Ingezonden persbericht

D66: Leidsche Rijn Centrum mooi, maar financieel zeer riskant

De twee delen van Utrecht moeten letterlijk en figuurlijk overbrugd worden door het Leidsche Rijn Centrum. De A2 wordt overkapt en tegen die overkapping aan en bovenop die overkapping komt een nieuwe 2e binnenstad, met binnenstedelijke allure, binnenstedelijke appartementen, met bovenstedelijke uitstraling en gedurfde architectuur. In het algemeen zien de plannen er heel mooi uit, maar toch heeft D66 Utrecht veel vragen. De reactie van Alice van Rooij, fractievoorzitter van D66 komt neer op de volgende speerpunten:
1. ziet er mooi uit, zou goed zijn als het er komt. Geeft Utrecht echt een grootstedelijke allure
2. wel veel haken en ogen en vele gevaren die de komst van een 2e binnenstad van een droom tot nachtmerrie voor Utrecht kunnen maken als niet goed genoeg geregisseerd
3. aanhechting tussen nieuwe en oude stad niet via talud van 8 meter hoog
4. aanhechting met nieuwe 2e binnenstad wel mogelijk, maar dan moet het wel een binnenstad worden
5. dat betekent dat de kosten heel ver voor de baten uit zullen gaan, de 87% dure appartementen worden alleen verkocht als Leidsche Rijn Centrum een binnenstedelijke allure heeft
6. volgens de laatste bestuursrapportage Leidsche Rijn al het verdienend vermogen uit Leidsche Rijn naar Leidsche Rijn Centrum en de centrale zone, vanwege de dure grondverwerking en de onzekere appartementenmarkt. Er zou halfjaarlijks een geheel apart bestuursrapportage moeten komen naar de raad voor het Leidsche Rijn Centrum, inclusief de cijfers van Prorail en Corio bijvoorbeeld. Deze bestuursrapportage zou samen met bestuursrapportage Utrecht Centrum moeten worden besproken in raad.
7. onderzoek naar appartementenmarkt is voortdurend, maar ook in relatie met de hoeveelheid nieuwe appartementen in Utrecht Centrum? Ook daar komen er veel appartementen. Gezien de ervaring met bouw Leidsche Rijn is het onmogelijk om zoveel appartementen en woningen tegelijkertijd af te zetten. Ook een gedeelte van de Balije wordt nu weer opnieuw ontwikkeld, omdat de vraag uit de markt er niet is voor dure appartementen.
8. Bouwopgave tegelijkertijd voor bijvoorbeeld Corio met Utrecht Centrum en Leidsche Centrum, mogelijk? Is wel een essentiële voorwaarde voor het welslagen van Leidsche Rijn Centrum
9. De eerstkomende jaren enorme verkeersinfarct tussen nieuwe en oude stad. Zowel de brug bij Lage Weide als het 24 oktoberplein worden tegelijkertijd aangepakt. Alleen nog veel verkeer mogelijk via prins Clausbrug en Papendorp, maar dan moet je dwars door Kanaleneiland en industrieterrein Papendorp.
10. Hoe gaat de afwikkeling van al het bouwverkeer dat tegelijkertijd in Utrecht Centrum, de Croeselaan, voor het 24 oktoberplein en voor Leidsche Rijn Centrum nodig is? Hoe gaat de coördinatie met het bouwverkeer dat benodigd is voor de verlegging en overkapping A2, voor het randstadspoor, enz.?
11. en dan natuurlijk het punt van de fiets, die niet naar het Leidsche Rijn Centrum-station kan komen, mits via een knik (met een lang vals plat) omrijdend.
Wethouder Lenting beantwoordde de vragen veelal bevredigend. De bouw van Leidsche Rijn Centrum zal zo'n 25 jaar in beslag nemen, meende hij. In die tijd zal de economie soms inzakken en soms weer beter gaan. Maar de wethouder heeft vertrouwen in de kracht van het ontwerp van het Leidsche Rijn Centrum èn in de aantrekkingskracht van Utrecht. In beide heeft ook D66 vertrouwen. D66 kan dan ook instemmen met het het masterplan Leidsche Rijn Centrum.

---- --