Federale regering Belgie
Actieplan 2006-2007
(2006-01-13)
Persbericht van de Ministerraad
Ons land competitiever, socialer en veiliger maken, dat is het doel
van de federale regering
Het mag gezegd dat ons land de afgelopen jaren op elk van de drie
terreinen niet onaardige prestaties heeft neergezet. Reeds vier jaar
aan een stuk doet onze economie het beter dan die van de buurlanden en
van de Eurozone. Reeds 6 jaren staan we aan de Europese top inzake het
beheer van onze overheidsfinanciën. 2006 luidt het zevende jaar op rij
met een evenwicht in en de overheidsschuld zal dit jaar verder dalen
tot 91% van het BBP. België is samen met Finland en Spanje het enige
land zonder een tekort op de begroting 2005. Het primair saldo bleef
ook in 2005 fors positief en ligt hoger dan in gelijk welk ander land
van de Eurozone. In de laatste zes jaar werden 234.000 jobs gecreëerd.
De tewerkstellingsgraad steeg van 57% (1998) tot meer dan 61% (2005)
en voor de categorie 55-64 jaar van 23% tot boven de 30%. De
lastendruk op arbeid daalde bovendien van 44,7% (1998)naar 42,8%
(2005). De lasten op arbeid zullen bovendien in 2006 verder dalen tot
41,8%. De lastenverlagingen gingen gepaard met een versterking van de
sociale zekerheid, zowel voor de werknemers als voor de zelfstandigen.
De pensioenrechten werden versterkt en de welvaartsaanpassing van
sociale uitkeringen werd wettelijk verankerd. Het Zilverfonds
verzekert de betaalbaarheid van het wettelijk pensioen, terwijl ook de
toegang tot aanvullende pensioenopbouw werd gestimuleerd. De
oprichting van de Kruispuntbank Ondernemingen en de
ondernemingsloketten vergemakkelijken het opstarten van een
onderneming. Zowel BIAC als Belgacom bereikten een nieuw stadium in
hun ontwikkeling in een internationaal zeer concurrentiële omgeving en
werden respectievelijk geprivatiseerd en naar de beurs gebracht. De
NMBS is door haar herstructurering en het afsluiten van de
beheerscontracten, voorbereid zowel op het opengaan van de spoormarkt
als op het heroveren van marktaandeel met als doel de bevrediging van
de belangen van haar cliënten in het kader van een globale en duurzame
mobiliteitsstrategie. De politiehervorming werpt haar vruchten af en
de modernisering van Justitie kreeg een belangrijke impuls. Het
Federaal Voedselagentschap staat model in Europa voor de bewaking van
onze voedselketen. De verkeerswet heeft haar effect op het rijgedrag
en het aantal verkeersongevallen niet gemist. De federale regering
werkte samen met de gewestregeringen een ambitieus Kyotoplan uit.
België was een voortrekker in het verzet tegen de operatie in Irak,
maar vervolgens ook in het verbeteren van de transatlantische dialoog.
In de strijd tegen het terrorisme nam België mee het voortouw in het
pacificatieproces in Afghanistan of de goedkeuring van het Europees
aanhoudingsmandaat vlak na de aanslagen op het WTC in NY. België is en
blijft een drijvende kracht in het Europees integratieproces. Inzake
ontwikkelingssamenwerking werden nieuwe stappen gezet in de richting
van de 0.7% BBP.
Ook het voorbije jaar zette de regering haar koers verder. Ze voerde
een innovatie door in de vennootschapsbelasting door voor eigen
vermogen vanaf 2006 een fiscale aftrek toe te staan, zoals die bestaat
voor intresten op leningen. Dit stelsel zal de financieringscapaciteit
van onze ondernemingen versterken maar ons land ook aantrekkelijker
maken voor buitenlandse investeerders. Tegelijkertijd resulteerden de
besprekingen van de regering met de sociale partners, die gedurende
het ganse jaar 2005 werden gevoerd, in het Generatiepact, dat een
nodige stap is in het verhogen van de activiteitsgraad van de oudere
werknemers. Ook werden belangrijke stappen genomen om de combinatie
werk-gezin te verzoenen, onder meer door een reglementair kader voor
telewerk alsook via de uitbreiding van het ouderschapsverlof. Ook
werden concrete maatregelen genomen ten voordele van de
jongerentewerkstelling, van onderzoek en ontwikkeling en werd een
financieringsmechanisme uitgewerkt voor de welvaartsaanpassing van de
uitkeringen conform het stijgingspercentage uitgewerkt door de
Vergrijzingscommissie, door een uitbreiding van de financieringsbasis
onder meer via een groter aandeel in de roerende inkomsten en door een
verhoging van de alternatieve financiering. Het herwaarderingstraject
van de oudste pensioenen met 2% werd voortgezet. De stempelcontrole
werd afgeschaft. De e-ID werd verder uitgebouwd. Het budget voor de
civiele veiligheid werd met 15% opgetrokken. De uitgaven in de
gezondheidszorg werden beheerst en deze oefening toont dat ons fel
gewaardeerd systeem van gezondheidszorgen een lange toekomst heeft. De
Post heeft een strategisch partnership met een Deense partner
afgesloten om haar moderniseringsinspanningen te versterken om beter
gewapend te zijn in de toegenomen concurrentiestrijd in de sector.
Daarbij wordt gewaakt over het garanderen van een kwalitatief aanbod
aan alle burgers, waar ze ook wonen. Naar aanleiding van het
overnamebod van Suez op Electrabel bekwam de overheid vanwege Suez
garanties inzake Belgische verankering alsook bijkomende inspanningen
voor een verdere vrijmaking van de energiemarkt. De modernisering van
het effectenrecht vertaalde zich in een kalender ter opheffing van de
titels aan toonder en de invoering van gedematerialiseerde effecten.
Via een tegemoetkoming aan de burgers en de collectieve structuren
werd de stijging van de energiefactuur door de hoge olieprijs
verzacht. Tegelijkertijd werden energiebesparende maatregelen genomen,
zoals de verhoging van de aftrek voor investeringen in
energiebesparing of de oprichting van een fonds ter reductie van de
globale energiekost. Een interministerieel commissiariaat voor aviaire
influenza werd opgericht. De pas goedgekeurde BOM-wet zal onze
diensten beter wapenen in hun strijd tegen het terrorisme en de
georganiseerde criminaliteit en de wapenwet verhoogt de controle op
het wapencircuit. Tevens werd de asielprocedure vereenvoudigd met het
oog op een betere garantie van de rechten van asielzoekers, aanpassing
van de regels inzake gezinshereniging en de strafbaarstelling van
schijnhuwelijken, de installatie van een nieuwe administratieve
jurisdictie voor het vreemdelingencontentieux en de hervorming van de
Raad van State, met in het bijzonder de invoering van een
mandaatsysteem voor de korpsoversten, alsook van maatregelen om de
gerechtelijke achterstand in te halen.
Ook in 2006 heeft de regering veel werk te doen. Eerst en vooral zal
dit jaar nog een heel aantal eerder genomen beslissingen, zoals
aangekondigd in de beleidsverklaring worden uitgevoerd. Een greep uit
het lijstje, dat allesbehalve exhaustief is: de korting op de
gasfactuur, de versterking van het sociaal stookoliefonds, de
uitvoering van de pax electrica, de invoering van de belasting op de
niet-benutte sites, de operationalisering van de biobrandstoffen, de
verdere uitvoering van het generatiepact, zoals een akkoord tussen de
sociale partners over de gelijkgestelde periodes en de zware beroepen,
de uitvoering van de maatregelen ten gunste van de
jongerentewerkstelling, de volgende stap in de welvaartsvastheid van
de uitkeringen (onder meer de welvaartsvastheid van de laagste
uitkeringen), de versoepeling van de administratieve verplichtingen
voor buitenlandse kenniswerkers, gekoppeld aan de sterkere controle op
de illegale arbeid, de opvolging van de korting op de
bedrijfsvoorheffing voor onderzoekers (65% voor universiteiten, 25%
voor burgerlijk ingenieurs en doctorandi en 50% voor bedrijven die
samenwerken met erkende onderzoekscentra), de fiscale regularisatie,
de fusie van de FIM en de FPM, de hervorming van de CREG, de
administratieve vereenvoudiging voor de bouwsector, het waken via een
rigoureuze monitoring over het begrotingsevenwicht in 2006 en het
voorbereiden van een overschot in 2007, de uitvoering van het nieuwe
medico-mut-akkoord,de oprichting van het geneesmiddelenagentschap, de
vergoeding van de medische ongevallen... Tal van maatregelen waarvan
de meeste reeds in de programmawet, de wet diverse bepalingen en de
generatiepactwet een grondslag hebben gekregen. Om de werking van
justitie structureel te verbeteren staan onder meer het Themisplan, de
verdere ontplooiing van het informatiseringsproject Phenix, de
installatie van de eerste strafuitvoeringsrechtbanken, een verbetering
van de verblijfsomstandigheden voor de gevangenen en de
arbeidsvoorwaarden van het gevangenispersoneel, maatregelen tegen de
overbevolking van de gevangenissen alsook de strijd tegen de
gerechtelijke achterstand door een actievere rol van de rechter
bovenaan de agenda. De toegang tot het gerecht zal worden
vergemakkelijkt door de burgers aan te moedigen om een
rechtsbijstandsverzekering af te sluiten en op die wijze de toegang
tot juridische hulp voor de minstbedeelden te verbreden. Ook wat
betreft de politie staan enkele structurele hervormingen op stapel,
zoals de vereenvoudiging van de structuur van de federale politie, de
verdere operationalisering van de doelstelling om drie duizend agenten
meer op straat te krijgen, de aanpak van illegale drugs en de
valorisering van het lokaal veiligheidsbeleid. Dit jaar zal de CODA
operationeel worden, hetgeen een belangrijke factor is in de strijd
tegen het internationaal terrorisme. Op het vlak van het buitenlands
beleid neemt België in 2006 voorzitterschap van het OVSE waar en zal
België verder steun verlenen opdat het Transitieproces in de DRC tot
een goed einde wordt gebracht. België zal verder zijn bijdrage leveren
aan militaire en civiele operaties in het buitenland die de
stabiliteit in het buitenland ten goede komen. 2006 zal opnieuw in het
teken staan van de modernisering van defensie. Voor het einde van de
maand zal de regering overgaan tot de aankoop van de AIV's, later dit
jaar volgen de steunhelicopters, waarmee het plan modernisering van de
strijdkrachten volledig is gerealiseerd, en voorts zal in 2006 het
Gemengde Loopbaan Concept worden uitgewerkt.
Hoewel de agenda voor het komende jaar dus reeds goed gevuld is, wil
de regering in 2006 nog enkele stappen verder gaan op de weg naar een
meer competitieve en sociale samenleving. Immers ondanks de mooie
resultaten van de jongste jaren, is de balans van ons land immers niet
onverdeeld positief. De werkloosheidsgraad blijft te hoog, vooral de
lager dan verwachte groei het afgelopen jaar stuwde de cijfers opnieuw
omhoog, al zijn er eerste tekenen van herstel. De belastingdruk
behoort nog altijd tot de hoogste van de Europese Unie. De economische
groei zet zich voorlopig te weinig om in de creatie van extra jobs.
Volgens het Jaarboek Armoede en Sociale Uitsluiting 2005 leeft 15% van
de Belgen beneden de armoedegrens. Waar de concurrentie uit het Verre
Oosten aanvankelijk vooral laaggeschoolde standaardjobs wegkaapte,
gaat zij ook meer en meer een hoofdrol vertolken in
hooggekwalificeerde markten. We zullen bijgevolg nog creatiever moeten
worden om steeds een stapje voor te blijven. Naast de
kostenconcurrentie met het Verre Oosten, komt echter ook onze
concurrentiepositie in het Westen meer en meer onder druk. De
loonhandicap met onze buurlanden is er volgens een recent rapport van
de CRB in de periode 2005/6 met 2,1% op achteruit gegaan. Vandaar dat
de regering in 2006 een aantal sociaal-economische projecten in de
steigers zet in het verlengde van het Nationaal Hervormingsplan en dit
ter versterking van de maatregelen die in functie van de
beleidsverklaring dit jaar zullen worden uitgevoerd. Hiertoe worden
tien werven geopend.
Voor elk van deze trajecten wordt een actieprogramma voorbereid door
de betrokken administratie en/of het betrokken adviesorgaan onder
auspiciën van de bevoegde minister(s). Elk van deze teksten wordt
eerst besproken in het kernkabinet, dat fungeert als centrale
werkgroep, waarna ze besproken worden in een werkgroep met de sociale
partners en/of met de gewesten, afhankelijk van het onderwerp. De
centrale werkgroep kan het voort uitwerken van de werven toevertrouwen
aan een specifieke werkgroep onder leiding van de bevoegde
minister(s), met de leden van de Kern en, afhankelijk van het
onderwerp, vertegenwoordigers van het middenveld en de andere
bevoegdheidsniveaus. Op regelmatige tijdstippen maakt de Kern een
stand van zaken op om uiteindelijk te concluderen in de Ministerraad.
Voor volgende werven zullen actieprogramma's worden opgesteld:
1. Een competitieve economie gericht op werk
Aan de sociale partners werd gevraagd een antwoord te bieden op het
rapport van de CRB, om de competitiviteit van onze economie te
garanderen. De regering van haar kant zal alvast voor 2006 het geheel
aan de lasten- en belastingsverlagingen, de versterking van de sociale
zekerheid, de welvaartsaanpassingen en de tewerkstellingsbevorderende
maatregelen die werden afgesproken in het kader van het generatiepact
en het IPA 2005-2006 verder uitvoeren.
Bovendien zullen in de loop van 2006 de sociale partners starten met
de onderhandelingen over een nieuwe interprofessioneel akkoord voor de
jaren 2007 en 2008. De beslissingen van de sociale partners om de
concurrentiepositie te versterken, zullen zeer belangrijk zijn voor de
regering. Er dient te worden voorzien in de nodige middelen voor het
uitvoeren van de verhoogde inspanningen voor vorming en opleiding. Het
zou eveneens interessant zijn de bijdrage van de zogenaamde "all in"
loonakkoorden te evalueren in de sectoren waar ze van toepassing zijn
en die een belangrijke bijdrage aan de competitiviteit van ons land,
aan de stabiliteit ten aanzien van inflatoire schommelingen alsook aan
het tewerkstellingspeil zouden kunnen leveren. In dat kader dienen de
partners afspraken te maken die de tewerkstelling bevorderen alsook de
nodige aandacht te besteden aan vorming en opleiding. De regering zal
van haar kant voor de periodes 2006 en 2007-2008 bijkomende
lastenverlagingen realiseren zoals voorzien in het Generatiepact ten
voordele van jongeren, oudere werknemers en nacht- en ploegenarbeid.
Bovendien zal ze werken aan de verhoging van de koopkracht die onder
meer wordt gegarandeerd door het indexmechanisme en die kan worden
versterkt door een verhoging van de forfaitaire beroepskostenaftrek.
In dit kader zal, de regering de bestaande belastingsverlaging inzake
ploegen- en nachtarbeid optrekken op voorwaarde dat de sociale
partners van hun kant een even grote inspanning leveren, zoals
voorzien in het Generatiepact.
2. Meer kwaliteitsvol werk in een creatieve arbeidsmarkt
De federale regering zal met de gemeenschappen en gewesten afspraken
maken om ervoor te zorgen dat de ambitieuze envelop aan beschikbare
middelen die in het kader van het generatiepact werd overeengekomen
ten voordele van de jeugdtewerkstelling een optimaal effect geniet.
Bijzondere aandacht gaat in dat kader uit naar vorming en meer bepaald
naar systemen van alternerend leren.
De regering zal haar inspanningen om onze arbeidsmarkt te moderniseren
en uit te breiden naar zoveel mogelijk beroepen in de samenleving
gevoelig opvoeren.
De regering zal zich concentreren op volgende acties:
- gelijk loon voor gelijk werk, meer bepaald het wegwerken van de
onaanvaardbare verschillen in verloning tussen mannen en vrouwen;
- ervoor zorgen dat ieder zijn talenten kan ontplooien door het
bestrijden van discriminaties ten aanzien van achtergestelde groepen,
zoals allochtonen en gehandicapten;
- het aanmoedigen van telewerken, onder meer voor ambtenaren via
reglementaire en organisatorische aanpassingen;
- het voortzetten en intensifiëren van de inspanningen om de kwaliteit
van het werk te verbeteren als essentieel onderdeel van de
productiviteit en het welzijn van de werknemers.
Tenslotte zal de regering op basis van de aanbevelingen van de Hoge
Raad voor de Werkgelegenheid ten laatste tegen 1 mei uitsluitsel geven
over de vrije toegang tot de arbeidsmarkt uit de nieuwe lidstaten.
3. Armoede uitsluiten
In 2000 lanceerde de overheid het Lenteplan dat onder meer tot
objectief had zoveel mogelijk mensen die in armoede leven te
herintegreren in het arbeidsproces. Op basis van de resultaten van dit
plan zal de regering de armoede voorts krachtig bestrijden door:
- de mogelijkheden gevoelig te versterken die deze mensen toelaten in
een private of gemeenschapsdienst te gaan werken dan wel een opleiding
of vorming te volgen;
- een einde te stellen aan de armoedeval door te voorzien in
welvaartsaanpassingen van de uitkeringen;
- nieuwe maatregelen te nemen inzake de kosten die verbonden zijn aan
het opnieuw aan de slag gaan (transportkosten, kinderopvang, behoud
van de extralegale voordelen gedurende een overgangsperiode,
belastingvrij minimum);
- de toegang tot de gezondheidszorgen te verbeteren voor personen die
in armoede leven.
Tevens zal de regering de effectiviteit inzake armoedebestrijding van
de projecten in het kader van het grootstedenbeleid evalueren en zo
nodig bijsturen onder meer met oog voor de versterking van het sociaal
weefsel.
Ten slotte wordt een ambitieus programma ter voorkoming van
schuldoverlast uitgewerkt met bijzondere aandacht voor
budgetbegeleiding en alle vormen van consumentenkrediet, waarvan de
tarieven tot redelijke proporties moeten worden herleid. Kwaliteitsvol
wonen is een basisrecht zodat moet worden vermeden dat de huurprijzen
en de huurwaarborgen te zwaar doorwegen op het gezinsbudget.
4. Meer innoveren, meer ondernemen
Hier wenst de regering de inspanningen van de gewesten om uit te
munten in een aantal door hen gekozen domeinen (zoals onder meer
bepaald in het Marshallplan, het project Flanders Future en het
Brussels contract voor economie en werk) te ondersteunen.
Verschillende wegen zullen daarbij worden geëxploreerd zoals het
toekennen van additionele steun via het Ideeënfonds of door een
vrijstelling van belastingen toe te kennen op de steun die zij
toekennen aan hun projecten of door het invoeren van een
wetenschappelijke Maribel, waarbij de sociale bijdragen van
onderzoekers worden geherinvesteerd in innovatieve projecten.
Daarnaast zullen ook enkele federale innovatieprojecten worden
ondersteund, onder meer ter versterking van de onderzoekscapaciteit
van de Federale Wetenschappelijke Instellingen.
Om het ondernemerschap te stimuleren, zal voor het einde van de
legislatuur werk worden gemaakt van een verbetering van het sociaal
statuut van de zelfstandige door de uitbouw van een eerste pijler bis,
de integratie van de kleine risico's, door de verdere verlaging van de
toetredingsdrempels en de vermindering van de administratieve last en
de hervorming van de faillissementswet met het doel meer kansen te
bieden aan het gerechtelijk akkoord.
5. De informatiesnelweg: breedband voor iedereen
België is jarenlang een trendsetter geweest inzake de aanleg van een
informatiesnelweg. Om een koppositie te behouden, moet er voorts
worden geïnvesteerd om zowel de overheid, de bedrijven als alle
burgers aan te sluiten op de informatiesnelweg van de toekomst en op
die manier het numeriek tijdperk in te luiden:
- ten aanzien van de burgers is het cruciaal dat,in een maatschappij
zonder digitale kloof, breedband geen voorrecht van enkelen is;
- voor ondernemingen is breedband een bepalend instrument voor het
snel en betrouwbaar uitwisselen van omvangrijke data. België moet
daartoe een wereldcentrum worden. De verdere uitrol en praktische
toepassing van de electronische identiteitskaart is hiertoe cruciaal;
- voor de publieke overheden vergemakkelijkt breedband de oprichting
van performante netwerken die de werking van de betrokken diensten
verbeteren. In dit kader zal een overleg met de gemeenschappen worden
georganiseerd over de ontwikkeling van het i-line project ten voordele
van de scholen. Het breedbandproject be.Health op zijn beurt zal een
enorme bijkomende stimulans geven aan ons reeds uitermate performant
zorgaanbod. Ook zullen nieuwe toepassingen voor overheidsopdrachten
worden gebouwd.
6. Energie van de toekomst
De allesomvattende studie 2030 zal begin 2007 conclusies neerleggen
over de pijnpunten van ons energiestelsel en concrete aanbevelingen
doen. In afwachting zal er dit jaar verder actie worden ondernomen op
gebied van zowel de vraagzijde (energiebesparende en efficiëntie
verbeterende maatregelen) als aan de aanbodzijde (impact van de
technologie op de mogelijkheden van alternatieve en klassieke
energiebronnen, haalbaarheidsstudie van de oprichting in samenwerking
met de sector van een center of excellence naar het voorbeeld van het
Nederlandse ECN, ondersteuning van innovatiecentra inzake wind- en
zonneënergie, WKK-projecten, biomassa etc) verder actie moet worden
ondernomen, met het oog op een duurzame, milieuvriendelijke en
stabiele energievoorziening tegen sociaal aanvaardbare prijzen, onder
meer via de toepassing van meerjarenprijzen voor electriciteit.
Hiertoe zal een studie worden gemaakt over de samenstelling van de
energieprijzen met het oog op een grotere prijstransparantie.
7. Efficiëntere overheid
Dit en volgend jaar zullen vijf pilootprojecten worden gelanceerd om
de efficiëntie van de overheid aanzienlijk te verbeteren, zijnde:
- een optimalisering van het gebouwenbeheer met een private partner;
- de uitvoering, ten behoeve van vlotter en veiliger goederenverkeer
van een project ter beveiliging van de ganse logistieke keten, en meer
bepaald in de havens; hiertoe is de hervorming van de douane vereist;
- de oprichting van een geneesmiddelenagentschap naar het voorbeeld
van het FAVV. met het oog op een snelle erkenning van geneesmiddelen;
- het vervolg van de digitalisering en de optimalisering van de
dienstverlening aan de burgers, onder meer betreffende de DIV;
- de operationalisering van het agentschap dat de hulpdiensten 100,
101 en 112 groepeert.
Nog in het voorjaar van 2006 zal er een gemeenschappelijk platform
gecreëerd worden door de drie pensioenadministraties dat hen zal
toelaten om op een kwalitatief hoogstaander manier te communiceren met
gepensioneerden en toekomstige gepensioneerden over hun
pensioenrechten.
Ten behoeve van de ondernemers zal met de gewesten en gemeenschappen,
alsook met de lokale autoriteiten worden overlegd hoe hun
formaliteiten ook kunnen worden ondergebracht onder de private, en
bijgevolg van overheidsniveau onafhankelijke, ondernemingsloketten.
Tot slot worden in 2006 in alle FOD's de cellen interne audit
ingevoerd hetgeen tegelijkertijd meer verantwoordelijkheden aan de
leidinggevende ambtenaren zal geven.
8. Mobiliteit en veilig verkeer
Het verkeersreglement wordt vereenvoudigd, onder meer om de wildgroei
aan verkeersborden en tekens in te dijken. Logische en eenvoudige
regels zorgen immers voor een ontspannen bestuurder en veiliger en
vlotter verkeer.
Een werkgroep zal inzake het vrachtvervoer in overleg met de gewesten
en de sector, de mobiliteit en de veiligheid op onze wegen drastisch
verbeteren.
De regels voor het verkeer op het water zijn niet aangepast aan de
huidige economische en recreatieve mogelijkheden. Het doel moet zijn
meer mensen en goederen via het water te vervoeren. De regelgeving
wordt met dat doel gemoderniseerd.
9. Herinvestering van de opbrengst van de strijd tegen de fraude
(Actie wisselgeld)
De bijkomende opbrengst van de strijd tegen de fiscale en de sociale
fraude moet gedeeltelijk worden geherinvesteerd ten behoeve van de
correcte betalers. De sectorale aanpak wordt versterkt.
Bijkomende actie zal worden ondernomen tegen de uitkeringsfraude en de
schijnzelfstandigheid. Op die manier krijgen werknemers opnieuw de
bescherming waar ze recht op hebben en wordt oneerlijke concurrentie
bestreden. Ook in dit geval vloeit een deel van de opbrengst terug
naar de maatschappij via een lastenverlaging.
10. Eerlijke handelspraktijken en een evenwichtige relatie met de
consument
Elke consument heeft recht op weten, vergelijken en kiezen. Duidelijke
informatie over prijzen, kwaliteit en evenwichtige en leesbare
algemene voorwaarden in contracten zijn een eerste voorwaarde. Echte
keuzevrijheid betekent kosteloos of alvast zonder ongerechtvaardigde
kosten van dienst mogen veranderen.
Prijzen moeten in verhouding staan tot geleverde prestaties. Dat
betekent dat consumenten enkel werkelijk gepresteerde en bijgevolg
bewezen diensten moeten betalen.
Deze acties zullen worden ondernomen na overleg met de betrokken
sectoren, onder andere de financiële sector, de immobiliënsector, de
energiesector en de sector van de reisbureaus.
De mogelijkheid wordt gecreëerd voor de betrokken stakeholders om
onderling tot een akkoord te komen. In voorkomend geval zal de
overheid niet tussenkomen.
De eerste drie werven komen in overleg met de sociale partners en met
de gewesten. De werven 4, 5, 6 en 8 komen in overleg met de gewesten.
De kern stuurt de werkzaamheden en kan elk van de thema's in een apart
traject steken. Timing: concrete resultaten moeten worden bereikt
tegen de begrotingsopmaak van 2007 en het IPA-overleg eind van dit
jaar.