PERSBERICHT - 2006-01-15

Succesvolle Vakantiebeurs 2006 voorziet in grote informatiebehoefte

Vakantiebeurs: 2,6 procent meer bezoekers dan in 2005

De Vakantiebeurs 2006 is zeer succesvol verlopen. De beurs trok maar liefst 141.356 bezoekers (vorig jaar 137.789). Uit een representatief onderzoek van beursorganisatie VNU Exhibitions blijkt dat de beurs voorziet in een grote informatiebehoefte: 86% van de bezoekers had nog geen vakantie geboekt en bijna driekwart (72%) had behoefte aan persoonlijk advies van de exposanten uit de beoogde vakantielanden zelf.

Van deze laatste groep bezoekers waren verreweg de meesten (87%) uitermate tevreden over de informatie die werd verstrekt. De Vakantiebeurs is gehouden van woensdag 11 tot en met zondag 15 januari in de Jaarbeurs in Utrecht.

Cijfers
Uit de cijfers blijkt verder dat de bezoekers van plan zijn om dit jaar 2,4 keer op vakantie te gaan, even vaak als vorig jaar. Het totale vakantiebudget zal wederom uitkomen op 2.700. Van de bezoekers verwacht 2% de langste vakantie dit jaar in Nederland door te brengen, 50% in een ander Europees land en 48% buiten Europa.

Verre Oosten
Frankrijk is en blijft het meest favoriet in Europa en steeg van 16% in 2005 tot 20% dit jaar. Met elk 16% zijn Spanje (in 2005: 4,4%) en Italië (in 2005: 10%) sterk gestegen in populariteit. Opvallend is de groeiende belangstelling voor het Verre Oosten van 14% naar 23%. Ook Noord Amerika mag zich dit jaar verheugen in een toename van het aantal toeristen van 9% naar 14%. Maar hoe graag de Nederlander ook op vakantie gaat, 92% onderhoudt contact met het thuisfront via een of meerdere moderne communicatiemiddelen: 71% belt mobiel, 13% SMSt, 37% gebruikt het internet.

34% bezoekers nieuw
Nog enkele opvallende conclusies: 34% van de bezoekers was nieuw op de Vakantiebeurs (in 2005: 24%) en de gemiddelde leeftijd was 46,7 jaar. Gevraagd naar de soort vakanties ging de belangstelling vooral uit naar cultuur, natuur, zon zee en strand, activiteiten, zoals fietsen en wandelen, en avontuur. De tevredenheid over het aanbod op de beurs steeg van 85% naar 89%. Ook werden de sfeer (96%) en de duidelijke indeling (89%) van de bestemmingen op de beursvloer als zeer goed beoordeeld. Het rapportcijfer was erg hoog en exact hetzelfde als vorig jaar: 7,7.

Activiteiten
Eenderde van de bezoekers bezocht een of meer van de speciale activiteiten op de Vakantiebeurs, zoals het Kampeerpaviljoen, Fotopaviljoen, het Elvia Wereldwijdweg Theater, de Travellers Club, het Single Paviljoen, het Naturisten Paviljoen of de voelmuur, waar de aandacht werd gevestigd op kwetsbare en beschermde materialen zoals koraal. De Vakantiebeurs 2006 telde meer dan 1400 exposanten uit 150 landen. Thema was duurzaam toerisme. De beurs werd op de vakdag 10 januari geopend door de Surinaamse Minister van Transport, Communicatie en Toerisme mevrouw A. Amafo.

Volgend jaar wordt de Vakantiebeurs gehouden van 10 tot en met 14 januari 2007.

Noot voor de redactie (