Drukte op weg en in trein neemt toe

Het wordt steeds drukker in Flevoland: in de trein en op de wegen. Vooral op de autosnelwegen rond Almere en Lelystad is het flink drukker geworden. De bevolkingsgroei en de economische ontwikkeling van Flevoland zijn de belangrijkste oorzaken van deze verkeersgroei.

Een en ander blijkt uit de nieuwe beleidseffectrapportage verkeer en vervoer, die het Vervoerberaad Flevoland heeft opgesteld. Tussen 1995 en 2004 groeide het autoverkeer in Flevoland met 50%. In Nederland groeide het autoverkeer in diezelfde periode met 14%. Ondanks de forse groei van het autoverkeer is de bereikbaarheid van Flevoland de laatste jaren verbeterd door de aanleg van nieuwe wegen, zoals de A27, en verbetering van bestaande wegen, zoals de N50 bij Kampen en de verdubbeling van de weg tussen Lelystad en Harderwijk. De verbetering geldt niet voor de verbinding naar Amsterdam. Hier zijn de files tijdens de ochtendspits alleen maar toegenomen. Het rijk voert op dit moment een studie uit naar de oplossing van de problemen op de weg tussen Almere en Amsterdam. Het Vervoerberaad Flevoland, waarin de gemeenten, de provincie Flevoland en Rijkswaterstaat zitting hebben, wil dat de problemen op deze verbinding voortvarend worden aangepakt.

Met de verkeersveiligheid gaat het de goede kant op. Het aantal ernstige verkeersslachtoffers daalt terwijl er meer kilometers op de Flevolandse wegen worden verreden. Maatregelen die de weg veiliger hebben gemaakt, zoals de aanleg van rotondes, zijn succesvol geweest. Ook educatie, handhaving en voorlichting hebben bijgedragen aan een veiliger verkeer in Flevoland.

Het aantal mensen dat met de trein reist, is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Vergeleken met 1995 reizen er nu dagelijks 20.000 mensen meer met de trein, een groei van bijna 50%. Voor veel inwoners van Flevoland is de trein een aantrekkelijk alternatief voor de auto.

Opvallend is de toename van het autobezit in Flevoland. Per 100 huishoudens zijn er nu 94 auto's. In Zeewolde is het autobezit het hoogst van Flevoland met gemiddeld meer dan 1 auto per huishouden. In Lelystad en Almere ligt het autobezit lager: op respectievelijk 90 en 88 auto's per 100 huishoudens.

De beleidseffectrapportage biedt veel informatie over de ontwikkeling van het verkeer en vervoer in Flevoland. Het Vervoerberaad stelt eens in de twee jaar een beleidseffectrapportage op, om de ontwikkelingen van het verkeer en vervoer in Flevoland te kunnen volgen en zonodig tijdig maatregelen te kunnen treffen. De provincie gebruikt de informatie bij het opstellen van het nieuwe verkeersplan, de Nota Mobiliteit Flevoland.