Gemeente Maassluis

Buurtavonden hondenbeleid op 16 en 17 januari

Op maandag 16 en dinsdag 17 januari 2006 organiseert de gemeente Maassluis verschillende bijeenkomsten waarin op buurtniveau uitwerking wordt gegeven aan het nieuwe hondenbeleid.

Op 16 januari zijn van 19.00 tot 20.00 uur de buurten Taanschuurpolder, Het Hoofd en de Oranjebuurt.Van 20.30 tot 21.30 uur wordt over de Kapelpolder gesproken. Beide bijeenkomsten worden gehouden in het EHBO-gebouw aan de Nijverheidsstraat. Op 17 januari zijn er zelfs twee aparte bijeenkomsten op verschillende locaties; van 19.00 tot 20.00 uur kunnen bewoners van de wijken Sluispolder-Oost en het buitengebied terecht in wijkcentrum De Ark aan de Rembrandtlaan. Van 20.30 tot 21.30 uur is er in De Oase (achter de Schuurkerk, ingang aan de Zuidvliet) een bijeenkomst voor bewoners van de Sluispolder-West en de binnenstad.

In augustus 2005 zijn de hoofdlijnen van het nieuwe hondenbeleid vastgesteld door de gemeenteraad van Maassluis. Hierbij zijn een aantal wijzigingen in het hondenbeleid aangenomen. Zo mogen honden niet meer worden uitgelaten in grasbermen, op taluds en in goten. Daarnaast moet de hondenbezitter altijd opruimmateriaal bij zich hebben en wordt er een hondenpenning ingevoerd. Tegenover het strenger worden van het beleid staan echter ook voordelen; het aantal uitlaatstroken wordt uitgebreid, er worden extra afvalbakken geplaatst en indien mogelijk komen er enkele losloopgebieden bij.

Het nieuwe hondenbeleid gaat in op het moment dat het beleid buurtgericht is uitgewerkt. Om deze uitwerking gestalte te geven, houdt de gemeente Maassluis in iedere buurt speciale bijeenkomsten over het hondenbeleid. Samen met de ervaringsdeskundigen (hondenbezitters en buurtbewoners) wordt gekeken naar de praktische problemen en oplossingen in de buurt. Tijdens deze avonden zal een plattegrond met wijzigingsvoorstellen per buurt worden gepresenteerd. Op deze kaarten staat aangegeven hoe de gemeente denkt de problemen aan te moeten pakken. Bijvoorbeeld door uitlaatstroken toe te voegen, extra borden te plaatsen of afvalbakken neer te zetten. Buurtbewoners kunnen hier ter plekke aanvullingen of wijzigingen op aangeven. De bijeenkomsten zijn bedoeld voor zowel hondenbezitters als niet hondenbezitters. Doel is om een gedetailleerde invulling aan het hondenbeleid te geven waar zowel hondenbezitters, buurtbewoners als gemeente mee uit de voeten kunnen.

Meer informatie
Meer informatie over het aangepaste hondenbeleid en de afbakening per buurt is te vinden op de website van de Gemeente Maassluis www.maassluis.nl onder hondenbeleid. Ook kan iedere belangstellende de informatiemap " Buurtgerichte uitwerking hondenbeleid " inzien bij de informatiebalie in de hal van het stadhuis aan de Koningshoek. Wie vragen heeft, kan tijdens kantooruren terecht bij mevrouw M. Loeters van de afdeling Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer in het stadhuis, telefoon 010-5931821.