Gemeente Helmond
---
Verzending aanslagen gemeentelijke belastingen
In de laatste twee weken van januari 2006 verstuurt de gemeente de
aanslagbiljetten gemeentelijke heffingen. Hierop staan de
aanslagbedragen voor het rioolrecht, de afvalstoffenheffing en de
onroerendezaakbelasting. Huurders van woningen hoeven sinds dit jaar
geen onroerendezaakbelasting meer te betalen. Eigenaren van woningen
en andere onroerende zaken wel. Op hun aanslagbiljet staat ook de
WOZ-waarde van hun onroerende zaak.
Verder geldt dat ieder huishouden eenmalig 50 euro van de gemeente
terugontvangt. Dit is als kortingsregel op het aanslagbiljet terug te
vinden.
Teruggave van 50 euro
De laatste jaren is gebleken dat de opbrengsten van de
afvalstoffenheffing hoger waren dan de kosten. De niet gebruikte
opbrengsten zijn in een reservepotje gestort. In de toekomst kan de
gemeente hieruit tegenvallende afvalkosten betalen. In het
reservepotje zit momenteel meer dan noodzakelijk is. Daarom is
besloten om ieder huishouden eenmalig 50 euro terug te geven.
Geen onroerendezaakbelasting voor huurders
Met ingang van 1 januari 2006 hoeven de gebruikers van woningen - zeg
maar de huurders van een huis - geen onroerendezaakbelasting meer te
betalen. Bent u gebruiker én eigenaar van een woning, dan betaalt u
als eigenaar wel onroerendezaakbelasting.
Voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen is er niets veranderd.
Tot de niet-woningen behoren winkels, fabriekshallen, schoolgebouwen,
maar ook stukken grond, weiland of bos. Zowel eigenaren als gebruikers
krijgen dus een aanslag voor de onroerendezaakbelasting.
Op tijd betalen
De aanslag(en) moeten uiterlijk betaald zijn op de vervaldagen die op
het aanslagbiljet vermeld staan. Let op: op elk van de vervaldagen
moet een gelijk deel van het totaalbedrag zijn voldaan. Wie heeft
gekozen voor gespreide betaling door middel van automatische incasso,
hoeft zelf geen actie meer te ondernemen.
Kwijtschelding aanvragen
Wanneer iemands financiële situatie zo slecht is dat de gemeentelijke
belastingen niet kunnen worden betaald, kan kwijtschelding worden
aangevraagd. Kwijtschelding betekent dat iemand die belastingen niet
of maar gedeeltelijk hoeft te betalen. Het spreekt vanzelf dat vooral
mensen met een minimuminkomen (bijstand, AOW e.d.) in aanmerking komen
voor kwijtschelding.
Wanneer u kwijtschelding wilt aanvragen, moet u dat doen binnen acht
weken na de dagtekening van het aanslagbiljet gemeentelijke heffingen.
Met de antwoordkaart die bij de aanslag is gevoegd, kunt u een
kwijtscheldingsformulier aanvragen.
Ook wanneer u de gemeente al hebt gemachtigd tot automatische incasso
van de belastingen, kunt u toch een verzoek om kwijtschelding
indienen. U kunt dan kiezen of u de automatische incasso laat
doorlopen of laat stopzetten. Als blijkt dat u in aanmerking komt voor
kwijtschelding, wordt het geld dat u misschien al hebt betaald,
teruggestort op uw rekening.
In de bijsluiter van het aanslagbiljet wordt meer informatie gegeven
over de mogelijkheid van kwijtschelding.
Bezwaar indienen
Als u een bezwaarschrift wilt indienen, moet u dat doen binnen zes
weken na de dagtekening van het aanslagbiljet. U kunt op twee manieren
een bezwaarschrift indienen:
* digitaal via www.helmond.nl
* schriftelijk.
Voor alle duidelijkheid: u moet de aanslag betalen, ook als u een
bezwaarschrift indient. Uw betalingsverplichting wordt dus niet
opgeschort.
In de bijsluiter van het aanslagbiljet staat meer informatie over het
indienen van een bezwaarschrift.