt is.

Dankzij de nieuwe verbeteringen biedt Ford zelfs nóg meer keuzemogelijkheden. Er zijn 60 basisstructuren en carrosseriestijlen, waaronder:

* Korte, middellange en lange wielbasis plus mogelijkheden voor verlenging

* Keuze uit bestelauto's, dubbele cabines, chassis cabines en personenbussen

* Keuze uit een laag, middelhoog of hoog dak
* Een extra zware vooras

* Transit-klanten kunnen nu ook kiezen voor een geheel nieuwe versie met een laag dak en een middellange wielbasis met drie rijen met stoelen en een grotere bagageruimte

Het Ford-team dat zich bezig houdt met speciale uitvoeringen kan bovendien voldoen aan vraag naar allerlei denkbare afwijkende specificaties of ombouw op maat.

Favoriet bij bestuurders

Ford heeft naar zijn klanten geluisterd en de Transit voorzien van een aangenamer interieur met verschillende voorzieningen die het comfort van bestuurder en passagiers verhogen. Zo zijn er drie niveaus voor verwarming en ventilatie, vier opties voor de bekleding (waaronder leer), tien opties voor de stoelopstelling, een cruise control (voor het eerst beschikbaar) en een compleet vernieuwd dashboard. De nieuwe Transit heeft als eerste auto in de branche ook een zelfopladende, waterdichte contactsleutel. Er zijn volledig instelbare vergrendelingssystemen beschikbaar en de beveiliging van de gehele auto is verbeterd.

Wat de rijdynamiek betreft hebben Ford-technici hun uiterste best gedaan om de rijeigenschappen van de nieuwe Transit nóg meer te doen lijken op die van de veelgeroemde personenauto's van Ford.

De grote lijnen van de ophanging zijn ongewijzigd gebleven, met MacPherson-voorveerpoten en Hotchkiss-achteras, maar er zijn wel een aantal details veranderd. Onder meer dankzij deze wijzigingen is de NVH-waarde (Noise, Vibration and Harshness) teruggebracht met circa 20 procent.

De ophanging voor voorwielaandrijving heeft grotendeels dezelfde opzet als voor achterwielaandrijving; de voorste stabilisatorstang is verplaatst en de stuuroverbrengingsverhouding is verbeterd. De auto is standaard verder voorzien van veiligheidsvoorzieningen zoals ABS (Anti-lock Braking System) met EBD (Electronic Brakeforce Distribution). Optioneel kan de auto worden uitgerust met BTCS (Brake Traction Control System) en ESP (Electronic Stability Programme).

Veiligheid en beveiliging

Dankzij de uitstekende beveiligingsvoorzieningen heeft de huidige Transit een groot aantal internationale prijzen in de wacht gesleept. De nieuwe Transit bouwt voort op dit succes met een nog uitgebreidere lijst van voorzieningen die potentiële dieven moeten frustreren en vertragen zodat het aantal auto-inbraken wordt verminderd en de verzekeringskosten worden beperkt.

Er zijn twee alarmniveaus beschikbaar, waaronder Thatcham categorie 1. Bovendien beschikt de Transit over PATS (Passive Anti-Theft System), motorkapvergrendeling, kabelvrije portieren en het eerste instelbare beveiligingssysteem voor het vergrendelen en ontgrendelen van de auto. Dit instelbare systeem houdt in dat klanten kunnen kiezen welke portieren in welke volgorde worden ontgrendeld wanneer op bepaalde knoppen wordt gedrukt. Bij aanschaf kan er uit zes combinaties worden gekozen.

Het beschermen van de inzittenden bij een ongeval is een belangrijke functie van de structuur van een auto en de technici van Ford hebben hun best gedaan om de toch al hoge standaard van de Transit op dit punt te verbeteren. De auto is standaard uitgerust met een airbag voor de bestuurder (en optioneel met een airbag van 120 liter voor de passagier) en daarnaast zijn voor het eerst ook zij-airbags en airbags voor hoofd en borstkas verkrijgbaar als opties in de Transit. De herziene structuur van de voorkant biedt bovendien meer bescherming van de inzittenden bij botsingen bij lage snelheid.

40 jaar en nog altijd springlevend

Het afgelopen jaar vierde Ford het veertigjarige bestaan van de Transit. Gedurende die jaren heeft de Transit aan populariteit gewonnen. Sinds 1968 zijn er wereldwijd al meer dan vijf miljoen Transits geproduceerd en verkocht.

Ford vertrouwt erop dat de nieuwe Transit minstens zo populair wordt als de vorige, die in 2001 werd uitgeroepen tot International Van of the Year.

Peter Fleet, Commercial Vehicle Director â Marketing Sales and Service van Ford Europa, zegt: "Trouwe klanten beschouwen de Transit als een degelijke bedrijfsauto die hard werkt, betrouwbaar is en perfect kan worden gebruikt voor zowel zakelijke als persoonlijke doeleinden."

"Met de nieuwe 2006 Ford Transit zijn deze belangrijke sterke punten in een nieuw jasje gestoken en verder versterkt. Huidige klanten zullen zeer gecharmeerd zijn van de nieuwe Transit. En dankzij de nieuwe voorzieningen, styling en dynamische eigenschappen zullen ook vele nieuwe klanten hun bedrijfsnaam op de zijkant van een nieuwe Transit willen zetten."

Direct naar AutoRAI.nl