Ingezonden persbericht


Jubilerende ANVR prominent aanwezig op Vakantiebeurs 2006

Persbericht
Utrecht, januari 2006

Reisbrancheorganisatie waarborgt al veertig jaar kwaliteit, zekerheid en service

De buitenlandse vakantie, aanvankelijk een elitair genoegen voor kapitaalkrachtigen, kwam in de jaren vijftig ook binnen het bereik van de rest van de Nederlanders. Die kregen betaalbare reisjes aangeboden naar het Gardameer in Italië, de Wolfgangsee in Oostenrijk, het Rijnreisje in Duitsland, de bustrip naar België of de treinreis naar Boulouris aan de Côte d'Azur. De reisorganisaties deden 'aan de stamtafel' inkopen die werden bekrachtigd met een handdruk. Het waren betrouwbare afspraken tussen betrouwbare partners waarvan de reislustige klanten konden profiteren. Maar bij de verdere ontwikkeling van het toerisme naar het buitenland schoven ook minder serieuze, niet-deskundige reisorganisatoren aan op het ingewikkelde terrein van de reizen. Tot zorg van zowel de serieuze reisbranche, omdat de goede naam en faam in het geding kwamen als van de teleurgestelde klant, die niet kreeg waarvoor betaald was. Mede daarom werd in 1966 het ANVR (Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen) opgericht.

Begrip
"Het ANVR", zegt Romana Engeman, directeur van deze brancheorganisatie, "is een begrip geworden en niet meer weg te denken uit de reiswereld. Op tweede kerstdag 2005 werd ik om acht uur 's morgens uit bed gebeld met de vraag of er Nederlandse reizigers slachtoffer waren door de tsunami. Zo sterk en direct wordt onze branchevereniging aangesproken, bij alles wat met reizen te maken heeft". Het motto van het ANVR is dan ook 'ga geregeld ga gerust'. Het label geeft met enkele trefwoorden kort en krachtig aan wat de consument bij de ANVR aangesloten bedrijven aan toegevoegde waarde kan verwachten: grenzeloos gemak, een wereld aan kennis, goede voorwaarden om mee thuis te komen en verregaande zekerheid.

Rechten en plichten
Die zekerheid krijgt de klant onder andere omdat ANVR-leden aangesloten moeten zijn bij twee fondsen die door het ANVR mede zijn geïnitieerd: de Stichting Garantiefonds Reisgelden en de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Dat zijn de meest bekende zekerheden die het ANVR via haar leden biedt. Ook zijn er de Reis- en Boekingsvoorwaarden die het ANVR heeft uitgerold voor haar leden en hun klanten. Die voorwaarden vormen een geheel van rechten en plichten jegens elkaar. De Stichting Geschillencommissie Reizen is in het leven geroepen om bij verschillende interpretaties van die regels voor leden bindende uitspraken te doen. Verder heeft de branchevereniging een keurmerk voor autobussen verplicht gesteld en is er een informatieplicht richting klanten, dit alles om de consument meer zekerheid en garanties te geven.

Driedeling
De driedeling waarop het ANVR stoelt bestaat uit reisorganisaties (inkoop, organisatie en samenstelling pakketreizen), reisagenten (bemiddelaars en adviseurs bij de verkoop van reizen), luchtvaart- en zakenreisagenten. De reisbranche is de laatste jaren echter een stuk gecompliceerder en diverser geworden. De reisorganisatie is ook zelf en direct gaan verkopen: als direct seller via bijvoorbeeld Internet. De reisagent daarentegen is ook zelf gaan organiseren en pakketten gaan samenstellen: dynamic packaging. Maar ook luchtvervoerders zelf bieden soms complete reizen aan: vlucht of bus reis inclusief hotelverblijf. Daarnaast is de klant mondiger en handiger geworden en is zelf aan het organiseren geslagen. Die bestelt bij de één een vliegreis, regelt het verblijf via internet bij een ander of varianten daarvan.

Wet- en regelgeving
Deze ontwikkeling in de reisbranche is reden voor het ANVR om zich te bezinnen op haar structuur. De klant zal daar niet veel van merken, maar heeft er indirect uiteraard mee te maken. De drie in het ANVR opererende verenigingen bezinnen zich op een bundeling van krachten en inzet. Voor de klant is het belangrijk dat de reisbrancheorganisatie ANVR zich bezig houdt met onder andere wet- en regelgeving en processen en procedures, om zo klanten van haar leden gemak, zekerheid en kennis te bieden op het gebied van reizen.

Vakantiebeurs
De openingstijden van de Vakantiebeurs 2006 zijn woensdag 11 tot en met zondag 15 januari van 10.00 tot 18.00 uur. Let op: vrijdag 13 januari van 10.00 tot 22.00 uur. Bezoekersinformatie: tel. 0900-52272387 (¤ 0,13 per minuut).

Noot voor de redactie (