Gemeente Helmond


---

Verzending aanslagen gemeentelijke belastingen

In de laatste twee weken van januari 2006 verstuurt de gemeente de aanslagbiljetten gemeentelijke heffingen. Hierop staan de aanslagbedragen voor het rioolrecht, de afvalstoffenheffing en de onroerendezaakbelasting. Huurders van woningen hoeven sinds dit jaar geen onroerendezaakbelasting meer te betalen. Eigenaren van woningen en andere onroerende zaken wel. Op hun aanslagbiljet staat ook de WOZ-waarde van hun onroerende zaak.
Verder geldt dat ieder huishouden eenmalig 50 euro van de gemeente terugontvangt. Dit is als kortingsregel op het aanslagbiljet terug te vinden.

Teruggave van 50 euro
De laatste jaren is gebleken dat de opbrengsten van de afvalstoffenheffing hoger waren dan de kosten. De niet gebruikte opbrengsten zijn in een reservepotje gestort. In de toekomst kan de gemeente hieruit tegenvallende afvalkosten betalen. In het reservepotje zit momenteel meer dan noodzakelijk is. Daarom is besloten om ieder huishouden eenmalig 50 euro terug te geven.

Geen onroerendezaakbelasting voor huurders
Met ingang van 1 januari 2006 hoeven de gebruikers van woningen - zeg maar de huurders van een huis - geen onroerendezaakbelasting meer te betalen. Bent u gebruiker én eigenaar van een woning, dan betaalt u als eigenaar wel onroerendezaakbelasting.
Voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen is er niets veranderd. Tot de niet-woningen behoren winkels, fabriekshallen, schoolgebouwen, maar ook stukken grond, weiland of bos. Zowel eigenaren als gebruikers krijgen dus een aanslag voor de onroerendezaakbelasting.

Op tijd betalen
De aanslag(en) moeten uiterlijk betaald zijn op de vervaldagen die op het aanslagbiljet vermeld staan. Let op: op elk van de vervaldagen moet een gelijk deel van het totaalbedrag zijn voldaan. Wie heeft gekozen voor gespreide betaling door middel van automatische incasso, hoeft zelf geen actie meer te ondernemen.

Kwijtschelding aanvragen
Wanneer iemands financiële situatie zo slecht is dat de gemeentelijke belastingen niet kunnen worden betaald, kan kwijtschelding worden aangevraagd. Kwijtschelding betekent dat iemand die belastingen niet of maar gedeeltelijk hoeft te betalen. Het spreekt vanzelf dat vooral mensen met een minimuminkomen (bijstand, AOW e.d.) in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Wanneer u kwijtschelding wilt aanvragen, moet u dat doen binnen acht weken na de dagtekening van het aanslagbiljet gemeentelijke heffingen. Met de antwoordkaart die bij de aanslag is gevoegd, kunt u een kwijtscheldingsformulier aanvragen.

Ook wanneer u de gemeente al hebt gemachtigd tot automatische incasso van de belastingen, kunt u toch een verzoek om kwijtschelding indienen. U kunt dan kiezen of u de automatische incasso laat doorlopen of laat stopzetten. Als blijkt dat u in aanmerking komt voor kwijtschelding, wordt het geld dat u misschien al hebt betaald, teruggestort op uw rekening.
In de bijsluiter van het aanslagbiljet wordt meer informatie gegeven over de mogelijkheid van kwijtschelding.

Bezwaar indienen
Als u een bezwaarschrift wilt indienen, moet u dat doen binnen zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet. U kunt op twee manieren een bezwaarschrift indienen:

* digitaal via www.helmond.nl

* schriftelijk.
Voor alle duidelijkheid: u moet de aanslag betalen, ook als u een bezwaarschrift indient. Uw betalingsverplichting wordt dus niet opgeschort.
In de bijsluiter van het aanslagbiljet staat meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift.