Gemeente Rotterdam


---

Nr. 7
13 januari 2006

Meer gemengde scholen in Rotterdam
1 op de 4 basisscholen bezig met integratie

De aanpak van de gemeente Rotterdam om gemengde scholen te realiseren krijgt vorm in de stad: inmiddels werken 45 basisscholen - een kwart van het totaal - op verschillende manieren aan het mengen van de leerlingpopulatie. Voor het eerst is het aantal witte en zwarte scholen gestabiliseerd. Iets minder kinderen gaan naar een te witte of een te zwarte school. De gemeente Rotterdam investeert tot eind 2006 totaal 2,4 miljoen euro in het bevorderen van integratie op school

De gemeente presenteerde in juni 2005 een plan van aanpak om integratie op school te bevorderen. Doel is meer gemengde scholen te krijgen, zodat allochtone en autochtone leerlingen samen naar school kunnen gaan. Het streven is vooral dat de Rotterdamse scholen een afspiegeling van hun buurt zijn. De vijf bijbehorende maatregelen zijn: integrale aanpak in herstructureringsgebieden, initiatieven van ouders ondersteunen, dubbele wachtlijsten mogelijk maken, bevorderen van vriendschapsrelaties tussen witte en zwarte scholen en monitoren van 'verkleuring' van scholen.

Trendbreuk
Bij het begin van vorig schooljaar is het aantal witte en zwarte scholen gestabiliseerd. Er lijkt sprake van een trendbreuk: voordien nam het aantal zwarte scholen toe en het aantal witte scholen af. Tegelijkertijd is het aantal scholen dat significant afwijkt van de buurt licht afgenomen. Het percentage kinderen dat naar een te witte of een te zwarte school gaat, is met 1 procent afgenomen. Wethouder Geluk: "Het is nog te vroeg om te spreken van een succes maar toch durf ik te zeggen dat dit het effect is van de brede maatschappelijke discussie die we in Rotterdam op gang gebracht hebben. Integratie op school is niet een kwestie van snelle succesjes scoren maar gestaag doorgaan op de weg die we zijn ingeslagen".

Tweede fase: In tien wijken scholen gemengd
Deze aanpak wordt nu verder verdiept in het 'plan van aanpak tweede fase', dat het College van B&W heeft vastgesteld. Zo werkt de gemeente in tien wijken (Zuidwijk, Pendrecht, Hoogvliet, Bospolder, Nieuw Crooswijk, Katendrecht, Kop van Zuid, Lombardijen, Schiebroek-Zuid en Het Lage Land) met partners aan het gemengder maken van scholen. In deze herstructureringsgebieden wordt met diverse nieuwbouwprojecten gestuurd op aanwas van middeninkomens. De gemeente kijkt samen met scholen, schoolbesturen, deelgemeenten, welzijnsorganisaties en woningbouwcorporaties per gebied wat de beste aanpak is. Soms krijgt een school nieuwe huisvesting, bijvoorbeeld in een multifunctionele accommodatie, in andere gevallen zijn betere opvangvoorzieningen in de wijk of profilering van de bestaande scholen het beste middel.

Nieuwe ouderinitiatieven en voorlichtingscarrousel De gemeente ondersteunt daarnaast nieuwe ouderinitiatieven. Bijvoorbeeld op basisschool De Provenier (centrum) hebben autochtone ouders zich verenigd om hun kinderen op de voornamelijk zwarte school te plaatsen. Verder krijgen ouders in heel Rotterdam voortaan informatie over schoolkeuze als hun kind 2,5 jaar wordt; voorheen was dat op 3,5-jarige leeftijd. Ouders worden bovendien actiever geïnformeerd over scholen in de buurt. Zo laat de gemeente in verschillende wijken de ouders in een 'voorlichtingscarrousel' met álle buurtscholen kennismaken, van wit tot zwart.

Nu maken ouders vaak een schoolkeuze op basis van minimale informatie of het imago van een school. De scholen zijn ook niet altijd sterk in het informeren van buurtouders. In de 'voorlichtingscarrousel' weten beide partijen elkaar beter te vinden.

Vriendschapsbanden
Verder hebben zich tot nu toe 35 scholen gemeld die een vriendschapsband met een andere school willen aangaan. Niet alle scholen in Rotterdam kunnen gemengd worden, bijvoorbeeld omdat ze in een geheel witte of zwarte wijk staan. Door middel van gezamenlijke activiteiten zoals sporten, knutselen of musiceren leren kinderen van deze scholen elkaar toch kennen.

.
noot voor de redactie/