Drukte op weg en in trein neemt toe
Het wordt steeds drukker in Flevoland: in de trein en op de wegen.
Vooral op de autosnelwegen rond Almere en Lelystad is het flink
drukker geworden. De bevolkingsgroei en de economische ontwikkeling
van Flevoland zijn de belangrijkste oorzaken van deze verkeersgroei.
Een en ander blijkt uit de nieuwe beleidseffectrapportage verkeer en
vervoer, die het Vervoerberaad Flevoland heeft opgesteld. Tussen 1995
en 2004 groeide het autoverkeer in Flevoland met 50%. In Nederland
groeide het autoverkeer in diezelfde periode met 14%. Ondanks de forse
groei van het autoverkeer is de bereikbaarheid van Flevoland de
laatste jaren verbeterd door de aanleg van nieuwe wegen, zoals de A27,
en verbetering van bestaande wegen, zoals de N50 bij Kampen en de
verdubbeling van de weg tussen Lelystad en Harderwijk. De verbetering
geldt niet voor de verbinding naar Amsterdam. Hier zijn de files
tijdens de ochtendspits alleen maar toegenomen. Het rijk voert op dit
moment een studie uit naar de oplossing van de problemen op de weg
tussen Almere en Amsterdam. Het Vervoerberaad Flevoland, waarin de
gemeenten, de provincie Flevoland en Rijkswaterstaat zitting hebben,
wil dat de problemen op deze verbinding voortvarend worden aangepakt.
Met de verkeersveiligheid gaat het de goede kant op. Het aantal
ernstige verkeersslachtoffers daalt terwijl er meer kilometers op de
Flevolandse wegen worden verreden. Maatregelen die de weg veiliger
hebben gemaakt, zoals de aanleg van rotondes, zijn succesvol geweest.
Ook educatie, handhaving en voorlichting hebben bijgedragen aan een
veiliger verkeer in Flevoland.
Het aantal mensen dat met de trein reist, is de afgelopen jaren sterk
gegroeid. Vergeleken met 1995 reizen er nu dagelijks 20.000 mensen
meer met de trein, een groei van bijna 50%. Voor veel inwoners van
Flevoland is de trein een aantrekkelijk alternatief voor de auto.
Opvallend is de toename van het autobezit in Flevoland. Per 100
huishoudens zijn er nu 94 auto's. In Zeewolde is het autobezit het
hoogst van Flevoland met gemiddeld meer dan 1 auto per huishouden. In
Lelystad en Almere ligt het autobezit lager: op respectievelijk 90 en
88 auto's per 100 huishoudens.
De beleidseffectrapportage biedt veel informatie over de ontwikkeling
van het verkeer en vervoer in Flevoland. Het Vervoerberaad stelt
eens in de twee jaar een beleidseffectrapportage op, om de
ontwikkelingen van het verkeer en vervoer in Flevoland te kunnen
volgen en zonodig tijdig maatregelen te kunnen treffen. De provincie
gebruikt de informatie bij het opstellen van het nieuwe verkeersplan,
de Nota Mobiliteit Flevoland.